Het nieuwe uitgeven

Het nieuwe uitgeven

Er is geen markt zo onderheving aan de veranderingen die door de nieuwe media zijn ingezet als de uitgeefbranche. User generated content is één van de belangrijkste ontwikkelingen op dit gebied, maar daar is collega blogger Martijn Staal al uitgebreid op in gegaan, dus wil ik iets breder kijken.

Want nadat eerst voorzichtig de lokale kranten zijn begonnen te expirimenteren met USG, nemen nu ook de KRO en de BBC deze stap. De BBC noemt het sociale netwerken, maar koppelt dit aan een MySpace achtige omgeving met de mogelijkheden allerlei content uit te wisselen. Het feit dat een kwaliteitsmerk als de BBC rondom populaire programma’s hierin de toegevoegde waarde ziet, en blijkbaar ook gelooft dat de kwaliteit te handhaven valt, geeft aan dat deze ontwikkeling onomkeerbaar is.

En hoewel USG het meest besproken onderdeel van ‘het nieuwe uitgeven’ is, is het zeker niet het enige onderdeel. Ik ben dan ook van mening dat de USG trend onderdeel is van een veel breder perspectief, namelijk dat van ketenintegratie in de uitgeefbranche. Ter verduidelijking zie ik uitgeven als ‘content distributie’, niet enkel het geschreven woord.

Crossmedia is een andere term die bij uitgeven veel gebruikt wordt, helaas vaak verkeerd gebruikt, maar het is wel een belangrijke trend. Zelf beschouw ik crossmediaal uitgeven als het verzenden van boodschappen over meerdere media, waarbij deze media elkaar versterken. Iets anders dan multi mediaal uitgeven dus, wat dezelfde boodschap sturen over meerdere media is. Bij crossmediaal uitgeven moet je daadwerkelijk kijken naar de unieke eigenschappen van het medium en je uitgeefconcept hierop aanpassen. De vermenging van audio, video en geschreven woord is ook niet meer te stoppen.

De media en entertainment outlook 2010 van PricewaterhouseCoopers geeft een beeld van waar de verschillende media, volgens hen, naar toe gaan. Interessant hierin is dat ze tussen nu en 2010 eigenlijk alleen een daling van ‘end user spending’ zien in radio (-0,3%), en alle andere sectoren groeien. De grootste groei bij gaming (entertainment gaming wel te verstaan) van 10,2%, maar men ziet wel afvlakking van de groei. Bij internet ziet men die afvlakking nog sterker, maar bijvoorbeeld tijdschriften laat een stijgende lijn zien (hoewel de totale groei van het internet de komende 5 jaar wel hoger is dan die van tijdschriften). Zo’n beetje verplicht leesvoer voor iedereen die in de uitgeefwereld zit.

Interessante ontwikkelingen zijn er in bijzondere, maar niet heel erg bekende, crossmediale concepten. Zo is het concept van het luisterboek nooit echt aangeslagen, maar wordt de Nederlandse Blindenbibliotheek (van Dedicon) voortaan via webradio aangeboden. Een interessant concept waarbij de kracht van drie verschillende media (radio, internet en boeken/tijdschriften) in één wordt aangeboden. Nu nog enkel voor blinden, maar de mogelijkheden rijken natuurlijk veel verder. Mooie niche markten, zoals The Long Tail natuurlijk al stelt, maken samen ook een hele mooie markt.

Alle trends in uitgeefland geven één richting aan: ketenintegratie. Als we het nu hebben over USG (betrekken van de lezer in je publiceer proces), Publishing on Demand (waardoor iedereen, dus ook de gemiddelde lezer, uitgever kan worden), crossmedia (integratie tussen verschillende horizontale onderdelen in de keten) of het delen van klantinformatie tussen (boek)uitgever en online (boek)winkels. Het nieuwe uitgeven gaat daarom dit jaar dan ook over ketenintegratie, gezien vanuit de lezer. Want die is de belangrijkste sleutelfiguur bij dit proces.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Interessant artikel. De wijze waarop een uitgever erin slaagt om haar eigen content efficient en effectief aan te bieden aan haar verschillende doelgroepen bepaalt het succes van die uitgever. Dat is al decennia het geval alleen ontstaan er door de nieuwe media veel meer doelgroepen en zal de uitgever dus meerdere produkt/markt combinaties moeten definieren vanuit 1 content integratie proces. Dit om eindgebruikers te voorzien van de juiste informatie op de juiste plaats en via het juiste medium en ongeacht of de verschijningsvorm nu een boek is, CD-ROM, Internet; RSS of welk ander medium dan ook.


    De content value chain van de uitgever is daarbij bepalend dus hoe een uitgever omgaat met het digitaliseren; het categoriseren; selekteren en distribueren van haar content. Duidelijke waarneembare trend is daarnaast dat uitgevers met sterke marktposities in de gedrukte media nu ook gaan samenwerken met content van andere uitgevers en/of openbare bronnen opdat de eindgebruiker via 1 kanaal alle gewenste broninformatie ontvangt.

    Dit zijn fantastische uitdagingen voor uitgevers en dat vergt veel kennis en ervaring op het gebied van marketing in combinatie met kennis over wat technisch mogelijk is. Mijn ervaring is dat daar 6 succesfactoren bij van belang zijn : V (verrijking) ; I (informatie keuze) ; F (functionaliteit voor de diverse eindgebruikers) ; P (prijsmodellen) ; A (actualiteit en authenticiteit van de bron) en D (distributiemedia. De juiste keuzes ten aanzien van deze factoren zijn bepalend voor de toekomst.

    Uitgevers zouden derhalve na moeten denken over wat ik zou willen omschrijven als de content media mix waarbij het bestaande content produktieproces van de uitgever voorlopig bepalend zal blijven en elektronische diensten de gedrukte media gaan versterken en vice versa. Dit kan door marketing en ICT medewerkers nauw te laten samenwerken.

    Op die wijze is het mogelijk om efficient om te gaan met bestaande middelen en kan de content van de uitgever effectief worden aangeboden aan de bestaande en de nieuwe eindgebruikers waar het inderdaad allemaal om draait.

    Maarten Toonders

    geplaatst op
  • Uitstekende posting Bas en dit is absoluut de manier om een evenement aan te kondigen: vanuit de inhoud. Ik ben trots op je! ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.