• Mobile
    wordt gesponsord door

Wat is het business model voor User Generated Content? (deel 2)

Wat is het business model voor User Generated Content? (deel 2)
, -
@martijnstaal

Pomme & Kelly winnaars van eerste Google Idols In deel 1 op Marketingfacts over het business model voor User Generated Content (UGC) komt naar voren dat het business model voor UGC naast advertising meestal op een aantal andere, voornamelijk directe bronnen van inkomsten, is gebaseerd. Er ontstaat echter steeds meer de consensus dat UGC niet als zelfstandige toepassing gezien moet worden, maar in het bijzonder meerwaarde kan opleveren doordat organisaties het als aanvulling op bestaande activiteiten kunnen inzetten. Organisaties die van UGC willen profiteren, zullen dus op zoek moeten naar manieren waarop hun huidige bedrijfsstrategie kan profiteren van de inzet van UGC.

Na onderzoek van TNO en de vele reacties op het vorige artikel volgt in dit deel meer over hoe organisaties van UGC kunnen profiteren.

UGC als ondersteuning van de bedrijfsstrategie
Inkomsten uit UGC op zichzelf zijn moeilijk te realiseren. Interessanter is het om User Generated Content juist als onderdeel van een groter geheel te zien, en te onderzoeken op welke manier UGC de totale bedrijfsstrategie kan ondersteunen. Daarom bekijken we in dit deel de verschillende mogelijkheden waarop organisaties toch kunnen profiteren van de inzet van User Generated Content.

UGC kan de concurrentiepositie verbeteren
Een voorbeeld hiervan is te zien bij MediaMall, dat in 2007 wordt opgenomen in het ‘Mine’ televisiepakket van KPN. Gebruikers van MediaMall kunnen zelfgemaakte foto’s, video’s of nieuws plaatsen en bekijken. Door allerlei, overigens exclusieve,  community diensten bovenop het televisieaanbod van KPN aan te bieden,  onderscheidt het zich van andere TV aanbieders. En als MediaMall gebruikers eigen content van hun lokale voetbalwedstrijd en eigen foto’s en video’s bij MediaMall hebben staan, en al een settop box bij hun TV hebben staan, zullen zij minder snel overstappen op een andere TV aanbieder.

Naast TV- en internetbedrijven zijn ook veel ‘traditionele’ nieuwspartijen op zoek naar manieren waarop zij UGC in kunnen zetten. Zo is de Telegraaf zeer actief met het verkennen van nieuwe platforms. Met onder meer initiatieven als HabboHotel en Sugababes probeert Telegraaf het bereik onder de jeugd verder uit te breiden. Hierdoor wordt het voor adverteerders interessanter om bij Telegraaf te adverteren.

De Twentse Courant Tubantia van Koninklijke Wegener zet sinds ongeveer een jaar succesvol in op dorpspleinen die gericht zijn op specifieke regio’s en buurten en overweegt een landelijke uitrol. Door nu mee te gaan met de UGC trend kan Tubantia ervoor zorgen dat zij sneller nieuws registreert en compleet blijft doordat journalisten niet zelf al het nieuws kunnen registreren en kunnen burgers het professionele nieuws aanvullen met nieuwe perspectieven. Een ander voordeel voor Tubantia is dat ze interessanter wordt voor adverteerders, omdat Tubantia een groter bereik van de doelgroep aan kan bieden.

Doordat een UGC initiatief in deze voorbeelden onderdeel is van een meer omvattende strategie, kan het zelfs acceptabel zijn om UGC niet direct winstgevend te laten zijn.

UGC kan de klantloyaliteit verhogen
Sommige UGC aanbieders gebruiken User Generated Content om de loyaliteit van hun klanten te vergroten. Zo zet KLM in op het personaliseren van cadeau cards met zelfgekozen foto´s en tekst en het ontwerpen van je eigen bagagelabel. Na de uitrol van business communities probeert KLM ook met deze nieuwe UGC diensten zich te onderscheiden van concurrentie door de “KLM experience” te vergroten en zo de klantloyaliteit te verhogen en extra inkomsten te genereren.

En ook Unilever boekt successen met de UGC campagne voor echte schoonheid voor Dove en komt met een tweede versie waarbij consumenten hun eigen commercial kunnen maken.

UGC kan kostenbesparingen opleveren
Een aantal organisaties zet UGC in om kostenbesparingen te behalen. Op deze manier kan UGC ervoor zorgen om kosten te besparen of zelfs overeind te blijven.

Al eerder werd bekend dat CNN UGC voor haar programma’s gaat gebruiken en is BBC News 24 gestart met een User Generated News programma. En ook Reuters en Yahoo zetten in op burgerjournalistiek.

In Nederland brengt uitgeverij Tirion een reisboek uit, volledig samengesteld uit vakantie beoordelingen van User Generated Content sites zoals Zoover.nl. Daarnaast zorgt het inmiddels bekende Skoeps voor kostenbesparingen voor aandeelhouder Talpa met een nachtprogramma op Tien.

Persagentschap Belga in België gaat daarbij nog een stapje verder. Naast de inzet van bezoekers om nieuws van de dag in te sturen, kiezen bezoekers van de website de beste reportages en welke reporters in aanmerking komen voor een stage als professionele Belga-journalist.

Interessant detail is daarbij dat UGC ook ingezet kan worden om de marketingkosten te verlagen. Naast Mentos omarmde Coke ook het YouTube succes , waardoor Mentos miljoenen aan marketinguitgaven denkt te besparen.

UGC is vooral: experimenteren
We hebben nu gezien op welke manier organisaties van User Generated Content kunnen profiteren. Hierdoor ontstaat meer inzicht in de manier waarop UGC succesvol kan zijn. Echter, aangezien de UGC trend relatief jong is, is er weinig ervaring met het fenomeen. Daarom zullen organisaties met nieuwe UGC initiatieven vooral moeten experimenteren om erachter te komen wat werkt voor hun publiek en gebruikers. Zie bijvoorbeeld Shoobidoo en Sugababes TV, die eerst een ´beta´ basisdienst opzetten en daarna stapsgewijs verbeteringen doorvoeren op de huidige service. Daarnaast is XS4ALL een voorbeeld van het experimenteren samen met de gebruikers: ze startte Personal Livestream als een experimentele service met de vraag aan gebruikers om ervaringen en aanbevelingen te doen om de dienst te verbeteren. De partijen die nú experimenteren, hebben een duidelijke koppositie en kunnen hier het snelst van profiteren.

En de gebruikers dan?
We hebben nu gezien op welke manier organisaties van UGC kunnen profiteren. Maar om succesvol te kunnen zijn, zul je gebruikers en actieve leden moeten vinden die de User Generated Content daadwerkelijk gaan genereren. Hoe trek je bezoekers, en hoe maak je van hen actieve gebruikers? Hierover meer, de volgende keer in deel 3.


Delen

0
0


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Om het jaar maar goed te beginnen heb ik een leuke User Generated Content idee op mijn blog gezet http://www.bloggers.nl/dialogical . Heel geschikt voor een telecom bedrijf en over het businessmodel hoef je je ook niet druk te maken want je verdient meteen geld.

    geplaatst op
  • @Martijn: heb je inmiddels ook al wat cases met concrete cijfers (voor de Nederlandse markt)?

    geplaatst op
  • Ons concept van een live service in Nieuw Zeeland


    Mowave Launches Comprehensive Social Media Service
    Thursday, 21 December 2006

    Netherlands-based mobile entertainment and solutions provider Mowave has announced the launch of a new social media service powered by its OPNR user-generated content platform. The service, called Self Central, is available on the Vodafone live! portal of Vodafone New Zealand.

    Self Central is a mobile community that allows users to create a mobile room and upload images, video and audio to this personal space. Other users can access the room and download multimedia content, sign a guest book, or invite the room owner to chat. Users who set up rooms can also personalize them with banners, icons, slogans, blogs and more. Top content is also selected and presented in a variety of content categories for easy discovery and downloading.

    The platform also lets users earn from their rooms, adding credit on their monthly phone bill for any downloads of content they have placed on the service.

    Dus de gebruiker terug betalen voor zijn verkochte content. Iedereen heeft zijn eigen winkeltje.
    Het volledige persbericht is hier te lezen http://www.mowave.com/content/view/43/32/ .

    Ik zal er over een maand een bericht over insturen met stats enzo maar op het moment loopt het storm..... we zijn er erg druk mee.. Oja. Al de ingzonden content en reacties zijn gekeurd op copyright etc. Eerst goed keuren (vetting) dan pas publisheren, dus niet zoals alle ander diensten.

    geplaatst op
  • Volgens mij zijn er drie manieren waarop je als bedrijf aan user generated content kunt verdienen:

    1. UGC als grondstof voor marktanalyse

    Door alle door consumenten gegenereerde publicaties in tekst, beeld en geluid continu te monitoren en analyseren, kun je je beeld op de markt verbeteren.

    2. UGC als te verplaatsen en/of te verhandelen publicaties

    Je gaat in dit geval als service provider te werk, en verdient geld aan het voorzien in bandbreedte en functionaliteit en/of het direct (abonnementen) of indirect (advertising) exploiteren van de door consumenten gegenereerde publicaties.

    3. UGC als onderdeel van je brandgagement

    Bij deze optie lok je je klanten uit om deel te nemen aan (enkele van) je bedrijfsprocessen, en gebruik je de door hun gegenereerde publicaties om je innovatie, merkbouw en/of marketing te verbeteren (zoals in de voorbeelden die Paul van Veenendaal hierboven noemt).

    geplaatst op
  • @ Marco
    Een overzicht van cijfers van enkele cases in Nederland:

    Op de Immovator site over het KijkersTV Crossmedia Café zijn cijfers te vinden over UGC initiatieven van NCRV, Sugababes en MediaMall.

    Iens volgens Sprout:
    500.000 bezoekers per maand
    € 1000.000,- omzet.
    Aantal proevers: 45.0000

    Verder meldt de Sprout: “In de VS heeft meer dan de helft van de jongeren wel eens een recensie online geplaatst, tegenover 36% van de ouderen. In Nederland liggen die cijfers vrijwel gelijk.”

    Op Emerce zijn verder (oude) cijfers te vinden uit 2005 over TMF en CU2/Sugababes: “Televisie zender TMF biedt internetgebruikers de mogelijkheid zelf content op de website te zetten. De bijna 400.000 ‘leden’ zetten foto’s online, chatten, schrijven filmbesprekingen of maken weblogs in de TMF omgeving. Inmiddels wordt 45% van de pageviews op de site gegenereerd door bezoek aan door bezoekers geproduceerde content.”

    “Zoals Mobillion onlangs bekend maakte, heeft Sugababes/Superdudes (SBSD) inmiddels meer dan 500.000 gebruikersprofielen, en bezoeken bijna 80.000 jongeren in de leeftijd van 13 tot 19 jaar dagelijks de sites. Tussen 4 uur ’s middags en 10 uur ’s avonds zijn er doorlopend tussen de 7.000 en 12.000 jongeren online. In maart 2005 werden de sites vanaf meer dan 550.000 unieke IP-adressen bezocht. (In de leeftijdsgroep van 13 tot 19 jaar betekent dat een bereik van 40%)”

    Verder heeft TNO op de IBC en Mediaplaza een presentatie gehouden over een proef met Farcast Reporter , waarmee professionele journalisten met fotomobieltjes werden uitgerust. Op zich geen User Generated Content, maar wel interessant omdat de technologie dus ook voor professionals toepasbaar blijkt.
    Zie de presentatie voor de cijfers:

    The Numbers
    • 4 months (May to August 2006)
    • 15 Reporter devices
    • 25 users
    • 500 posts

    The Results
    • 3-5 posts per week used in ANP content feeds
    • Up to 4 hours faster than “traditional” channels
    • Almost all posts contained photos, most including text
    • Audio and location functions were used less frequently

    geplaatst op
  • Eh... crossmedia en marketing agriculture (new buzzword? :)l.

    geplaatst op
  • Met UGC biedt je gebruikers de mogelijkheid om 'mee te doen' op jouw site. In het tijdperk dat iedereen graag zijn zegje doet, of het nu een recentie is van een restaurant, product, vakantie of gewoon wat hij/zij heeft beleefd, is dit voor de meeste bedrijven interessant.

    Mobillion biedt met Mobisphere online uitgevers de mogelijkheid gebruikers actief te betrekken bij de website. Mobisphere is een kant en klare ASP blogging dienst die volledig customised in een website kan worden geïntegreerd. Gebruikers kunnen makkelijk tekst, foto's, filmpjes, en audio plaatsen via de pc maar ook via hun mobieltje.

    Bij de Vogelbescherming (http://vogelbescherming.mobisphere.nl) kunnen gebruikers hun verhaal over vogels in de tuin kwijt en bij ParaVisie (http://paravisie.mobisphere.nl) hun spirituele ervaringen. Beide websites kunnen zo, op een winstgevende manier middels de premium services van Mobisphere, gebruikers meer aan zich binden.

    geplaatst op
  • Misschien interessant: MIM Media Event. "Cross Media en de rol van User Generated Content"

    geplaatst op
  • Interessante (en bekende) sprekers in ieder geval Pim! Kun je iets zeggen over de inhoud van het programma? Worden er ook businessmodellen gepresenteerd die afwijken van de hier reeds genoemde modellen?

    geplaatst op
  • Ook http://www.mailswap.nl UCG voor het uitwisselen van B2B e-mail adressen draait erg goed. Er komen steeds meer aanvragen binnen voor nog meer en verder gespecialiseerde doelgroepen.
    Businessmodel hier is dat de onderliggende database van Ad Hoc Data (http://www.adhocdata.nl)wordt gevuld met contactpersonen (pverigens zonder de verkregen e-mailadressen) en dat gebruikers met een kleine eigen bijdrage een enorme winst pakken. De database van Ad Hoc Data is een abonnementenmodel. Komend jaar wordt de database van Ad Hoc Data middels een XML-module koppelbaar aan alle CRM - pakketten, waarna up- en downstream database verrijking mogelijk is met de gehele aangesloten community.

    geplaatst op
  • Ons business model voor UGC, binnen onze horecatak, is dat we een nuttige dienst verkopen aan onze klanten. We bieden een CMS aan voor hun eigen website en vanuit dit CMS bouwen wij onze eigen portal op. Met Kroegenweb.nl doen we dit al sinds 2001.

    Een café beheert via ons horecacms zijn eigen website en wij plaatsen deze informatie door op http://www.kroegenweb.nl.

    Het horecacms biedt hem ook directmarketing mogelijkheden zodat hij kan sms-en en emailen naar zijn gasten.

    Dit horecacms koppelen we aan diverse andere doelgroep portals waardoor een café zich met één handeling op andere websites promoot.

    Een voorbeeld. Aspen Valley Arnhem
    1) Zijn agenda op zijn eigen website:
    http://www.aspenvalley.nl/index2.php?kroegnummer=10270

    2) Zijn agenda op http://www.korenmarkt.nl, inclusief miniwebsite
    http://www.korenmarkt.nl/evenementen.php?kroegnummer=10270

    3) Zijn agenda op http://www.9292ov.nl, inclusief miniwebsite
    http://www.9292ov.nl/9292OV768.asp (zie arnhem aspen valley)

    4)Op http://www.kroegenweb.nl doen we het volgende met zijn informatie

    * Op de homepage hebben we een blok met komende agendapunten
    http://www.kroegenweb.nl/

    * We hebben een stadspagina arnhem
    http://www.kroegenweb.nl/uitgaan-en-stappen-in-arnhem

    * We hebben een uitgaansagenda
    http://www.kroegenweb.nl/uitgaansagenda.php

    *Ieder café heeft zijn eigen miniwebiste
    http://www.kroegenweb.nl/cafe/10270/Aspen_Valley

    5) Ons cms zit ook in een aantal ander website Bijvoorbeeld:
    http://www.cafetop100.nl
    http://www.alliantie-van-biertapperijen.nl

    We maken dus gebruik van de dynamiek van het beheer van hun eigen website en hierdoor hebben we een dynamische portal, in 2006 hadden we 10 terra aan dataverkeer (alleen met fotootjes). Op deze portal kunnen wij sponsors binnen halen en gaat het niet onaardig met Adsense. Door de portal en het concept admiumhoreca hebben we een goede positie in de markt verworven.

    geplaatst op
  • Erg interessant concept Jan-Henk! Heb je evt. interesse om ook wat ervaringscijfers met ons te delen? Zou het heel aardig vinden om eens wat verder te kijken naar dit model (dat toch redelijk uniek is volgens mij).

    geplaatst op
  • @Marco. Die zou ik best willen geven. In wat voor cijfers ben je geïnteresseerd?

    geplaatst op
  • Wat aardig zou zijn is de tijd die jij als portalmanager nu nog kwijt bent aan het operationeel beheer in verhouding met het aantal deelnemende kroegen. Hoeveel content genereren zij nu dagelijks of wekelijks? En wat levert dat aan traffic op voor zowel de portal als voor de individuele sites zelf. Zit daar overigens ook nog een link tussen? Maw, is er een link van de individuele sites naar de portal of naar elkaar of komt de traffic van de portal vooral vanuit de zoekmachines?

    Het interessante aan dit concept is dat je de deelnemers een gratis cms geeft (dat heb ik toch goed begrepen?) waarmee ze hun eigen site kunnen bewerken, in ruil voor de content die jij ook mag gebruiken op de portal. Waar liggen overigens de rechten van die content?

    Nogmaals, interessant concept dat volgens mij op meerdere gebieden toepasbaar is!

    geplaatst op
  • Een concept opbouwen met vallen en opstaan. Zo kan ik het wel omschrijven.

    Op mijn bijdrage in dit topic heeft Marco mij gevraagd wat meer te vertellen over Kroegenweb.nl. Daarom dit (lange?) verhaal. Buiten de cijfers bedacht ik me dat het wellicht leuk is om ook iets over het ontstaan van Kroegenweb te vertellen. Want het is geen web 2.0 concept waar iedereen zich spontaan voor inschrijft. We zijn echt de boer op gegaan om al die steden in te gaan en al die cafés te bezoeken. In die tijd waren er nog horecaondernemers die niet zeker wisten of internet wel wat zou gaan worden!

    Kroegenweb.nl is in 2001 gestart. It was a hell of a job. We wilden starten met 6 steden en in elke stad 10 cafés, anders had je geen portal vonden wij (Peter Ros mijn compaan en ik). Wij hadden een deal met Vrumona en Palm bier om met hun buitendienst op pad te gaan. Na een paar weken waren de contracten binnen maar dan moet je de horecaondernemer motiveren om teksten en foto's toe te voegen. Ze hadden zeg maar andere prioriteiten (de goede daar gelaten).

    Om het concept op te starten zijn we op pad gegaan met digitale camera en hielden interviewtjes. Dus in het begin zelf de teksten geschreven en foto's gemaakt. En we hadden zo'n mooi theoretisch model? Iedereen kon toch zijn eigen content beheren. Dit kan niet uit voor deze prijs!

    Toen de portal draaide zette niemand zijn foto's en agendapunten erop. We hebben toen fototeams ingezet voor fotomarketing, uniek voor dat moment. Maar dat was het omslagpunt in bekendheid en het werd langzaam duidelijk voor de ondernemer wat het nut was van Kroegenweb.nl.

    We hadden op een gegeven moment in bijna iedere stad vrijwilligers die vaak foto's maakten. Maar hierdoor werden de ondernemers lui en we kregen steeds meer klachten dat de teams op het verkeerde moment in de zaak waren (lees zaak was leeg). We hebben in 2004 besloten om de teams af te bouwen en het concept weer op te zetten zoals het was bedoeld. Usergenerated....

    We hebben er vaak aan gedacht om de stekker eruit te halen. Alles wat we aan andere activiteiten over hielden ging in Kroegenweb.nl. Maar we hadden geloof in het concept.

    In 2004 hebben we ook Kweb-id geïntroduceerd. Een cafébezoeker kan een ID aanmaken en zich koppelen aan cafés. Voorbeeld Aspen Valley of op Kroegenweb

    In 2004 hebben we Kweb-TV geïntroduceerd. Een soort narrowcasting systeem waar een café zijn foto's direct op zijn TV schermen kan plaatsen en deze worden live doorgevoerd naar zijn website. Tevens zit er een smschat in en een reclamemodule. En als je een ID hebt komt je foto bij je chatbericht.

    In 2005 hebben we daar een moblog aan toegevoegd. Kweb-ID zal in februari compleet vernieuwd worden net als andere onderdelen van de portal.

    Dus de dynamiek komt enerzijds vanuit de cafés en anderzijds (beperkt) uit de Kweb-ID's. Zelf voeren we geen redactie, dus weinig onderhoud.

    Momenteel beheren zo'n 125 verschillende cafés per twee weken hun fotoboeken en agenda.

    Gemiddelde bezoeken per maand 190.000
    Gemiddeld data verkeer per maand 950 GB
    We hebben zo'n 400.000 foto's online
    We hebben heel veel cafés bezocht :-)

    Cafés kunnen op twee manieren meedoen;
    1) Alleen op Kroegenweb.nl (kosten vanaf € 125,- per jaar, € 50,- per jaar per extra module)
    2) Vanuit het Admium Horeca CMS (kosten € 399,- per jaar)

    Ad 1)
    Er zijn cafés die hun website in eigen beheer hebben en gebruiken http://www.kroegenweb.nl als promotie portal. Er zijn directe koppelingen met http://www.9292ov.nl en www.cafe.pagina.nl.
    Het is echt content management, één keer content plaatsen en wij distribueren het.

    Ad2)
    Bij het abonnement (driejarige contracten) van het Admium Horeca Content Management Systeem zit gratis hosting (incl domeinnaam en pop accounts) en scriptjes om in de eigen website te plaatsen.

    De webmaster van het café kan de scriptjes in de eigen website plaatsen of.... Admium Horeca kan de website bouwen. Webdesign is een dienst die we aanbieden. Men kan voor een design van € 750 of €1000 kiezen. Wordt wel op maat gemaakt.

    Daarnaast zit er een Direct Marketing module bij waarmee men kan e-mailen en sms-en. Sms inkoop is een prepaid systeem.

    Standaard zitten er 150 foto's in een het fotoboek en cafés kunnen foto's bijkopen.

    We hebben ons voornamelijk geconcentreerd op groei van abonnementen en veel minder op ontwikkeling van de portal. De planning is om gefaseerd te gaan moderniseren. We zijn afgelopen week gestart met GoogleMaps. In februari introduceren we een nieuw systeem voor Kweb-ID.

    geplaatst op
  • Zie nu pas deze reactie Jan-Henk; kom er snel op terug!

    geplaatst op
  • Strakke story Jan-Henk. Van niets naar iets. Ik kan me inderdaad herinneren dat er foto camera's voor ons gezicht werden gehouden en flits. Kregen we een kaartje dat we de volgende dag op een site zouden staan.

    Maar is het een uniek concept? Denk het niet maar waar ligt dan jullie kracht.

    geplaatst op
  • Het is in die zin uniek dat we echt de content managen. Dat je met één handeling je eigen website beheert en direct op andere portals terechtkomt.

    Voor de rest is het geloof hebben in je concept en daar voor gaan. Eigenlijk is het waanzin geweest om zoveel energie te steken in al de contractjes van 399,- per jaar. Maar massa is kassa was ons uitgangspunt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.