Wat vind je sociale netwerk van je nieuwe jurk?

Wat vind je sociale netwerk van je nieuwe jurk?

Wat vind je sociale netwerk van je nieuwe jurk?MKBnet verwijst vandaag naar een interessant artikel in Brandweek waarin de vraag wordt gesteld of winkels, en dan met name kledingzaken, klaar zijn voor retail 2.0. In het artikel aandacht voor nieuwe technologieën die worden getoond tijdens X07 Store of the Future, onderdeel van het National Retail Federation Congres dat begin volgende maand zal plaatsvinden in New York.

Eén van die nieuwe technologieën is een radio frequency identification (rfid) tag dat op de markt wordt gebracht door het Amerikaanse Hybridia Design. Met deze tag kunnen kledingstukken worden gekoppeld aan een sociaal netwerk waarvan de leden via een in-store beeldscherm commentaar kunnen leveren op de aankoop. De sensoren kunnen ook alternatieven tonen of accessoires suggereren. Wellicht een leuke feature voor Hyves?


Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Of voor nieuwe merken die ons terzijde staan bij ons uiterlijk, mode en accessoires(personal fashion brands) die gebruik maken het netwerk van Hyves? Praktisch gezien: geregistreerde leden die zijn gekoppeld via een API aan het Hyves netwerk?

    geplaatst op
  • Nu heb ik een beetje ervaring in retail, mobiele telecom en nu ook web 2,0 dus zou hier iets zinnigs over moeten kunnen zeggen. Wat ik eerder zie gebeuren is dat Scanbuy(http://www.scanbuy.com), social local search en een Kieskeurig.nl( een 2.0 versie) iets zouden kunnen betekenen voor shoppers. Is wel meer voor rationele aankopen.

    In de wereld van Personal Fashion Brands, hoe Erwin ze noemt, zie ik eerder een zware verschuiving in het aanbod en het hele orientatie/aankoopproces. Je hoeft je alleen maar af te vragen hoe een merk als Tommy Hilfiger in gods naam moet overleven in een connected wereld waar transparancy, cocreation, intrinsieke productwaarden en sustainability belangrijk zijn. Een wereld waar geen ruimte meer is voor aspirational lifestyle brands. Merken als American Apparel, Kuyichi en Hempworks zijn interessant.

    The T-shirt wereld staat natuurlijk al op zijn kop met Cafepress, spreadshirt etc. Zal me niet verbazen dat er platformen worden ontwikkeld om user generated products te faciliteren. Amazon is hier al mee bezig(http://www.usatoday.com/tech/columnist/kevinmaney/2006-11-21-amazon-user-generated-products_x.htm)

    Retail zal eerder zelf moet werken aan het identificeren van Alpha users en het bouwen van communities. Ik geloof niet dat Hyves op lange termijn het platform is waar retail brands en de consumenten elkaar zullen ontmoeten.

    Interessant om te vermelden is dat wij thuis net een 324 pagina dikke catalogus van H&M in de bus hebben gekregen... Wat dit precies betekent weet ik nog niet..

    geplaatst op
  • "Een wereld waar geen ruimte meer is voor aspirational lifestyle brands. Merken als American Apparel, Kuyichi en Hempworks zijn interessant.":

    We zien zeker een ontwikkeling waarin er een zekere afkeer is van merken van vandaag. Merken zijn en worden nog altijd op een sterk 'zenden' manier gebouwd. Deze merken luisteren niet naar de consument. Deze merken reageren niet op de consument. Zij bepalen. Zij dicteren. Aan deze merken krijgt de consument een afkeer.

    Maar de ontwikkeling is van korte duur. Mensen hebben een aangeboren en blijvende behoefte zich te onderscheiden van anderen. Dat is nu zo. Dat was honderd jaar geleden zo. Dat was duizend jaar geleden zo. Merken vervullen hier een functie. Merken met een symbolische funtie (en mode merken vervullen deze functie) gaan opnieuw deze functie invullen. Alleen wel een heel andere manier.

    "Interessant om te vermelden is dat wij thuis net een 324 pagina dikke catalogus van H&M in de bus hebben gekregen... Wat dit precies betekent weet ik nog niet.. ":
    tegelijk start H&M een online winkel. Merken laten consumenten online leidend zijn. In eigen werelden worden twee zintuigen van de mens geprikkeld. De overige twee kunnen alleen in de fysieke wereld. In de winkel. Bij jou op de mat. Dat is wat er gebeurt. Het is gewoon een mode magazine en zal mensen direct prikkelen tot bestellen in de online winkel.

    geplaatst op
  • @Erwin
    "Maar de ontwikkeling is van korte duur. Mensen hebben een aangeboren en blijvende behoefte zich te onderscheiden van anderen." Helemaal mee eens maar dat kan natuurlijk ook door creativiteit, user generated products, crafting, natural (sustainable) materials, en natuurlijk design(is een intrinsieke waarde niet aspirational).

    "Het is gewoon een mode magazine en zal mensen direct prikkelen tot bestellen in de online winkel."
    Dat had ik begrepen. Zelfs de fotografie doet mij denken aan Wehkamp. Wat juist zo spannend is dat H&M juist begonnen is met wegwerpmode. Kracht zat juist in de snel wisselende collectie's, lage prijs en dus bijhorende omloopsnelheid. Deze zet zie ik eerder als een verbreding van de doelgroep. Platgezegd de drukke moeders aanspreken. Sterke zet dus om voor deze doelgroep met duidelijke mindere besteding aan mode het aankoopproces af te stemmen op de levensstijl.

    Trouwen meeste online fashion winkels duwen geen 300 pagina dikke catalogus door de bus.. Zo zie je maar dat we nog niet allemaal en helemaal online zijn. Dus de gouden gids(2/3 via de tastbare gids), Ikea gids, telefoongids, H&M gids gaan ook in 2007 gewoon weer op de mat vallen.

    geplaatst op
  • @Raimo. Grotendeels eens.
    "zie je maar dat we nog niet allemaal en helemaal online zijn": het gaat ook niet over online zijn of niet. Het gaat om dat een merk zowel in de virtuele wereld (zeg maar alle electronische media) als in de fysieke wereld wordt ondersteund. En dat gaat elk merk doen. Of ze nou vanuit de fysieke wereld komen of de virtuele wereld. En de uitbreidingen van H&M zijn een mooi voorbeeld.

    geplaatst op
  • Raimo, grappig dat je opmerkt dat de catalogus zo op die van Wehkamp lijkt. Stephan Fellinger vraagt zich dan ook af of het hier misschien een samenwerkingsverband betreft.

    Overigens, ik snap de uitbreiding van H&M absoluut, maar ik vraag me af waarom dat zo matig moet worden uitgevoerd. H&M heeft 'm redelijk verstopt op hun site. Ik weet ook niet of ze de catalogus instore gaan promoten, maar zo hebben ze het niet handig ingericht.

    geplaatst op
  • Ergens heb ik het idee dat H&M niet wil dat de beste jonge urban doelgroep denkt dat ze bij een postorderbedrijf kopen waar oma ook zulke leuke kleertjes vandaan haalt...

    geplaatst op
  • Via Molblog gewezen op koppeling tussen social network en winkelen (pdf) van IconNicholson. Te zien op hetzelfde event in NYC als hierboven genoemd!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.