Wat vind je sociale netwerk van je nieuwe jurk?
MKBnet verwijst vandaag naar een interessant artikel in Brandweek waarin de vraag wordt gesteld of winkels, en dan met name kledingzaken, klaar zijn voor retail 2.0. In het artikel aandacht voor nieuwe technologieën die worden getoond tijdens X07 Store of the Future, onderdeel van het National Retail Federation Congres dat begin volgende maand zal plaatsvinden in New York.
Eén van die nieuwe technologieën is een radio frequency identification (rfid) tag dat op de markt wordt gebracht door het Amerikaanse Hybridia Design. Met deze tag kunnen kledingstukken worden gekoppeld aan een sociaal netwerk waarvan de leden via een in-store beeldscherm commentaar kunnen leveren op de aankoop. De sensoren kunnen ook alternatieven tonen of accessoires suggereren. Wellicht een leuke feature voor Hyves?
@Erwin
“Maar de ontwikkeling is van korte duur. Mensen hebben een aangeboren en blijvende behoefte zich te onderscheiden van anderen.” Helemaal mee eens maar dat kan natuurlijk ook door creativiteit, user generated products, crafting, natural (sustainable) materials, en natuurlijk design(is een intrinsieke waarde niet aspirational).
“Het is gewoon een mode magazine en zal mensen direct prikkelen tot bestellen in de online winkel.”
Dat had ik begrepen. Zelfs de fotografie doet mij denken aan Wehkamp. Wat juist zo spannend is dat H&M juist begonnen is met wegwerpmode. Kracht zat juist in de snel wisselende collectie’s, lage prijs en dus bijhorende omloopsnelheid. Deze zet zie ik eerder als een verbreding van de doelgroep. Platgezegd de drukke moeders aanspreken. Sterke zet dus om voor deze doelgroep met duidelijke mindere besteding aan mode het aankoopproces af te stemmen op de levensstijl.
Trouwen meeste online fashion winkels duwen geen 300 pagina dikke catalogus door de bus.. Zo zie je maar dat we nog niet allemaal en helemaal online zijn. Dus de gouden gids(2/3 via de tastbare gids), Ikea gids, telefoongids, H&M gids gaan ook in 2007 gewoon weer op de mat vallen.
@Raimo. Grotendeels eens.
“zie je maar dat we nog niet allemaal en helemaal online zijn”: het gaat ook niet over online zijn of niet. Het gaat om dat een merk zowel in de virtuele wereld (zeg maar alle electronische media) als in de fysieke wereld wordt ondersteund. En dat gaat elk merk doen. Of ze nou vanuit de fysieke wereld komen of de virtuele wereld. En de uitbreidingen van H&M zijn een mooi voorbeeld.
Ergens heb ik het idee dat H&M niet wil dat de beste jonge urban doelgroep denkt dat ze bij een postorderbedrijf kopen waar oma ook zulke leuke kleertjes vandaan haalt…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!