Web 2.0 stormt top 20 binnen van best bezochte websites 2006

7 december 2006, 07:53

Top 20 sites van 2006 (volgens Multiscope)

Het jaar is nog niet voorbij maar toch heeft online onderzoeksbureau Multiscope alvast voor het zevende achtereenvolgende jaar haar ranglijst opgesteld van de best bezochte Nederlandse sites.

De toppers

Google.nl en Startpagina.nl consolideren in 2006 hun toonaangevende positie. Marktleider Google.nl weet haar gemiddeld maandbereik in 2006 te verhogen van 70% naar 76%. Voor Startpagina.nl daalde dit bereik van 67% naar 59%. De e-commerce sites (Marktplaats.nl, Nl.bol.com en Wehkamp.nl) en de nieuwssites (Nu.nl en Telegraaf.nl) verbeteren hun positie. De ranglijst telt vier nieuwe binnenkomers: Nl.Wikipedia.org, Routenet.nl, Telegraaf.nl en Web-log.nl. Deze laatste weet een spectaculaire verbetering van positie 105 naar 18 te bewerkstelligen en is daarmee het succesnummer van 2006.

Buiten de top 20 zijn ook een aantal opvallende verschuivingen en trends waarneembaar. Hyves.nl komt van buiten de top 200 nu binnen op plaats 56. Digid.nl, het digitale loket van de Nederlandse overheid, is inmiddels één van de top 100 websites van Nederland. Dit geldt ook voor Gmail.com en Elsevier.nl. Andere groeiers zijn websites waar consumenten digitale foto’s kunnen laten ontwikkelen (Hema.nl, Kodakgallery.nl, Kruidvat.nl).

De verliezers

Startkabel.nl (21), Ilse.nl (38), Staatsloterij.nl (35) en Planet.nl (22) weten hun top 20 positie van vorig jaar niet vast te houden. Met uitzondering van Staatsloterij.nl geldt voor de andere websites dat deze dalende trend ook al in 2005 te zien was. Verder dalen Msn.nl, Speurders.nl, Ebay.nl, Anwb.nl en Ns.nl in 2006. Met uitzondering van Ns.nl hebben de sites gemeen dat zij in een zeer concurrerend segment actief zijn waarin meestal één of meerdere sterke alternatieven voorhanden zijn.

Zie ook de in oktober gepubliceerde top-10 van meest bezochte websites van Nederland (met onderbouwende cijfers).

De eerste stappen op het internet deed ik een ruim tien jaar terug. Vanwege wat freelance werk voor weekblad ZuidFriesland (onderdeel van Hoekstra te Emmeloord) en mijn werkzaamheden in de IT was mijn eerste wapenfeit het online brengen van die krant. Dat was toen nog iets wat heel simpel en kleinschalig kon worden opgezet. Feitelijk deden we niets anders dan de code via een find&replace;vervangen voor standaard HTML. 1999 was vervolgens het jaar dat ik voor het eerste kennis maakte met échte online promotie. De promotie van Amerikaanse adultwebsites. Dat betekende in 1999 een gallery maken en deze aanmelden bij bv The Hun en daarna je vingers gekruisd houden en hopen dat deze je linkje zou plaatsen ;-) In een paar jaar tijd groeide de markt voor TGP (Thumbnail Gallery Post) echter uit tot een miljoenen (miljarden?) industrie. De groei van het aantal internet aansluitingen vlak na de eeuw wisseling en de komst van paypal en bijvoorbeeld E Passporte als betaalmiddel zorgde ervoor dat de adult booming business was. In 2002 begonnen als portalmanager bij Blixem Interner Services. Daar me vooral bezig gehouden met hookers (maar ook opzet cams en aantal betaalsites). Op 10 januari 2004 werd deze site door een stukje in het parool en op Planet.nl letterlijk gelanceerd. Op Alexa.com is nog steeds de piek in bezoekers duidelijk zichtbaar. Voor de mensen die het gemist hebben: Heleen van Royen schreef een artikel waarin naar buiten kwam dat Rob Oudkerk coke zou gebruiken en porno sites bezocht op de pc van het werk. Onder pornosites werd hookers verstaan en ik was en bén van mening dat hookers geen porno site is maar “slechts” een consumenten forum waarop prostitutie wordt besproken. De combinatie “oudkerk” en “hookers” is nog steeds leuk terug te vinden op google. Mevrouw Schaapman (ex prostituee en fel tegenstander van hookers) is eveneens een drijvende kracht geweest voor de website. De samenwerking met Soa Aids Nederland en de campagne tegen vrouwenhandel zorgde er echter ook voor dat het forum uitgroeide tot een serieus medium. Het laatste kwartaal van 2006 voor PEAK-IT de online strategie bekeken en geoptimaliseerd. Op projectbasis voor dit IT detacheringsbedrijf de overgang aangestuurd van nixweten naar meten=weten. WebAnalytics/Adwords based. Begin 2007 begonnen bij HostNet te Amsterdam als InternetMarketeer. Doel het verbeteren van de SEM/SEO en verhogen van de conversieratio op de website zelf. Daarnaast ben ik dus één van de bloggers op marketingfacts :) Sinds eind 2007 werkzaam voor Telegraaf Media Nederland. Binnen het concern hou ik me bezig met product management. Gebieden zijn daarbij; Mobile/Video/Unsold Inventory en web analyse.

Categorie
Tags

14 Reacties

    media

    Ik was inmiddels ook met de top-20 bezig dus bij deze maar even het lijstje en de aanvullende link naar de eerder gepubliceerde top-10 toegevoegd. Mooie resultaten van zowel wikipedia als web-log.nl!


    7 december 2006 om 08:22
    hoberion

    Ik denk dat je veilig kan zeggen dat msn.nl en msn.com op een hoop gegooid kan worden. dan blijkt ook dat deze redelijk stabiel is.


    7 december 2006 om 08:25
    Arnoud Rademaker

    Wat een ongelooflijke groei voor web-log.nl. Gefeliciteerd met het behaalde resultaat! Via deze plek wil ik ook het helpdesk-team complimenteren. Op marketingfacts wordt wel eens wat gepubliceerd over de onbereikbaarheid van bedrijven. Het helpdeskteam heeft zelfs in sommige weekenden doorgewerkt om de klanten te kunnen bijstaan. Ook dat mag wel eens gezegd worden.

    De medewerkers van de helpdesk van web-log.nl maken komen enthousiast over. Ze zijn bereid om je te helpen. Zonder hen had web-log.nl niet zo hoog kunnen staan. Bloggers zijn waarschijnlijk tevreden.

    Er is maar één minpuntje. Als ze je hebben geholpen stellen ze je geen laatste vraag. 🙂 Wellicht dat ze ervan uitgaan dat een tevreden klant toch wel terugkomt. Misschien is de beste conversietip : ‘spreken is zilver, zwijgen is goud en vertrouwen op een herhaalaankoop gaat voor diamant’.

    Arnoud


    7 december 2006 om 08:52
    Eric Nijman

    Ik ben nu wel heel benieuwd welke weblogs het beste scoren. En hoeveel procent van de weblogs nou verantwoordelijk is voor deze explosieve groei.


    7 december 2006 om 08:59
    Paul van Veenendaal

    Klopt de tabel niet? In de omschrijving staat 2003, 2004, 2005. En 2006 dan?


    7 december 2006 om 09:28
    Paul van Veenendaal

    Oh zie het al “Rank” = 2006


    7 december 2006 om 09:31
    Martin

    Een zeer verdiende stijging voor web-log.

    Hopende/ verwachtende dat deze stijging in 2007 nog meer verbeterd.

    @Paul,

    Hyves is binnengekomen op plaats 56, zie daarvoor het artikel op multiscope.nl


    7 december 2006 om 09:49
    Frankvdk

    @Eric. Ik denk niet dat er veel ‘grote’ weblogs hebben gezorgd voor de stijging van web-log.nl. Het zijn waarschijnlijk enorm veel kleine weblogs die voor de stijging zorgen.

    Overigens gebruik ik de gepersonaliseerde startpagina van google.nl (met rss feeds). Wordt de wijze waar ik hem gebruik als web 2.0 of web 1.0 gerekend?


    7 december 2006 om 10:08
    Henk Willems

    Hun bezoekcijfers zijn nogal dubieus, waar is bijvoorbeeld Funda, met 8 miljoen pageviews per dag?

    Als je dat afzet tegen Nu.nl zou funda toch zeker in de top 20 moeten staan? En zo kan ik er nog wel een paar noemen, waar is bijvoorbeeld TheHun? Immers ook een nederlandse website.


    7 december 2006 om 11:29
    MikeM

    Hahaha ik vroeg me ook meteen af waar thehun.net was 😛


    7 december 2006 om 12:12
    Stonehead

    @Henk Willems: Of fok.nl. Ik vertrouw Multiscope nog altijd voor geen meter. Dat panel van 1500 man lijkt me niet representatief en de rare focus op ‘grote Nederlandse’ sites bevalt me niet. Ik krijg dan ook onmiddellijk het idee dat deze groei van web-log.nl als een soort compensatie moest dienen voor de enorme daling van ilse.nl, dat sowieso al jarenlang te hoog stond geklassificeerd. Dat Ilse nauwelijks meer gebruikt wordt is m.i. echt niet nieuw voor 2006.


    7 december 2006 om 13:28
    Ivo

    @Henk Willems

    Ik denk dat erotiek er bewust buiten gelaten wordt…zoals altijd (beetje hypocriet misschien?)


    7 december 2006 om 15:59
    wesseling

    Ok, als cijferfreak hier de antwoorden op de Multiscope meetmethode vragen:

    @Anders: Multiscope Visiscan meet bereik onder Nederlanders (uniek maandbereik van Nederlandstalige websites onder Nederlandse bezoekers). Ik kan me goed voorstellen dat in 2005 het totale bereik wereldwijd van Web-log.nl groter was dan nu in 2006, maar dat onder de Nederlanders het bereik in 2006 groter is. Zeker gezien het feit dat pas halverwege 2005 de 18+ erologs zijn afgesplitst van Web-log.nl (zie daar de daling in je Alexa grafiek). Let tevens op dat Alexa uniek dagbereik meet en Multiscope uniek maandbereik. Je STIR vergelijking vind ik wat ongelukkig (over 1 maand). Beste vergelijking zou zijn wat STIR geeft over het gemiddeld maandbereik van web-log.nl zonder later afgestoten 18+ blogs in 2005 en het gemiddeld maandbereik in 2006. Ben wel met je eens dat het verschil wel erg groot is. Zelf heb ik altijd de indruk dat het multiscope panel weinig early adaptors en echte jongeren bevat. Nieuwe producten en jeugd sites lijken in verhouding slecht te scoren t.o.v. bij mij bekende serverlogs of adviews of in ieder geval bij snelle groei en doorstoot naar een groter publiek pas later te scoren. (meteen een antwoord op de opmerking van Stonehead over Ilse.nl?)

    @Stonehead: Fok.nl: groot uniek dagbereik, echter aanzienlijk lager uniek maandbereik (relatief vergeleken met de sites uit de Multiscope top 20). Veel van de bezoekers komen elke dag, maar tellen per maand slechts voor 1. Vandaar de hoge positie bij Alexa (uniek dagbereik). Idem tweakers.net en geenstijl.nl in de Alexa grafiek van Anders.

    @Henk: Funda: veel pageviews, aanzienlijk lager uniek bereik. Wel nog steeds flink, dat wel. Volgens Multiscope zelf was Funda in oktober van dit jaar website nummer 14. Nu.nl nummer 7. Verschil in uniek Nederlands maandbereik in oktober: 800.000. Onderschat ook zeker nu.nl niet. Kwa pageviews in 2006 de grootste site voor Ilse Media (ook eigenaar van Startpagina.nl). Volgens Alexa.com trouwens beleefde Funda.nl zelf in 2006 haar slechtste jaar qua wereldwijd dagbereik.

    @Henk en @MikeM: Betreffende thehun.net: Multiscope onderzoekt bereik van Nederlandstalige websites onder Nederlandse bezoekers. Thehun valt daar dus niet onder. Qua bereik onder Nederlanders durf ik daarbij te beweren dat Thehun niet in deze top20 thuis hoort.

    @Ivo: in tegendeel Multiscope heeft zelfs een apart top20 erotiek overzicht. Als je die cijfers bekijkt zie je dat de realitiet (bewuste typo) is dat er zelfs geen enkele Nederlandstalige erotiek site is die onder Nederlanders een groot genoeg bereik heeft om in de top 100 te staan (hiervoor heb je een maandelijks bereik nodig van 1,3 miljoen unieke Nederlanders).


    7 december 2006 om 20:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!