Adverteerders zien waarde van weblogs

7 december 2006, 06:14

Postbankadvertentie op RetecoolHet is nog maar 2,5 jaar geleden dat we in Nederland voorzichtig gingen nadenken over de commerciele waarde van een weblog toen weblogs als Flabber commerciële banners toelieten. Een jaar later kwamen er vooral vanuit de VS positieve reacties over adverteren op weblogs. En vanaf dat moment hebben we op Marketingfacts regelmatig stilgestaan bij de mogelijkheden van adverteren op weblogs. Zo vroegen we ons af of blogvertising niet meer kost dan dat het oplevert, we keken naar de succesfactoren van blogvertising en probeerden een inschatting te maken van de waarde van een blogvertorial. Een terechte vraag die mij nog regelmatig wordt gesteld is of adverteren op weblogs anders is dan op gewone sites. Want er is wel degelijk een verschil om de simpele reden dat het umfeld anders is.

Waarom deze opsomming van eerdere berichten op Marketingfacts? Omdat ik vanmorgen werd gewezen op een online advertentie van de Postbank op Retecool. Een prachtig signaal dat adverteerders steeds meer de waarde gaan inzien van weblogs. Want zeg nu eerlijk, wie had 2,5 jaar geleden nu gedacht dat een groot bedrijf als de Postbank op een weblog als Retecool zou adverteren?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    Richard Theuws

    gave ad ook trouwens.

    Buiten dat, wij hebben een keer het geluk gehad op retecool genoemd te worden met de voorloper van ons huidige bedrijf (kan het artikel zo snel niet gevonden krijgen) en die dag is de server er uitgeklapt van de hits…

    En NEE, niet in ‘webdesing woensdag’, het was een positief bericht 😉


    7 december 2006 om 07:28
    media

    Dank voor het compliment Arnoud!

    En vwb ‘samen beleggen’, misschien kan Erik je suggesties doorspelen naar de juiste personen binnen de Postbank. Ik kende het product nog niet maar ben het met je eens dat er voldoende mogelijkheden zijn (ook online!) om dit product verder te ontwikkelen!


    7 december 2006 om 07:50
    Arnoud Rademaker

    Hoi Marco,

    Bedankt voor je inspanning!

    Ik ben bezig met een onderzoek naar de zorgplicht. Ik heb contact gehad met de Postbank. Ik werd uiterst vriendelijk te woord gestaan. Men stond open voor mijn vragen.

    Maar helaas, men kan weinig doen voor particulieren die met een weloverwogen beleggingsstrategie op de proppen komen. Laat staan dat zij mensen kunnen coachen ten aanzien van hun persoonlijke voorkeuren en of leerstijl. De vijftigplusgeneratie zal naar mijn idee behoefte hebben aan deze vormen van coaching.

    Ik denk dat er een cultuuromslag aanstaande is. Weblogs kunnen / zullen daar een grote rol in spelen. Deskundigen, zonder universitaire opleiding, werden nooit gehoord. Er was ook geen reden toe. Ik heb ooit bij de afdeling SNS-investment mijn verhaal mogen houden. Een bijzondere en zeer leuke ervaring. Helaas was ik niet commercieel genoeg. Schijnbaar was de tijd er nog niet rijp voor!

    Door de opkomst van weblogs, of dit nu gaat over de vlindertrek of over beleggen, kun je bij het publiek een bewustwordingsproces in gang zetten, waardoor latente behoeften langzaam maar zeker aan kracht winnen. Het bankwezen zal de trend, tenminste als ik met mijn visie goed zit, op termijn wel moeten volgen.

    Groet,

    Arnoud


    7 december 2006 om 08:08
    evroekel

    @Arnoud: Mail mij even op erik at Marketingfacts.nl. Ik blog hier op persoonlijke titel en kan ook niet in gaan op deze specifieke case, maar wil wel graag even in contact met je komen.


    7 december 2006 om 08:42
    media

    @Jeroen: oeps, vergeten! Maar je hebt gelijk blogads.nl en adfactor.nl zijn op dit moment de partijen die zich richten op blogvertising!

    @Arnoud: kijk, de postbank leest dus toch mee! 😉


    7 december 2006 om 08:50
    Arnoud Rademaker

    Marco, wie schreef ook al weer: “wie had dat 2,5 jaar geleden nu ooit gedacht” 🙂


    7 december 2006 om 08:59
    Kasper Katje

    Ik moet de blogosphere eigenlijk wel mijn complimenten geven door stug de term weblog als een soort eenheid heeft weten te blijven etaleren, een sterk staaltje marketing.

    Wel vind ik het een teken van zwakte van grote adverteerders die normaliter uiterst kritisch zijn op wat voor websites ze adverteren maar dankzij de webloghype ineens geen principes meer schijnen te hebben en zonder blikken of blozen, zelfs met toegesneden advertenties, op shockblogs verschijnen. Ach ja, bereik is heilig, principes zijn er om overboord te zetten….


    7 december 2006 om 08:59
    Bert Hagendoorn

    Hi Marco, je vroeg of ik je op de hoogte wilde houden van mijn werk bij OER, maar ik zie dat je het zelf ook goed in de gaten houdt : ) Was een ven de eerste klussen waar ik bij betrokken was, more to come!


    7 december 2006 om 09:07
    Hans

    @Marco: Niet alleen blogads en adfactor richten zich op blogvertising, ook wij hebben een groeiend aantal weblogs in ons netwerk. Het is absoluut een positieve ontwikkeling dat adverteerders de terughoudendheid mbt het adverteren op blogs overboord aan het zetten zijn.


    7 december 2006 om 10:44
    Hemaworstje

    je kunt je ook afvragen of de bezoekers van retecool blij zijn met die ad.

    het is een hoogst irritante factor zoals gewoonlijk.

    Het is niet zozeer dat de commercie indringt in de webwereld ,U wordt toegelaten door

    “overstag ” gaande bloggers wat ten koste gaat van de kwaliteit en vervlakking oplevert.

    Retecool vertopt zijn bibsje van de dag al achter een gordijn ten faveure van den kijker. hoezo shock? GS schock , die site is toch ook van koers verandert naar populistisch gebral?

    De vertrutting in Nederland stijgt.U is daaraan mede verantwoordelijk.

    lang leve de ad block. Viva la revolution.


    9 december 2006 om 02:03
    Arnoud Rademaker

    Marco, je schrijft: “ben het met je eens dat er voldoende mogelijkheden zijn (ook online!) om dit product verder te ontwikkelen!”. Waar denk jij dan aan? Wellicht is onderstaande ook interessant.

    Norbert Miran van Motivaction heeft in het tijdschrift lucratief (winternummer 2006/2007, rubriek geld-enquête) de volgende onderzoeksresultaten gepubliceerd.

    “Gemiddeld is één op de twee Nederlanders bezig met beleggen. Veruit het populairst zijn beleggingsfondsen. Gemiddeld sparen we 58,5 procent van het vermogen en beleggen we veel minder, 41,5 procent namelijk. Dat beleggen besteedt het merendeel bij voorkeur uit.

    Het grootste gedeelte van de financiële zaken wordt door degene die deze vraag hebben beantwoord bij de Rabobank (28%) en de Postbank (27%) geregeld. Fortis (6%), SNS (6%), ING (5%), Reaal (1%) worden veel minder ingeschakeld voor het regelen van financiële zaken (bron: Lucratief, winternummer 2006/2007). “

    Beleggen is nog steeds populair. In dit verband wil ik je verwijzen naar de rubriek Uitspraken van bekende beleggers, doe er wat mee! waarin ik Adjiedj Bakas heb geciteerd. Voor Fortis, ING, SNS en Reaal een mooie doelgroep om hun marktaandeel te vergroten. Misschien kunnen ze beginnen om de zorgplicht handen en voeten te geven.

    Een corporate blog met een deskundige moderator die de kar trekt, zou voor Fortis, ING, SNS en Reaal één van de mogelijkheden kunnen zijn om hun marktaandeel te vergroten. Weblogs staan nog in de kinderschoenen. Er zijn steeds meer professionele corporate blogs in aantocht.

    Groet,

    Arnoud


    9 december 2006 om 07:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!