In de afgelopen twee jaar is het gebruik van popup- en spamblockers meer dan verdubbeld, aldus de studie ‘Consumers Love to Hate Advertising’ van Forrester Research. Meer dan de helft van de Amerikanen geeft aan gebruik te maken van deze ad-blockers. Gebruikers van breedband internet zijn nog moeilijker te bereiken door marketeers, hiervan heeft maar liefst 81% een ad-blocker. De attitude richting marketeers is wel verbeterd, het is echter niet bekend of dit het gevolg is van het gebruik van de reclamewerende software.
Het meest gebruikte reclamewerende middel (in de VS) is de National Do Not Call Registry, bij deze instantie zijn 107 miljoen mensen geregistreerd. In Nederland hebben we Infofilter.nl waar je je kan registreren als je niet ongewenst gebeld wilt worden. Ook de reclame op tv wordt ontweken aldus het onderzoek, namelijk door de DVD-recorder zo in te stellen dat de reclame niet wordt opgenomen..
Heeft iemand cijfers van Nederland? Ik ben geinteresseerd in zowel online als offline acties van consumenten die geen reclame meer willen kijken.