Dagprogrammering Tien gemiste kans voor Talpa?

Dagprogrammering Tien gemiste kans voor Talpa?

Als Talpa op 16 december 24 uur per dag airtime heeft zal men nog geen volledige dagprogrammering aanbieden. Het zendermanagement van Tien besloot zich vooralsnog focussen op de programmering van de namiddag en daardoor trachten de nu nog matige instroom op de vooravond te verbeteren. Talpa zal de volledige 24/7 portfolio pas in het nieuwe televisieseizoen rond hebben.

Gezien de korte aanlooptijd heeft Talpa het besluit genomen de zendtijd tot 16.00 uur af te vullen met herhalingen, belspelletjes en telsell formats. De “vernieuwing” beperkt zich tot het tijdslot 16.00 tot 18.00 uur. Talpa hoopt met de nieuwe zendersetting vanaf 16.00 uur al een paar honderdduizend mensen aan zich te binden waardoor het avondgemiddelde zich wat beter zal laten aanzien maar maakt een uitzondering voor een ochtendprogramma in het genre Koffietijd of iets dergelijks. In dat nieuwe format, Tijd voor Tien, ontvangt de nog onbekende presentator/ presentatrice gasten, krijgt de kijker optredens, nieuws en een spel voorgeschoteld. Tja…

Herhalingen, belspelletjes, telsell activiteiten en een koffieshow lossen niet echt de belofte in van een onderscheidende en vernieuwende zender zeg maar. Alle begrip voor de korte aanlooptijd maar er zijn wel degelijk mogelijkheden om deze nu nog verloren uurtjes om te zetten in adequate pogingen om vernieuwing aan te brengen in het zenderlandschap.

Open een podium waar televisieproducenten hun nog onbekende waren kunnen aanprijzen. Laat kleine televisie ondernemers creatief aan het woord en biedt kijkers de kans hun leerzame mening uit te spreken over het aangebodene. Noem het Incubatie TV, televisie 2.0. of van mijn part 10+, alles beter dan de zoveelste zender met een zap-through aanbod worden lijkt mij. Een gemiste kans voor Talpa?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 23 reacties op dit artikel

  • Ik wilde er van de week ook al een artikel over schrijven, maar kon me er niet toe zetten mijn tijd te besteden aan de wanstaltige strategie van Talpa/Tien.

    De Mol is een van Nederlands grootste mediaondernemers, heeft contacten met alles en iedereen, heeft een vermogen waar geen eind aan omt, en hij kan doen wat hij wil. En waar komt hij vervolgens mee? Herhalingen en belspelletjes. Wat een sof. Ik had hem hoog zitten maar dit is gewoon een desillusie.

    Tien op de schaal van Afknapper.

    geplaatst op
  • Mee eens. Toen ik "belspelletjes, telsell activiteiten" zag werd ik al mild misselijk. Hebben we er daar nu echt niet genoeg van, jongens?

    geplaatst op
  • Talpa is een commercieel bedrijf, en commercieel succes is te definiëren als 'met zo min mogelijk inspanning zo veel mogelijk geld verdienen'. En je hoeft van zo'n commerciëe partij dus niet te verwachten dat 't maakt wat wij willen, of - god forbids - wat we nodig hebben. Talpa maakt en brengt simpelweg dátgene waar het meest aan te verdienen valt. En als dat belspelletjes zijn, dan worden 't dus belspelletjes. Simple as that.

    geplaatst op
  • Carl, een commercieel media bedrijf heeft de 'p' van publiek nodig. Daar begint de marketing van elke zender. Daarnaast is nu vooral het bouwen van een merk aan de orde. Findability and likeability. Dit zijn geen bouwstenen voor een ' onderscheidende' zender.

    geplaatst op
  • Inderdaad een korte termijnvisie van de Mol; op termijn heeft hij dat publiek namelijk hard nodig en daar zal hij nu aan moeten bouwen. Sluit me aan bij de eerdere reacties, een ongelooflijke afknapper. Je zult er maar moeten werken...

    geplaatst op
  • @Albert: Er bestaat zowel 'dom' als 'slim' publiek. En als Talpa meer geld verdient aan dom dan aan slim publiek, dan zal ze dus meer domme SMS-spelletjes dan 'onderscheidende' content uitzenden.

    geplaatst op
  • carl geld verdienen is nog helemaal niet aan de orde. verlies 200.000 eurie per dag. geen isue

    geplaatst op
  • "Met zo min mogelijk inspanning"? In welke marketingboeken staat dat in godsnaam?

    Als ik in de schoenen van De Mol zou staan, zou ik de ellendige leegte op de Nederlandse televisie overdag met twee handen aangrijpen. Stel een waardevol programma samen en ga voor 20, 30 procent marktaandeel om je zender en je merk op de kaart te krijgen en om goodwill te kweken.

    Maar goed, ik ben geen TV-maker. Misschien is het inderdaad wel verstandiger om tevreden te zijn met een beroerd imago, 2 procent marktaandeel en elk uur een paar honderd euro inkomsten uit bellende nitwits. Misschien is dat inderdaad wel de commerciële natte droom van televisiemakend Nederland en ben ik gewoon veel te naief.

    geplaatst op
  • Deze discussie doet me overigens een beetje denken aan die waarin 'professionele creatieven' de commercieel meest succesvolle commercials aller tijden*) afkraken, omdat die niet 'onderscheidend' en 'creatief' genoeg zijn.

    *) De alom bekende Frisia/Postkrediet/Leenlijn etc. commercials.

    geplaatst op
  • @Albert: Dat 'verlies van 200.000 eurie per dag' draait ie volgens mij niet op die domme SMS spelletjes troep, maar op de rest van Talpa's programmering ;-)

    geplaatst op
  • carl appels met peren. het gaat mij niet om de creatie want als talpa wel groot wordt met deze iq 80 bombarie zou ik het ook waarderen. het staat haaks op alles waar de mol zelf voor wil staan...die paar duizend euro per dag zal hem erg weinig doen. geen motief

    geplaatst op
  • Carl, bij de Postkrediet-reclames komen de inkomsten direct uit verkoop. Die reclames hebben maar één doel: verkopen, verkopen, verkopen.

    Bij Talpa moeten de inkomsten uit de kijker komen - en dan heb ik het niet over belspelletjes mar over De Mol's convergentiemodel - en uit adverteerders. Daar heb je bereik en goodwill voor nodig. Dat gaat je niet lukken met belspelletjes en Tell Sel-programma's. Simple as that.

    geplaatst op
  • @Anders: Er zijn bijzonder leuke, interessante en - op termijn - ook best nog winstgevende programma's en programmeringen te bedenken. Maar gezien het 'succes' van Talpa tot nu toe, is John daar wellicht niet zo goed in als hij denkt en/of zou willen. En dan gaat ie dus voor de quick win, met spotgoedkope troep die in elk geval gegarandeerd wat opleveren.

    Het maken van onderscheidende content kunnen maar we beter overlaten aan de niet commerciële partijen, denk ik ;-)

    geplaatst op
  • Ik vermoed een aantal redenen voor een niet complete restyling van Talpa/tien:
    1) de belangrijkste "overdag" content kan sport zijn, maar die wordt voor Talpa 2 bewaard(?);
    2) incubatie-TV is niet aan de orde, tenzij John met de creatie ook de rechten van deze probeersels kan kopen. Talpa is feitelijk niets meer dan het uithangbord voor nieuwe (zelf gecreëerde en te verkopen) content;
    3) Talpa/tien bestaat speodig niet meer, vanwege de het grotere Europese schaakspel met Prosieben Sat1 en SBS;
    4) er is nog steeds veel geloof in de eigen avondprogrammering met veel nieuwe (vaak sport gerelateerde) content in het vooruitzicht.

    geplaatst op
  • Carl: welke quick win? Dat is nou juist het punt. Er is op deze wijze geen winst te behalen voor een zender met deze positie.

    Gijsbregt: "nieuwe (zelf gecreëerde en te verkopen) content;" dat is incubatie TV toch? Alleen zelf komen ze nog niet tot grote daden dus zou ruimte maken voor anderen een kans betekenen. Overschat overigens dat genoemde schaakspel niet. De Mol heeft net zijn belang in Jetix vergroot tot 20%. Vooralsnog lijkt hij wisselgeld in te kopen.

    geplaatst op
  • Albert,
    Ik geloof wel in user generated content op een open net. Daar past young producer generated content wat mij betreft prima in. Voor herkenbare programmering is dat uiteraard moeilijker, maar daar heeft Talpa toch niet zo'n goed track record.
    Feit blijft wel dat Talpa de format wedstrijd al heeft geprobeerd vorig jaar.

    geplaatst op
  • Gijsbregt, ik heb niet over een format maar over keuze voor dag televisie. Dat format was een draak omdat alleen de gevestigde orde kon publipitchen.

    geplaatst op
  • Er zijn formaten voor de dagtelevisie die creatiever en interactiever zijn dan telsell en belspelletjes. Nog niet in Nederland, wel in Rusland. Een combinatie van een virtuele (game)omgeving, leuke vragen en SMS-interactie. Ik heb ze toevallig gisteren laten zien op Marketing3. Wellicht een idee voor Talpa/Tien om contact op te nemen met NextMedia en Novocortex:-)

    geplaatst op
  • Misschien leuk als aanvulling op de discussie hiervoor, de beelden van een recent interview door middelbare scholieren met John de mol met drie scholen tegelijk. Uiteraard via videoconferencing...

    http://www.surfnet.nl/info/nieuwsbericht_content.jsp?objectnumber=176670

    Het begint een beetje rommelig, na een paar minuten komt het gesprek goed op gang.

    geplaatst op
  • Serge je bent al geintroduceert hoor :)

    geplaatst op
  • Leuke aanvulling Stephan, dank.

    geplaatst op
  • Inderdaad een interessante aanvulling Stephan, dank! vooral aardig om John te horen spreken over stand van zaken, verschil met andere commerciele zenders en ambities. Alleen dat marktaandeel wat hij roept komt niet helemaal overeen met wat ik las op Broadcast Magazine:

    (...) Nu de uitzendingen van Big Brother zijn gestaakt is het marktaandeel van Talpa de afgelopen week drastisch gedaald. Op 29 november werd een voorlopig dieptepunt bereikt met 3,3% in het tijdvak 18.00 - 24.00 uur, doelgroep 6+, zo blijkt uit de cijfers van SKO.

    De Gouden Kooi trekt ruim 300.000 kijkers, de Postcode Loterij Deal or no deal 440.000 en Koppensnellers haalde vrijdag 402.000 kijkers. In week 47 was het gemiddelde aandeel nog 6,2%. De nieuwe talkshow Het land van Maas en Geel kan geen doorslaand succes worden genoemd met 70.000 tot 140.000 kijkers, marktaandeel woensdag bijvoorbeeld 1,3%.

    Talpa heeft bij de lancering van de zender de belofte gedaan om aan het einde van 2006 een gemiddeld zenderaandeel te hebben in de belangrijke commerciële doelgroep 20 - 49 jaar van 10% (18.00 - 24.00 uur). Dat lijkt niet te lukken, ofschoon Wedstrijden Zondag regelmatig liefst 35% marktaandeel scoort.

    De kijkers weten de zender goed te vinden als er iets relevants voorbij komt. Om het Nederlands eredivisievoetbal drie seizoenen te kunnen uitzenden moet Talpa wel 105 miljoen euro neertellen, dit jaar dus 35 miljoen, wat de nadrukkelijke reclameblokken in de uitzendingen rechtvaardigt.

    Vanaf 16 december wordt Talpa omgedoopt tot Tien. Tien gaat 24 uur per dag uitzenden en krijgt daarmee ook de beschikking over dagtelevisie, waarmee een lang gekoesterde wens in vervulling gaat. De dagprogrammering biedt echter nog weinig aanknopingspunten voor verbetering. Die bestaat vooral uit herhalingen, een ochtendmagazine, homeshopping en belspellen.

    Homeshopping zal vijf uur per dag te zien zijn op werkdagen van 6.00 uur tot 9.00 uur en van 12 uur tot 14 uur. Van 15.15 uur tot 16.15 uur zullen belspellen worden uitgezonden. Talpa zendt deze al 's nachts uit en gaat daar ook in de nachtelijke uren mee door. Op werkdagen is van 09.45 tot 10.15 uur en van 11.00 uur tot 12.00 uur, alsmede nagenoeg de hele zondagmorgen, het programma Tijd voor Tien geprogrammeerd, dat volgens woordvoerder Van Rooijen zal lijken op het RTL 4-programma Lijn 4. (...)

    geplaatst op
  • Wat ik jammer vind is dat iedereen nog steeds in doelgroepzenders denkt. De één is een familiezender de ander weer voor hoogopgeleiden, enz. Omdat er in de toekomst steeds meer crossmediale formats op TV komen en ook de televisie zelf gaat veranderen is het interessanter om een zender in te delen in momenten waar je het grootste bereik binnen een bepaalde doelgroep kunt genereren. Uit diverse onderzoeken kun je precies boven water krijgen welke doelgroep bij een bepaald tijdslot(s) hoort. En welke media (internet, mobiel, enz.) deze groep nog meer op dat moment intensief gebruikt. Als doelgroepzender kom je namelijk altijd in de knoei met je programmering als je bijvoorbeeld 24 uur per dag ‘on air’ bent zoals binnenkort het geval is met TIEN. Want als je doelgroep bijvoorbeeld hoogopgeleide mannen zijn (niet bij TIEN overigens), kijken die dan tussen 12.00 en 15.00 uur TV? Dus vergeet het achterhaalde concept van doelgroepzenders en stap in de 21e eeuw.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.