De 4 F’s van Citizen Marketers
Arie den Boon (Daphne) sprak er vandaag over in zijn presentatie op Marketing3 en Ben McConnell en Jackie Huba, auteurs van het boek ‘Citizen marketers: when people are the message‘, zijn de bedenkers van de 4 F’s van Citizen Marketers. McConnell en Huba hebben gedurende enkele maanden tal van user-created sites bestudeerd en kwamen uiteindelijk uit op de 4 F’s:
- Filters: initiatiefnemers van nieuwssites over merken, producten of bedrijven. Zij zoeken naar verhalen op het web die hun bezoekers interesseren en zijn in feite amateur nieuwsanalisten.
- Fanatics: fans van een merk die zo verdiept raken in de merkgeschiedenis en -toekomst dat zij precies weten hoe hun merk het op elk gegeven moment doet. Zij sturen bovendien nieuwe merken in de juiste richting.
- Facilitators: gebruiken online bulletin boards en forums om een community rond een product of merk te bouwen. Zij worden als het ware een service-afdeling van het merk.
- Firecrackers: onvoorspelbare elementen die buzz kunnen creëren rond een merk. Zij veroorzaken een explosie aan aandacht die echter al snel weer kan vervliegen. Zij kunnen positieve of negatieve berichten rond een merk in no time de wereld rondsturen.
Op hun weblog Church of the customer (aanrader!) gevens ze ook nog tal van voorbeelden van de 4 F’s. Wie kan de Nederlandse voorbeelden noemen?
Ik ben op dit moment het boek aan het lezen/reviewen en het is zeker de moeite waard! Goede voorbeelden, leuk geschreven. Het hangt allemaal een beetje tussen Naked Conversations en The Long Tail. Als ik mijn review af heb zal ik die zeker ook online posten.
Filters en Fanatics: Autoblog, Marketingfacts
Facilitators: UPC?
Firecrackers: GeenStijl?
Sorry dat ik het gras voor je voeten wegmaai Frank; heb het boek zelf nog niet gelezen en ben dus zeker ook nog geinteresseerd in je review!
Ja allang…maar het komt er maar niet van om mijn mooie mindmap online te zetten. Zal ik snel eens doen 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!