De 4 F’s van Citizen Marketers

De 4 F’s van Citizen Marketers
Arie den Boon (Daphne) sprak er vandaag over in zijn presentatie op Marketing3 en Ben McConnell en Jackie Huba, auteurs van het boek 'Citizen marketers: when people are the message', zijn de bedenkers van de 4 F's van Citizen Marketers. McConnell en Huba hebben gedurende enkele maanden tal van user-created sites bestudeerd en kwamen uiteindelijk uit op de 4 F's:
  • Filters: initiatiefnemers van nieuwssites over merken, producten of bedrijven. Zij zoeken naar verhalen op het web die hun bezoekers interesseren en zijn in feite amateur nieuwsanalisten.
  • Fanatics: fans van een merk die zo verdiept raken in de merkgeschiedenis en -toekomst dat zij precies weten hoe hun merk het op elk gegeven moment doet. Zij sturen bovendien nieuwe merken in de juiste richting.
  • Facilitators: gebruiken online bulletin boards en forums om een community rond een product of merk te bouwen. Zij worden als het ware een service-afdeling van het merk.
  • Firecrackers: onvoorspelbare elementen die buzz kunnen creëren rond een merk. Zij veroorzaken een explosie aan aandacht die echter al snel weer kan vervliegen. Zij kunnen positieve of negatieve berichten rond een merk in no time de wereld rondsturen.
Op hun weblog Church of the customer (aanrader!) gevens ze ook nog tal van voorbeelden van de 4 F's. Wie kan de Nederlandse voorbeelden noemen?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.