Wat verstaan we onder WebAnalytics 2.0?

30 november 2006, 05:52

Als we het hier op Marketingfacts hebben over Web 2.0, dan bedoelen we daarmee de webapplicaties die internetgebruikers in staat stellen om op eenvoudige manier samen te werken (collaboration) en informatie te delen (sharing). Kenmerkend daarbij is dat deze webapplicaties niet meer uitgaan van het traditionele model waarbij alle informatie op één plek beschikbaar is, maar dat informatie middels tags en syndicatietechnieken zoals RSS over het web beweegt naar de geinteresseerde internetgebruiker.

En alhoewel WebAnalytics 2.0 zich vooralsnog vaak richt op de meetconsequenties van nieuwe technologieen zoals AJAX en streaming video, is volgens mij de grootste uitdaging het meten van informatiestromen (denk aan RSS), de mediaconsumptie waarbij media niet meer noodzakelijkerwijs vanaf één plek wordt aangeboden (denk aan embedded video’s afkomstig van YouTube) en vooral ook de menselijke relaties (denk aan betrokkenheid van consumenten in online communities zoals blogs).

In voorbereiding op het webseminar over webanalytics (inmiddels ruim 300 aanmeldingen!) en de cursus webanalytics (er zijn nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar), ben ik eens gaan zoeken naar de stand van zaken op het gebied van WebAnalytics 2.0. Tijdens mijn speurtocht kwam ik een aantal interesse referenties tegen die ik jullie niet wil onthouden:

Iemand nog meer suggesties?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Joerg Tschauder

    thx fpr posting my presentation. you will find more information about web 2.0 and analytics on

    http://www.fischmarkt.de

    (unfortunately only in German).

    Cheers!

    Jörg


    30 november 2006 om 08:45
    Martijn van Well

    “is volgens mij de grootste uitdaging het meten van informatiestromen (denk aan RSS), de mediaconsumptie waarbij media niet meer noodzakelijkerwijs vanaf één plek wordt aangeboden (denk aan embedded video’s afkomstig van YouTube) en vooral ook de menselijke relaties (denk aan betrokkenheid van consumenten in online communities zoals blogs).”

    Dit lijkt me een belangrijk onderdeel van de nieuwe ontwikkelingen in meettechnieken, maar dat vind ik eerlijk gezegd van minder belang bij een term als 2.0. Natuurlijk moeten deze nieuwe manieren van contentverspreiding en het resultaat daarvan inzichtelijk worden gemaakt, maar ik zie daarin eigenlijk geen wezenlijke vooruitgang. Eerder hadden we dat bijvoorbeeld al met het meten van e-mail marketing campagnes, het is slechts een technische aanpassing.

    Voor mij staat Web 2.0 voor collaboratie. Als ik dat doortrek naar Webanalytics dan betekent dat in mijn ogen dat de rapportage pakketten zo gemaakt moeten worden dat meerdere mensen kunnen samenwerken met de data. Dat betekent flexibelere rapportagesystemen met gebruikmaking van de nieuwe technieken, maar ook integratie van de rapportagesystemen met andere informatiesystemen binnen de organisatie én de organisatorische structuratie daarvan. Met het laatste bedoel ik dat het toch de mensen zijn die het moeten doen en die moeten begeleid worden om de voordelen van de samenwerking te benutten.

    Maar goed, wat we nu precies Webanalytics 2.0 noemen gaat eigenlijk gewoon om het toekomstbeeld van webanalytics.


    30 november 2006 om 09:16
    media

    @Jorg: dank voor de link!

    @Welleke: het is inderdaad maar net welke invalshoek je kiest: de manier van meten en rapporteren (zoals jij eigenlijk voorstelt) of het meten in web 2.0 omgevingen (zoals ik bedoel).


    30 november 2006 om 09:26
    Martijn van Well

    @Marco

    Nog even benadrukken dat ik juist de manier van meten niet zo interessant vindt. Dat is “gewoon” iets dat moet werken bij webanalytics tools. Interessanter is hoe die data gepresenteerd wordt en hoe die gebruikt wordt. En met de term 2.0 vind ik dat dit gaat om collaboratie bij mensen én applicaties.

    Het meten van Web 2.0 sites kent specifieke technische eisen, maar dat was ook al zo bij het meten van Flash sites of zoals ik aangaf bij e-mail marketing. Dus persoonlijk vind ik de benadering van meten van 2.0 omgevingen niet zo belangrijk om uitgebreid over te praten, het is iets dat gewoon moet gebeuren.

    Voor een marketeer is het wel interessant DAT het gemeten wordt en dat erover gerapporteerd wordt. Je wilt toch graag zien dat bepaalde acties zijn uitgevoerd om daarmee te bepalen hoe de site wordt gebruikt (mouseover effecten, etc.), dus ik snap het belang wel maar vind het niet vooruitstrevend genoeg om het webanalytics 2.0 te noemen 🙂


    30 november 2006 om 09:38
    Tijn

    Als programmeur van webanalytics software ben ik het eens met Marco dat de representatie het meest interessant wordt. We willen waarschijnlijk meer informatie over gedrag en usability zien van web 2.0 bezoekers en minder de ‘harde getallen’.

    Technisch zie ik het nog niet helemaal voor me hoe we Web 2.0 sites beter gaan meten. Ik vrees dat de beperkingen van webservers en browsers voor nog grote technische uitdagingen gaan zorgen als het op het identificeren van bezoekers aankomt.


    4 december 2006 om 06:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!