Nog steeds ‘werk aan de web-winkel’ in 2006

23 november 2006, 09:45

De Nederlandse e-shops scoren een hogere uptime in 2006, zo blijkt uit het jaarlijks onderzoek van WatchMouse naar de prestaties van webwinkels in de aanloop naar de feestdagen. In 2005 was de gemiddelde uptime nog 97,69%, dit jaar is het gemiddelde een stuk hoger; 99,43%. Zeker gezien de drukke periode in de aanloop naar Sinterklaas is dit een goed resultaat, maar toch nog steeds onder de industrienorm van 99,9%. Er is dus nog ruimte voor verbetering.

Net als twee jaar geleden in 2004, scoren er wederom zes sites ondanks de grotere drukte, een perfecte uptime. Het betreft de websites van Conrad, Marktplaats, MyLenses, Neckermann, Bol en TakeItNow. De slechts presterende sites dit jaar waren Kijkshop.nl en Mycom.nl met een downtime van meer dan een dag gedurende de meetperiode.

Het hogere gemiddelde komt met name omdat twee negatieve uitschieters van vorig jaar, Rituals.nl en Emmys.nl, het dit jaar een stuk beter doen. Waren deze sites vorig jaar nog respectievelijk meer dan 6 en 7 dagen niet bereikbaar in november, nu scoren ze een uptime van respectievelijk 97,85% en 99,9%. Het complete bereikbaarheidsonderzoek is online beschikbaar.

99,9% is de norm

De resultaten kwamen tot stand door de homepage van de sites van 38 online winkels elke 5 minuten door één van de controlestations van WatchMouse op te halen, zonder plaatjes, frames, e.d. Deze HTML-pagina diende binnen 8 seconden geheel binnen te zijn, zonder dat er fouten optraden. Als deze tijd niet gehaald werd of als een fout optrad, werd dit geverifiëerd vanuit één van de andere controlestations. Als ook deze een fout constateerde werd dit geteld als ‘slecht bereikbaar of onbereikbaar’. Een uptime van 99.99% en hoger is zeer wenselijk voor bedrijven met een hoog profiel of met hoge omzet via hun site. Een uptime van 99.9% wordt door veel bedrijven in een Service Level Agreement (SLA) met hun IT afdeling of provider vastgelegd als minimum eis. Een uptime onder de 99% is normaal gesproken onacceptabel.

Volgens recent onderzoek van Forrester zullen 23% van de mensen dit jaar meer geld online besteden aan inkopen voor de feestdagen dan een jaar geleden. En uit ons onderzoek blijkt dat een aantal partijen zeker effectieve maatregelen heeft genomen om zich hierop voor te bereiden. Wij zijn blij met deze positieve ontwikkeling. Maar er is zeker nog ruimte voor verbeteringen. Want uiteindelijk behaalt nog steeds de meerderheid van de webwinkels -58%- niet de uptime score van 99,9% die door hosting providers wordt aangehouden als absoluut minimum.”, aldus Mark Pors, CTO van WatchMouse. Vorig jaar bleek de kerstperiode overigens nog drukker dan de periode voor Sinterklaas. Om die reden zal WatchMouse ook in de weken voor kerst blijven monitoren. Vlak voor kerst verwacht WatchMouse met de resultaten te komen van die tweede testperiode.

Sinds kort wordt overigens ook Marketingfacts zelf gevolgd via Watchmouse. We zullen over enkele weken onze ervaringen hier delen. En zoals je aan de banner in de rechterkolom onderin kunt zien, kan de uptime van Marketingfacts zelf ook beter.

Bron: Persbericht Watchmouse.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Kasper Katje

    Op zich mooi nieuws natuurlijk, maar Marktplaats een e-shop???


    23 november 2006 om 10:05
    Bas

    Ik werk zelf bij een hosting provider en wat wel grappig is om te zien:

    Shared hosting servers halen bij ons gemm iets minder dan 99%

    Dedicated hosting servers halen bij ons gemm meer dan 99,5%

    De uren die offline zijn (0,1% is ongeveer 8 uur per jaar) vinden in 99,9% van de gevallen ‘s-nachts plaats (geplanned onderhoud) of liggen buiten ons netwerk.

    Dus als je professioneel bezig bent met je webwinkel moet je toch aan dedicated servers denken. En dat terwijl we best wat klanten hebben met een webwinkel of afhankelijkheden op een shared hosting server. En die klanten zijn uiteraard bekend met bovenstaande cijfers maar gaan blijkbaar toch voor de minste kosten.


    23 november 2006 om 11:08
    Barry

    Tsja, het onderzoek zou beter zijn wanneer er ook werd gekeken naar het tijdstip van de downtijd. ’s Nachts tussen 3 en 4 een uurtje down wegens onderhoud is minder erg dan ’s middags tussen 4 en 5… Maar ja, hoe hou je dat dan weer objectief, voor de ene site is ’s middags belangrijk, voor een andere ’s avonds…


    24 november 2006 om 13:11
    Marco

    Leuk om te zien dat een concurrent van ons voor het online contactlenzen bestellen er ook bij staat. Wij halen de 99,9% ook wel net als zovelen.

    Hoe kan men ook gemonitoord worden om hiervoor in aanmerking te komen?

    Groeten,

    Marco

    http://www.onlinecontactlenses.nl


    8 februari 2008 om 17:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!