Welk webanalyticspakket moet ik kiezen?

Welk webanalyticspakket moet ik kiezen?

We hebben het de laatste tijd weer steeds meer over Webanalytics. Na de vraag wat we precies willen meten, is de vraag welk webanalyticspakket moeten we kiezen de meeste gestelde vraag. Jethro Wallenburg verwijst op zijn weblog naar een rapport van Semphonic (pdf) waarin het HBX van WebSideStory en SiteCatalyst van Omniture vergelijkt. Twee van de pakketten in het topsegment van de markt.

Welk pakket gebruik jij eigenlijk en waarom zou je het anderen aanraden (of afraden)?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 33 reacties op dit artikel

  • Uiteraard komt deze vraag ook terug in de cursus webanalytics die we op vrijdag 15 december organiseren in media plaza!

    geplaatst op
  • Ik gebruik Tracewatch en Google Analytics.

    Tracewatch biedt 1 zeer mooi overzicht van traffic op je website. Het kan ook geconfigureerd worden voor het meten op meerdere domeinen. Een zeer groot voordeel t.o.v andere pakketten is dat het ook de spidering van zoekmachines op je domein inzichtelijk maakt.

    Google Analytics behoeft verder weinig uitleg.

    geplaatst op
  • Ik gebruik zelf voor de meeste sites ook Google Analytics (prima basisstatistieken). Voor Marketingfacts gebruik ik op dit moment Onestat; geeft net wat meer inzicht en mogelijkheden. Vooralsnog heb ik geen duidelijke voorkeur voor één van de pakketten uit het topsegment en laat me dus graag informeren over de ervaringen van anderen!

    geplaatst op
  • ik heb ook de meeste ervaring met Google Analytics.
    Naar mijn ervaring meer dan voldoende (zelfs al overkill) voor de meeste (ook grote) bedrijven/websites.
    Je ziet toch nog erg veel dat men simpelweg niet weet wat men met de data moet.. en eigenlijk alleen maar meet, omdat ze wel inzien dat ze iets zouden moeten meten..

    geplaatst op
  • Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het argument van leveranciers waarom niet te kiezen voor het gratis Google Webanalytics maar voor hun pakket. De argumenten die ik vooralsnog te horen krijg zijn vaak niet echt overtuigend.

    Wie durft?

    geplaatst op
  • Performancing gebruik ik naast MyBlogLog (vooral voor de out clicks) en Statcounter. Ze geven me alle drie de mogelijkheid om meerdere sites van mij tegelijk te laten zien.

    geplaatst op
  • @Marco

    Ben ik ook erg benieuwd naar!

    1 van de veelgehoorde argumenten is toch dat de data extern gestored wordt, en je dus afhankelijk bent van een third party (wat (theoretisch) risico's met zich mee brengt)

    Verder heb ik het idee dat men over het algemeen ook achterdochtig is en de mentaliteit; goedkoop is duurkoop heeft..

    geplaatst op
  • Emerce heeft vandaag een bericht over Nedstat waarin Nedstat-directeur Michael Kinsbergen de vraag wordt gesteld of hij de gratis concurrentie van Google vreest. Zijn reactie: "Nee, eigenlijk komt dat de markt juist ten goede. Het vergroot het algemene bewustzijn van het belang van webstatistieken. Google focust vooral op activiteiten rondom marketingcampagnes. Dat doen ze zeer goed, in eenself service-omgeving. Wij zijn juist een full service bureau met kantoren in 6 landen."

    geplaatst op
  • Missen we voor webanalytics niet de oplossingen van Moniforce?

    Goede ervaringen mee... en tijdens selectie kwamen ze bij ons beter uit de bus dan bovengenoemde. Met name e-commerce assortiments data en de "expercience" van de gebruiker bleek beter te meten. (maar ook hier geldt... het was de betere... maar had nog niet alles wat je zou wensen).

    Daarnaast: hoe mooi pakketten ook zijn... vergeet de organsiatie niet! (Heb je wel tijd en kennis om met de systemen te werken?)

    geplaatst op
  • @ Marco:

    Voor veel bedrijven is het nu onduidelijk hoe lang Google de historische webdata bewaard. Om een analyse te maken op basis van historische data over een aantal jaren, is het niet exact bekend voor hoe lang dit mogelijk is.

    Daarnaast zijn bedrijven huiverig over wat Google eventueel ooit met de data gaat doen. De macht van Google wordt steeds groter en op de één of andere manier is dat toch beangstigend.

    geplaatst op
  • Graag ga ik op de uitnodiging van Marco in om uit te leggen waarom partijen voor ICStats zouden moeten kiezen en niet voor Google Analytics.

    In verschillende reacties wordt al aangegeven dat organisaties vaak niet de kennis in huis hebben om te weten wat men meet. Wij streven een proactieve houding richting onze klanten na om hun bij te staan in de mogelijkheden van het meten en interpreteren. Veel organisaties hebben graag een persoonlijk aanspreekpunt op dit gebied en daarin kunnen wij voorzien. Ook reclame- marketingbureaus kiezen om die redenen voor ons en niet voor de goede gratis applicatie van Google. De 150 euro per jaar die als vergoeding wordt berekend, is daarmee van ondergeschikt belang.

    Daarnaast is het volgens mij zo dat er voldoende ruimte is in de markt voor meerdere oplossingen. Dat heeft met smaak en bereikbaarheid te maken. Lang niet iedere organisatie is op de hoogte van de mogelijke aanbieders (zo zullen velen ons niet kennen) en vertrouwen op hun contactpersoon, dat voor wat betreft de bereikbaarheid. En net zoals bij auto's zijn er vele merken die in beginsel hetzelfde doen (4 wielen, motor, kan rijden), maar waar op basis van "look and feel" een voorkeur wordt uitgesproken. Die smaakkeuze is bij webanalytics niet anders.

    Overigens ben ik ook van mening dat Google Analytics een katalyserende werking heeft voor de markt. En dat ik daardoor vaker moet uitleggen waarom de keuze toch op ons moet vallen vind ik alleen maar positief, houdt je scherp ;)

    geplaatst op
  • hmm het is dan wel zo dat Google 'selfservice' is.. maar wat als je een vaste webvendor hebt die alles voor je doet rondom het web, en deze kennis wel in huis hebt? Ben je alsnog een stuk goedkoper uit met Google....

    Overigens zie ik de katalyserende werking wel en denk ik dat het (op korte termijn?) inderdaad een boost kan geven doordat het bijdraagt aan bewustwording.. maar dan en verder?

    geplaatst op
  • Volgens mij is de vraag van Marco moeilijk te beantwoorden; welk pakket gebruik jij en waarom zou je het anderen aanraden? Wat voor de ene persoon of organisatie werkt kan voor de ander irrelevant zijn.

    Naar onze ervaring is een succesvolle web analytics implementatie 10% techniek en 90% organisatie. De serieuze paketten kunnen vrijwel altijd voorzien in de volledige informatiebehoefte. Het probleem is dat organisaties vaak geen duidelijke informatiebehoefte hebben.

    Voor een overzicht van serieuze leveranciers in Nederland kun je kijken op webanalytics.pagina.nl.

    Wat wel een belangrijke succesfactor is in de pakketkeuze, is de leverancier en de service die ze kunnen bieden. Vrijwel altijd verandert de informatiebehoefte wanneer een organisatie begint met web analytics. Het pakket moet de flexibiliteit hebben om in die veranderende behoefte te kunnen voorzien en de leverancier moet het pakket kunnen aanpassen. Hiervoor moeten ze tijd hebben en vaardigheden.

    geplaatst op
  • @C vd Berge
    Je hebt absoluut gelijk als je zegt dat een webvendor die keuze wel zou kunnen maken wanneer alle kennis in huis aanwezig is. Wanneer dat echter niet zo is (en statistieken is toch een specialisme) dan kan zo'n partij kiezen voor de betaalde varianten als OneStat en ICStats bijvoorbeeld, of de vele verschillende logfiles analyse oplossingen die er zijn.

    Want er wordt nu wel gekeken naar Google Analytics dat gratis wordt aangeboden, maar er zijn natuurlijk al vele jaren gratis pakketten op de markt die zijn inbegrepen in de hosting. En daaruit blijkt dat men vaak toch een andere keuze maakt, een keuze voor het pakket dat ze het meest aanspreekt in rapportage bijvoorbeeld. Dat is het "smaakargument" wat ik naar voren bracht en ik denk dat dat niet onderschat moet worden. Prijs en functionaliteit alleen is niet het aanbod, maar dat hoef ik de marketeers niet uit te leggen toch? :)

    geplaatst op
  • Wij, leads2business, zijn uitermate tevreden over Indextools:

    - de snelheid van beschikbaarheid van de gegevens (Realtime, in tegenstelling tot Google Analytics)
    - het inrichten van de analyseomgeving op de eigen website
    - het samenstellen van eigen dashboards op basis van KPI's
    - Via een heldere 'drag en drop' interface zelf rapporten maken
    - volledig inzicht in ROI van marketingcampagnes (incl. Adwords, banners, affiliates & emailmarketing)
    - waarschuwing per mail op het moment dat grenswaarden worden bereikt, zodat direct kan worden ingegrepen.
    - ondersteuning bij inrichting & analyse

    Test het zelf gratis voor 15 dagen!

    geplaatst op
  • In the old days was het hier nedstat en de 18+ paginas waren nagenoeg altijd voorzien van sextracker.com.
    Tegenwoordig gebruik ik Google Analytics alhoewel ik als argument om het NIET te gebruiken kan aanvoeren dat de "verwijzende bron" wel erg mager is. (ik mis tot 90% van me bron vermeldingen!)

    geplaatst op
  • @Welleke
    Je hebt helemaal gelijk. Wellicht moeten we de vraag stellen waarom je als webvendor zou kiezen voor een betaalde oplossing ipv Analytics als oplossing/advies voor je klant..

    geplaatst op
  • Is de link naar het stuk van Jethro Wallenburg verkapte reclame? Natuurlijk kent hij HBX, omdat hij account manager is bij Adversitement; de club in Nederland, die HBX aan de man probeert te brengen.

    Google Analytics lijkt me niet prettig om mee te werken. Zij kunnen zo alles van je site meten. En als je ook nog eens via hen advertentiecampagnes hebt lopen, is het voor hen helemaal inzichtelijk. Je weet nooit wat ze met die data gaan doen.

    Argumenten van leveranciers waarom niet voor GA te kiezen, waren onder meer:
    - niet zo volledig als onze eigen oplossing
    - het is van Google en met Google weet je het maar nooit. Wij zullen nooooooooit iets met jullie gegevens doen.
    - wij zijn er voor jou. Als het niet lukt, kun je gebruik maken van onze mensen en heb je snel de juiste oplossing gevonden.

    Dus: vollediger, betrouwbaarder en meer service.

    geplaatst op
  • Heeft iemand hier al ervaring met de Speedtrap/Prophet-tool van Arcade-ebusiness?

    geplaatst op
  • ik begrijp eerlijk gezegd de kritiek tegen het feit dat Google inzicht heeft in je data niet helemaal;

    ten eerste is google absoluut niet de enige waarbij de data bij de leverancier opgeslagen wordt, ten tweede; wat gaat/kan google met je data doen waar jij schade/last van gaat ondervinden?

    geplaatst op
  • Mooi overzicht van gratis tellers en een ranking:

    http://tellertest.com/rapport.php?nl=&sort=total

    geplaatst op
  • @Bart
    jammer (vreemd) dat Google in dat lijstje ontbreekt....

    geplaatst op
  • HBX.. 150 euro per maand kun je gewoon weg niet goed praten..
    Het is een erg mooi product maar veel te duur..
    Heb er veel mee gewerkt en je kan er erg veel mee. Ik zou het aanraden voor de groote merken der aarde die toch al 5 servers draaien per site/minisite. Mitusbishi, Nissan en andere ;)
    Vooral de multilevelcontent is super handig en de admin interface is super doorzoekbaar er makelijk als je MLC en page name definitie goed is. Denk voor het inplemteren goed na over the nameingconvention. en maak zelf een Javascript wat een controlle laag er tussen zet voor debuging enzo.

    Voor een site als dit zou ik lekker Google Ananlytics gebruiken, je moet wel je Funnel's goed instellen en heel goed kijken hoe je het moet lezen.
    Als ik zo in de demo van ICStats kijk zou ik dat echt links laten liggen.
    Onestat is ook wel een aardig product.
    Netstat.. no-way (nissan) ik zou het niet doen

    geplaatst op
  • Is dit een advertorial voor Websidestory/HBX?

    geplaatst op
  • Ik raad altijd mijn klanten aan om met een zo simpel mogelijk pakket (ClickTracks, Google) te beginnen om ervaring op te doen met het meten van de belangrijkste metrices.

    De meeste organisaties hebben daar op dit moment nog onvoldoende kaas van gegeten of hebben al een 'rolls royce' aangeschaft zoals bijvoorbeeld WebTrends, maar zijn hierop onvoldoende georganiseerd. Gevolg een overload aan data waar feitelijk weinig tot niets mee wordt gedaan. Op operationeel niveau wat micromanagement maar op tactisch/strategisch nivo nauwelijk (be)sturing door middel van kpi's.

    Voor de wat langere termijn groeit het bewustzijn van de mogelijkheden en de behoeften binnen een organisatie vanzelf. De nadruk komt dan veeleer te liggen op data integratie met andere bronnen, zoals onder andere customer databases. Daar ligt wat mij betreft dan ook de toekomst voor wat betreft selectie van leveranciers. Belangrijk hierbij is ook de mate waarin bedrijven dit soort data dan toch ook liever in eigen huis willen houden.

    geplaatst op
  • Wat ik nog wil benadrukken is dat de pakketkeuze ook draait om de informatiebehoefte, wat Daniel Markus zijdelings al aangaf. Er zijn leveranciers die met een grote range aan pakketten voorzien in die verschillende behoeften en er zijn leveranciers die met een beperkt assortiment zich ook richten op een beperktere doelgroep.

    Om bepaalde pakketten daarom zomaar te diskwalificeren of toe te juichen in algemene termen is eigenlijk te kort door de bocht. Kom ik weer met mijn auto voorbeeld aanzetten, maar het verduidelijkt het wel; Een bepaalde terreinwagen kan fantastische opties hebben met DSTC, AWD, Descent Control en weet ik wat nog meer, maar als ik alleen maar in mijn eentje snel wil kunnen bewegen in de steden dan heb ik dat niet nodig. Ik kan er wel voor kiezen, maar een kleinere auto zou al voldoen.

    Sommige organisaties groeien zoals Daniel aangaf wel in hun informatiebehoefte en een flexibel systeem (uitbreidbaar) is daarbij wenselijk. Andere organisaties zullen echter altijd genoegen nemen met geen statistieken of basic statistieken zoals ICStats Essential of Nedstat Pro bijvoorbeeld.

    geplaatst op
  • Stap 1: wat is je doel. Wat wil je meten. Dit is de basis voor de keuze van het statistiekpakket. Dit geldt voor elk bedrijf. Daarnaast moet je kijken naar de mensen en middelen in de organisatie. Wat wil de organisatie met de cijfers gaan doen en welke middelen (mensen en geld) zijn er ter beschikking. Ons advies binnen Libralab is altijd om het stap voor stap te proberen. Eerst eenvoudig beginnen met basis instellingen: aantal unieke bezoekers per dag, waar komen ze vandaan, via welke woorden wordt de website gevonden. Dat soort zaken.

    Zoals Markus zegt is het inderdaad 10% techniek en 90% organisatie. Binnen LibraLab steken we er juist tijd in om de klant zelf met de basis te beginnen. We installeren Google Analytics en beginnen stap voor stap. Niet te snel bijna alle pakketten bieden een overload aan informatie en dan ziet iemand er als een boom tegenop om het te gaan gebruiken. Na verloop van tijd heeft men de smaak te pakken en gaat men het ook op dagelijkse basis gebruiken en dan komen de vragen voor een nauwkeurigere analyse haast vanzelf.

    Dit is mijn inziens de weg: begin met een duidelijk doel, installeer stap voor stap, hou het eenvoudig en leuk dan komt de detaillering vanzelf.

    Voor ecommerce.startpunt gebruik ik Statcounter (zie ook de lijst op deze pagina) http://ecommerce.startpunt.nl/s/webanalytics_meetsoftwware/a/1/ en voor onze klanten bij LibraLab gebruken we Google Analytics. Bij andere grote klanten overigens ook goede ervaring met Nedstat en Moniforce. Het voordeel van deze partijen is weer dat er een gezicht achter zit en dat je snel met je vragen hier terecht kan. Mijns inziens moeten deze partijen zich ook eens veel meer op de organisatie (juist gebruik van de tool) richten dan de techniek. Maar dat is een andere discussie.

    Meet ze, weet ze en verbeter ze : - )

    geplaatst op
  • Ik ben een tevreden Google Analytics gebruiker, maar ben absoluut geen kenner van pakketten (dit is mijn tweede) voor een kleine onderneming (eenpitter, geen internetbusiness maar fysieke business) biedt dit voldoende inzicht: ik weet wmet welke acties ik mijn site in Google op1 kan krijgen (tweemaal per week de site bijwerken, volgens mij doet geen enkele concurrent dat). Ik kan goed volgen wat het resultaat is van mailings en aquisitieinspannningen per regio, plaats, bron etc. Nu is het wel zo dat ik na een jaar gebruik nog steeds beter in ga zien wat ik er mee kan, in het begin was het zelfs te uitgebreid. Zo'n seminar (mediaplaza) is dus misschien helemaal zo gek nog niet.

    geplaatst op
  • Begint een interessante lijst te worden; zal het dit weekend eens op een rijtje zetten!

    Vera et al, nee dit is geen advertorial voor Websidestory/HBX. Maar je brengt me wel op een idee; zal ze eens vragen of we er met terugwerkende kracht niet een advertorial van kunnen maken ;-)

    Even zonder gekheid, ik heb geen enkele voorkeur en sluit me aan bij de conclusie van Daniel. Er is niet één ideale oplossing; dit zal per organisatie verschillen waarbij niet de techniek (lees: pakket) de kritische succesfactor is, maar de mensen (lees: organisatie) die het moeten gebruiken.

    geplaatst op
  • Ik wilde wat statistieken voor mijn eigen site en dat mocht vooral niets kosten :-). Dus Google Analytics geinstalleerd (met een wordpress blog kan een kind de was doen; plugin installeren en de tag wordt automatisch in elke pagina geladen) en viel bijna van mijn stoel van verbazing: wat een mogelijkheden! Voor niets!

    Nou ben ik weinig gewend op dit vlak (heb alleen drie jaar geleden voor mijn werk met Nedstat gewerkt, waar ik niet van onder de indruk was). Lijkt me sterk dat er voor een niet-commercieel blogje als de mijne of de site van een mkb bedrijfje een beter alternatief beschikbaar is. Of vergis ik mij hierin?


    1 minpuntje: Met de geografische map in Google Analytics kan ik helemaal niets. Zonde dat ze hier Google maps niet hebben geintegreerd (misschien met een mooi thematisch kaartje? Is mogelijk, kijk maar op http://www.neighboroo.com). Maar dit zit er ongetwijfeld nog aan te komen.

    geplaatst op
  • Wij hebben bewust voor HBX gekozen, qua functionaliteit liggen de webstattools redelijk dicht bij elkaar (10% die Daniel Markus al noemde) , qua adoptie bij de gebruikers / medemarketeers sprong HBX er boven uit, met de active viewing plugin (layer over je site) en de visuele dashboard heeft HBX het gewonnen bij ons...

    Nee, geen reclame voor HBX, maar gewoon tevreden gebruikers ;-)

    geplaatst op
  • Net nieuw http://www.movemetrics.com/Introduction/tabid/79/Default.aspx

    Interessante nieuwe approach. Mooie grafische weergave waarbij duidelijk wordt aangegeven hoe een bezoeker door de website heen beweegt. Zeker aardig om eens te bekijken. De makers staan open voor commentaar (ik ken ze persoonlijk).

    geplaatst op
  • @Ivo Bosma, ik heb ervaring met Prophet (van Speed-Trap) www.speed-trap.com. We hebben een aantal klanten die dit pakket gebruiken. Het is een sterke tool, maar is absoluut niet 'sexy'. Ik kan me voorstellen dat de moeilijk ogende interface een behoorlijke drempel kan zijn; daar ligt dus nog een schone taak voor Speed-Trap (UK). Het is een pakket waarmee je bijv. prima een e-business site kan doorlichten/meten. Als je een keer een demo wilt, laat maar horen!

    @on-topic: na bepaald te hebben wat een organisatie belangrijk vindt om te meten, moet er bepaald worden wie voor welke KPI verantwoordelijk is (sales, marketing, operations, etc.). vraag dan aan de diverse afdelingen hoe ze de rapporten gepresenteerd willen hebben (en met welke regelmaat). ik kan me voorstellen dat bijv. een Sales Manager andere rapportages wilt zien dan een Online Marketeer. beoordeel of de Web Analytics tools deze maatwerkrapporten kunnen genereren, of dat er misschien extra consultancy benodigd is... en dat laatste komen we erg veel tegen...ongeacht w?lke tool er gekozen is... ;-)

    @Marco "waarom niet te kiezen voor het gratis Google Webanalytics"... de betrouwbaarheid van data; neem bijv. de Network Location en ga via Cross Segment Performance naar Content. Dit bevat 9 van de 10 keer geen data, en als er w?l wat staat dan is het data van een totaal andere website! Daarnaast is het tracken van formulieren (en velden) volgens mij niet mogelijk?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.