Universal Music daagt zingende bankmedewerkers voor ’t gerecht

21 november 2006, 05:53

Ruim 85% van elke euro die je aan muziek besteedt gaat niet naar de artiesten, maar naar hun platenmaatschappij. Maar dan moet je niet meteen denken dat die platenmaatschappijen ‘slapend rijk worden’; ze dagen hiervoor werkelijk álles wat los en vast zit voor het gerecht.

Bij Universal Music zijn nu twee bankmedewerkers de pineut, omdat ze tijdens een corporate meeting een gezellig optredentje verzorgden. Oké, er werd geen CD afgespeeld (maar akoestisch na-gepingeld), en ook de lyrics weken flink af van het origineel, maar toch: als de organisator van de meeting ‘The Bank of America’ heet, en een videootje van het optreden wordt een viraal YouTube succesje, … dan moet er wel geld te halen zijn. Toch?

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

13 Reacties

    Emanuel

    Wat een kansloos bedrijf is Universal Music. Of moet ik oppassen, dat ik daalk ook niet aangeklaagd wordt.


    21 november 2006 om 06:36
    Anders

    Nou ja, twee bankmedewerkers die de pineut zijn… Het filmpje moet gewoon van internet worden gehaald, that’s it. Bovendien, Bank of America is geen kleine jongen, die hadden de rechten best kunnen betalen lijkt me.


    21 november 2006 om 06:40
    C. vd Berge

    @anders

    ze hadden het wel kunnen betalen, maar moet dit ook als je op een bedrijfsfeest (of rond het kampvuur/bruiloft etc.) een liedje napingeld met een andere tekst?

    Het is niet zo dat ze het als cover uitbrengen en verkopen of er geld aan verdienen ofzo…

    typerend voor de kortzichtigheid (en krampachtigheid) van de muziekindustrie imho..


    21 november 2006 om 07:15
    Noedie

    Anders ik vindt jouw reactie toch wel een beetje opmerkelijk hoor! Als zelfs zoiets al niet meer mag! Dan mag je straks helemaal niks meer!! Precies zoals vd Berge zegt… Het nummer wat gezongen wordt, wordt toch niet uitgebracht voor eigen gewin!?

    Het lijkt tegenwoordig wel dat de muziek bedrijven tegenwoordig geen muziek meer willen verkopen, maar alleen nog een inkomstenbron ziet in het aanklagen van mensen…

    Wat denk je zelf dat beter werkt? Een bedrijf die continu op een dergelijke manier in de media komt, of een bedrijf die open staat voor dergelijke leuke initiatieven!?


    21 november 2006 om 07:23
    Savage

    Oh jee, moet je tegenwoordig goed opletten als je een liedje meeneuried dat je niet gefilmt wordt. Zit je straks voor de rest van je leven aan een afbetalingsregeling met Universal vast.

    Kansloos bedrijf dat Universal. Ik hoop dat die hele muziekindustrie met donderend geraas instort. Als er één ding is bewezen de laatste jaren, dan is het wel dat we deze dinosaurussen helemaal niet meer nodig hebben in deze tijd.


    21 november 2006 om 07:26
    Ben-Anne Wieringa

    De creativiteit van twee desnoods ‘cool’ te noemen bankmedewerkers wordt de grond ingeboord, maar wordt tegelijkertijd ook wereldwijd bekend. Goed voor hen (banksteltrouwfeestjes opluisteren)én voor Bank of America (positieve online buzz). Slecht voor Universal dat zich hier neerzet als bekrompen organisatie.


    21 november 2006 om 10:13
    Jeroen

    Pfffff, das de reden waarom ik al jaren geen film of cd meer koop, ik ben die kortzichtige poenschepperij zo spuug zat dat ik weiger er nog langer aan mee te werken.


    21 november 2006 om 10:43
    Ben-Anne Wieringa

    Is toch een hart onder de riem voor onze bankdudes?


    21 november 2006 om 10:45
    Jaap de Jong

    Belachelijk… Nog even en ze gaan ook alle wereldwijd actieve “coverbandjes” aanpakken aangezien zij de nummers exact naspelen :S


    21 november 2006 om 12:16
    Anders

    @Noedie e.a. – tsja, ik heb niet zoveel medelijden met Bank of America hoor. Het gaat niet om Roef & Marian die in een campingkantine staan te kreunen of om een individu die een paar nummers deelt via Kazaa, maar om een multinational met een miljardenomzet. Als zij muziek gebruiken voor promotionele doeleinden horen ze daarvoor rechten af te dragen. Het is trouwens vrij professioneel opgenomen met meerdere camera’s, niet met een mobieltje of iets dergelijks. Des te meer reden om te vermoeden dat de verspreiding van het filmpje een (guerilla) marketingstunt is. Prima, maar ga dan niet piepen om een paar centen. Als ze muziek gebruiken in TV-reclame, cover of niet, staat daar ook een vergoeding tegenover.

    Vergeet bovendien niet dat Universal Music de contractuele verplichting heeft om de rechten van zijn artiesten te beschermen. Indien UM daar geen of onvoldoende inspanning voor levert, zijn zij op hun beurt aansprakelijk te stellen door de artiesten.


    21 november 2006 om 12:55
    Jochem van L.

    ’t Is dus aan de rechter om te beslissen of het nou gaat om iets binnen eigen sfeer, ala optreden op een camping-karaoke-ding (waar, voor zover ik weet, nog nooit een rechtszaak over is geweest. Zelfs al het gepubliceerd werd op het Internet) of om een puur bedrijfsmatige manier van het uitvoeren (of andere manier van uitoefening met winstoogmerk).

    In het geldende Nederlandse recht (ik denk ook dat iets dergelijks in de VS geld) is overigens de bank sowieso aansprakelijk richting UM (aangezien ze het in hun functie uitvoerden), intern moet de bank het zelf verder oplossen (maar ik denk niet dat ze dat zou lukken cq zullen doen).


    21 november 2006 om 13:18
    Maarten Soetens

    Echt, wat triest 😐


    22 november 2006 om 10:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!