• E-mail
    wordt gesponsord door
  • Usability & design
    wordt gesponsord door

Tooltje om de kosten per conversie te meten

Tooltje om de kosten per conversie te meten
,

Conversietip week 47

Het meten van de ROI van e-mailmarketing blijkt een van de grootste uitdagingen te zijn voor marketeers. Volgens een recente studie, besproken op Resultblog blijkt dat slechts 35% van de bedrijven de conversie van e-mail daadwerkelijk meet.

De conversietips van deze week gaat daarom wat dieper in op de kosten per conversie bij het gebruik van gehuurde e-mailbestanden. Pak je resultaten erbij, beweeg de schuifjes, en reken uit wat het je uiteindelijk heeft gekost om je klanten JA te laten zeggen.

Klik hier voor de uitgebreide, beter leesbare versie van deze tool.

Zoals Erik kortgeleden al schreef, maken veel bedrijven een zelfde ontwikkeling door als het gaat om e-mailmarketing.

  • Vaak begint men de activiteiten als goedkoop alternatief voor fysieke DM, ongepersonaliseerd, en gedacht vanuit de verzender.
  • Na deze eerste stappen volgt (na een jaar of 2) een fase van procesoptimalisatie.
  • En een enkel bedrijf groeit vervolgens door naar campagne-management achtige processen (campagneflows, multi-channel aanpak). Waarbij elke interactie met de klant wordt vastgelegd, en bepalend is voor de vantevoren gedefinieeerde vervolgactie.
  • Om tenslotte echt de klant centraal te zetten, en e-mail slechts te zien als een van de mogelijke kanalen om een dialoog te onderhouden met de klant. Een fase waarbij e-mail dus volledig geintegreerd is met alle andere klantcontactkanalen.

The art & science
In elke fase gaan art & science hand in hand. Het begint dus altijd bij de basis. De droge wetenschap; het meten. En als je dat in de hand begint te krijgen, kan het luchtiger werk, de magie beginnen.

Nu is bovenstaand tooltje puur bedoeld voor deze zogenaamde basis. Een instrumentele benadering. Zorg nou eerst maar dat je weet wat klikt, en wat niet. En zorg ook dat je weet wat een e-mailshot je kost, en wat het je direct oplevert. Dan gaan we daarna plezier maken, en wellicht dansen we vervolgens ongemerkt de volgende ontwikkelfase in.

Cijfers:
Ik heb voor het tooltje gebruik gemaakt van 2 benchmarks. De eerste is de minimale benchmark. De ticket to the game. Gebaseerd op het Doubleclick email trend report 2005.

Bounce rate: 8%  (delivery dus 92%)
Open rate: 28%  (t.o.v. aangekomen mail)
Doorklik rate: 7%    (t.o.v. geopende mail)

Vervolgens heb ik het schrijnende maar algemeen bekende gegeven gebruikt dat gemiddeld slechts 2% van de bezoekers van een landingpage een bestelling plaatst.

De tweede benchmark is gebaseerd op ervaringscijfers die ik mocht optekenen na gesprekken met diverse professionele partijen uit de branche. De cijfers zijn van begin dit jaar, berekend ahv de resultaten van miljoenen e-mails in de Nederlandse markt. Het gaat om een combinatie van actiemails en nieuwsbrieven in diverse industrieën. Zowel B2B als B2C. Bijna zonder uitzondering gemeten op de 7e dag na verzending. Het is een gemiddelde (geen maximum) wat haalbaar moet zijn als je serieus met het kanaal bezig gaat. Waarbij dient te worden opgemerkt dat de open rate wel aan erosie onderhevig is. Deze subjectieve Canicas benchmark is dus als volgt:

Bounce rate:5% (delivery dus 95%)
Open rate: 45% (t.o.v. aangekomen mail)
Doorklik rate: 30% (t.o.v. geopende mail)
Landingpage conversion: 6%  (t.o.v. individueel landingpage bezoek)

Voor de volledigheid hierbij ook nog maar een schema waarin recente cijfers van Jupiter Research zijn vermeld, al hebben die cijfers betrekking op een heel andere markt:

Vul je eigen data maar in door de groene knikkers/ schuifjes te bewegen. In het geval van gehuurde bestanden kan je dan een indicatie krijgen van de kosten per conversie. (muntje erin, muntje eruit ;-) Bovenstaande benchmarks worden dan eveneens zichtbaar. In de uitgebreide versie verschijnen er trouwens ook nog wat basic tips.
Have fun!


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Erg leuk die conversietool Ewald!

    We zouden eigenlijk de website-formule (maar dan in verbeterde vorm) nog eens moeten uitwerken. Robert-Jan, zie je de mogelijkheden?

    geplaatst op
  • Wat zijn de betere bedrijven om een e-mailbestand te huren??

    geplaatst op
  • @ Harmen. Lees even de discussie op http://www.marketingfacts.nl/berichten/20061115_wat_is_de_roi_van_ingekochte_e_mailbestanden/. Daar komen verschillende aanbieders voorbij.
    Bekendste bedrijven zijn Tapps, Mailmedia, Acxiom en Wegener. Maar alleen al in de discussie komt nog een handjevol anderen voorbij, die ik niet bij voorbaat zou uitsluiten. Verder staat er ook een top 3 in van ook nog aanbieders van een soort loyalty-programma's. (Euroclix e.a.).
    Het ligt zoals altijd aan je doelstelling wat in jouw geval de betere oplossing is.
    PS: Voor B2B zou ik zeker ook even gaan praten met Winris.

    geplaatst op
  • @Ewald
    Bedankt voor de tip. Ik zal zeker kijken.

    WinRis ken ik uit het verleden.
    Zowel software als bestand zit zitten goed in elkaar.

    geplaatst op
  • Welke software is bij uitstek geschikt voor direct Email waarmee bovenstaande gegevens (delivery percentage,open rate en doorklik) te achterhalen zijn?

    geplaatst op
  • @ Tom Ruisbroek:Welke e-mail software geschikt is, hangt af van je eisen.
    wil je de campagnes zoveel mogelijk zelf maken en versturen, of uitbesteden ?
    wil je het op eigen servers installeren?
    wil je complexe campagnes
    of eenvoudig delivered/ open/ doorklik meten?

    geplaatst op
  • Zou Peter Lagerwaard nu Marketingfacts ook lezen of is het toeval dat hij nu ook met een tooltje komt?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.