Het profiel van de Europese Blogger

Het profiel van de Europese Blogger
, ING Groep
@evr

Frankwatching heeft het forrester-rapport Profiling European Blogger bemachtigd en zet de highlight voor ons op een rijtje.

Zo’n 3% van de Europese internetgebruikers is actief blogger. Deze gebruikers hebben volgens Forrester de volgende karakteristieken:

  • Zuid-Europees: de bloggerspopulatie is het grootst in Zuid-Europa: de bloggers in Frankrijk (985.000), Italië (725.000) en Spanje (686.000) samen vormen 57% van de blogosfeer. Duitsland loopt achter met slechts 13% (560.000 bloggers). In Frankrijk blogt 7% van de internetgebruikers passief en 4% actief. In Nederland zijn er 343.000 bloggers, waarbij 4% van de internetgebruikers passief en eveneens 4% actief blogt.
  • Early adopters: Actieve bloggers wijken af van gewone internetgebruikers doordat ze meer dan twee keer zo vaak student zijn (28% vs. 12%), vier keer zo vaak RSS gebruiken (21% vs. 5%), aanzienlijk meer dagelijks online zijn (78% vs. 52%) om e-mail te checken, te posten of berichten te lezen en bijna de helft langer online zijn (16 vs. 11 uur per week). Verder is 57% van de bloggers vrouw, (onder alle internetgebruikers is dit 48%),  is de gemiddelde leeftijd 31 jaar (overall is dit 39 jaar) en is het opleidingsniveau hoger (47% vs. 36% met een hogere opleiding).
  • Actieve, multitasking internet surfers: Bloggers besteden meer tijd online dan aan tv-kijken of het lezen van kranten of bladen. Maar liefst 52% leest zijn kranten of bladen online. Bloggers participeren op allerlei manieren op het internet. In de afgelopen vier weken heeft 50% van de bloggers comments geplaatst en 47% op de eigen site gepubliceerd (bij alle internetgebruikers is dat 14% resp. 8%). Verder zijn ook videochat en het schrijven van customer reviews meer dan dubbel zo populair onder bloggers dan onder gewone internetgebruikers.

Verder blijken bloggers erg te opereren op basis van vertrouwen en zijn meer open-minded zijn dan de gemiddelde online consument. Samengevat: Bloggers zijn gewoon voorlopers, volgens mij. Neem voor de verdere details een kijkje bij Frankwatching.


Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Leuk, zal er vanavond eens induiken! Is er iets bekend over hoe Forrester het onderzoek heeft uitgevoerd?

    Vergeet overigens niet ook de eerder genoemde Europese onderzoeken hier eens naast te zetten!

    geplaatst op
  • Right, ik heb precies de gemiddelde leeftijd zie ik, ook het meer online zijn dan TV kijken (we hebbn altijd nog uitzending gemist en youtube) en bladen en kranten liever online lezen klopt bij mij wel. Het nadeel van een voorloper zijn is dan weer wel dat je vaak niet helemaal meer begrepen wordt door je omgeving, zeker als je ook nog in een van oudsher traditionele en oudbollige branche werkzaam bent.:-)

    geplaatst op
  • Jasper heeft inmiddels ook een artikel hierover op FEM Business. Wat me blijft verbazen is het (te) hoge aantal active bloggers. Weet iemand inmiddels hoe het onderzoek is uitgevoerd?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.