‘Amazing Discoveries 2.0’: hot or not?

16 november 2006, 15:10

Eind jaren ‘80 had een gemiddeld huishouden nog geen toegang tot breedband internet en was het televisietoestel veelal het centrale medium in de huiskamer. Een aantal zeer populaire programma’s werden destijds met name ‘s nachts uitgezonden, waaronder het voor velen nu nog bekende ‘Amazing Discoveries’ met de beroemde nagesynchroniseerde man ‘Mike’ van Tell Sell. Direct response TV pur sang.

In dit met name onder studenten populaire ‘wetenschappelijke’ programma werden de meest innovatieve producten aangeprezen. Van de beruchte schoonmaakmiddelen (‘Quick& Bright’), een speciale vishengel (‘The flying Lure’) en de allesblender (‘The Juicy Tiger’) tot een heuse laserbestendige (?) autowas. Alhoewel de makers niets te dol was, werden vooral de functionele eigenschappen van de ‘discoveries’ grondig uiteengezet.

Sinds een paar weken lijkt het erop dat er een nieuwe soort ‘Amazing Discoveries’ is opgestaan, maar dan online. Het grote verschil met de televisie-variant is dat de merken het zelf zijn die het initieren en niet een DM-organisatie. Daarnaast lijken de bewuste filmpjes vooral niet te moeten gaan over het product zelf, maar vooral over wat je ermee kunt doen. En dat is hier een breed begrip…

In het geval van ‘Will It Blend?’ worden allerlei voorwerpen in een blender gestopt en zien we na het blendingproces het eindresulaat. Vooral met het oog op vloeibaar voedsel wordt er echt van alles onder het mes genomen; creditcards, blikjes cola, cassettebandjes, complete happy meals tot golfballen aan toe. In het geval van ‘Juice 312’(Nike) wordt de sterkte van een nieuwe soort golfbal aangetoond door het af te vuren op de meest uiteenlopende producten, wat overigens mooie beelden oplevert. Maar wat heeft een golfbal te maken met een pot mayonaise, een meloen, kauwgumballenautomaat, etc.?

Feit blijft dat na de hoos van zelfexperimenterende ‘Mentos-Cola’-filmpjes er een nieuwe rage lijkt te ontstaan waar zelfs de grote merken graag aan meedoen. Lijkt me dat we de komende tijd nog veel variaties op dit thema kunnen verwachten van zowel merken als consumenten. Ben benieuwd welke filmpjes we online zullen tegenkomen na de kadorijke dagen als Sinterklaas en Kerst.

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Kristof Van Holder

    Lijkt me inderdaad dat de Mentos filmpjes mainstream geworden zijn en de adverteerders de lead overgenomen hebben: “feed the beast” zoals ik deze week al ergens gehoord heb …

    Ben benieuwd hoe de blogosphere hierop gaat reageren. Gaan ze filmpjes zoals de Juice Balls in het virale circuit gooien, of gaan ze spoofen? Alvast bewonderenswaardig dat Nike deze filmpjes niet anoniem op YouTube heeft gegooid om zo de virale sneeuwbal aan het rollen te brengen.

    Zoals je zegt, to be continued …


    16 november 2006 om 20:08
    Floris

    Het moet zijn “aangeprezen” geloof ik 😉


    17 november 2006 om 00:00
    Ronald ter Voert

    @floris:je hebt idd gelijk. Bij deze hersteld.


    17 november 2006 om 07:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!