“(..) The classic example of the Web 2.0 era is the “mash-up” — for example, connecting a rental-housing Web site with Google Maps to create a new, more useful service that automatically shows the location of each rental listing. In contrast, the Holy Grail for developers of the semantic Web is to build a system that can give a reasonable and complete response to a simple question like: I’m looking for a warm place to vacation and I have a budget of $3,000. Oh, and I have an 11-year-old child.”
Terwijl de één de huidige en toekomstige web 2.0 trends op een rijtje zet, heeft de NY Times het inmiddels al over web 3.0. In plaats van een verzameling gekoppelde documenten, ziet Web 3.0 het internet als een World Wide database. Voorheen het semantische web genoemd, maar nu dus rebranded tot Web3.0.
Boeiende ontwikkeling als het tenminste allemaal gaat lukken. Nicolas Carr wijst overigens ook op de keerzijde van het geheel; Als de informatie makkelijker te vinden is, is informatie over onszelf ook makkelijker te vinden voor bijvoorbeeld marketeers. De presentatie You Are What You Say van Dan Frankowski’s en All I Really Need to Know I Learned from Google van Oren Etzioni maken dat wel duidelijk.
Tot slot is ook deze presentatie van Douglas Lenet, CEO van Cycorp het bedrijf dat ook in NY Times artikel wordt genoemd, de moeite waard. Benieuwd wanneer de eerste echte web 3.0 toepassingen live komen.