Bloggen, babbelen en interactieve journalistiek

Bloggen, babbelen en interactieve journalistiek

Bloggen, babbelen en interactieve journalistiekAfgelopen week liet Janneke Vreugdenhil in haar rubriek koken, etc. in de NRC next weten dat foodlog.nl meer is dan een babbelblog. Nog in dezelfde week ontstaat er een heuse rel op de diverse foodblogs als wijnorakel Rene van Heusden de volgende uitspraak doet in zijn column voor Perswijn (pdf):

(...) Het internet heeft de deur wagenwijd opengezet voor een ware, niet aflatende diarree van ‘meningen’, zelden geschraagd door enige fundamentele kennis van zaken. Logs, blogs, prikborden, forums, discussiegroepen. Het lijkt niet op te kunnen. Maar waar is de content? Eerder is er sprake van het schaamteloos etaleren van een ondraaglijke leegheid van het bestaan. (Om maar te zwijgen van opportunistische nepjournalisten die in klassiek stalinistische stijl tragische beginnersfouten van hun verkeerde vriendjes proberen te vergoelijken. Dit evenwel terzijde.) Kort en goed, als de leugen niet regeert, dan toch wel domme onwetendheid. Wie zijn deze trieste medemensen die meer over wijn ouwehoeren dan ervan genieten? Het Belgische enfant terrible Herwig van Hove omschrijft ze treffend als ‘eenzame rukkers.’ (...)

Ondanks een wanhopige poging om zijn uitspraken nader toe te lichten, slaagt hij er niet in de foodbloggers te overtuigen. Collegablogger Dick Veerman offert zijn vrije zondagmiddag op en zet zijn weekendmijmering om in het lezenswaardige Bloggen, babbelen en interactieve journalistiek. Voorals-nog geen reactie van Van Heusden, wel een uitstekende discussie over foodblogs!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Blijft altijd leuk. Ik ben er van overtuigd dat de gemiddelde journalist over minder kennis van zaken (behalve van de Nederlandse taal) en ook minder integriteit beschikt dan de gemiddelde serieuze blogger. Maar dat zien deze mensen naturlijk anders, want het is hun baan...

    geplaatst op
  • Wat bijzonder vermakelijk.Ik had me nog nooit op het pad van de foodblogs begeven. Maar er zitten wel juweeltjes tussen.
    Zowel qua taalgebruik; (Rene van Heusden zou voltijds copywriter moeten worden). Maar vooral vanwege de botsing tussen de gevestigde orde, en de nieuwelingen.
    De onzekerheid die ontstaat door de democratiserende werking van de nieuwe media is bijna tastbaar in de discussie.

    geplaatst op
  • De foodblog community is een hele actieve community. Ik begeef mij er hobbymatig. Er zijn echter een aantal zeer professionele blogs zoals Dining and Wining, foodlog en Drinkblog die zeker de moeite zijn om bij te houden. Op Foodrank vind je een goed overzicht en kan je ze beoordelen.

    geplaatst op
  • Van Heusden kan prima schrijven en heeft natuurlijk verstand van wijn. Jammer alleen, dat hij niets begrijpt van Internet. Dáár heeft hij vooral zichzelf mee. Zoals Ewald al zegt, hij kan altijd nog copywriter worden. Trouwens: ik ga hem maar eens bellen, misschien helpt dat om zo'n talent voor de wijn niet verloren te laten gaan ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.