Amerikaans watchblog winnaar bij The BOBs 2006

12 november 2006, 15:11

Amerikaans watchblog winnaar bij The BOBs 2006Sunlight Foundation, een watchblog uit de VS, is de grote winnaar geworden van The BOBs 2006. Met de BOBs gaat initiatiefnemer Deutsche Welle ieder jaar wereldwijd op zoek naar de beste weblogs in tien talen. Radio Nederland Wereldomroep organiseerde het Nederlandse deel van de wedstrijd. Wereldwijd waren er meer dan 5500 aanmeldingen. In Nederland schreven 376 blogs zich voor de competitie in.

Sunlight Foundation gaat over de handel en wandel van het Amerikaanse Congres. Het is een collectief van bloggers dat meer transparantie in de wetgeving wil bewerkstelligen. Hun werk heeft er ondermeer toe geleid dat er een wet is aangenomen zodat alle burgers in de Verenigde Staten kunnen inzien hoeveel geld de wetgeving in de VS. De jury ziet in Sunlight Foundation een voorbeeld van het effect van blogs; bezoekers en bloggers worden gemobiliseerd om politieke betrokkenheid te ontwikkelen door research en digitale interactie met elkaar te verbinden.

Bureau Belgrado van de journalisten Marloes de Koning en Werner Bosman is verkozen tot beste Nederlandse blog. Twee van mijn favorieten in deze categorie, ie. Sargasso en Bright vielen (helaas) buiten de prijzen.

Marketingfacts was één van de genomineerden in de categorie Beste Corporate Blog. Ik heb geen idee op welke plaats we nu uiteindelijk zijn geeindigd. Terwijl mij deze week vanuit verschillende kanten is gevraagd naar een telefoonnummer om me te bellen als we zouden winnen, was het blijkbaar te veel moeite om me even te laten weten wie gewonnen heeft in deze categorie. Net als vele andere Nederlandse media kreeg ik een persbericht waarin helaas niets wordt vermeld over de beste corporate blog. Publiekswinnaar in deze categorie lijkt in ieder geval geworden de Braziliaanse Blog do Tas (volgens mij een persoonlijke blog over politiek) terwijl de jury koos voor het Russische Sport.ru (volgens mij ook een persoonlijke blog over sport). Begin me af te vragen welke definitie van corporate blog ze hebben gehanteerd. Iemand?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    punkey

    Maar goed dat we binnenkort weer met de Dutch Bloggies gaan beginnen…


    12 november 2006 om 15:40
    jeroenmirck

    Bright meldt: “Bureau Belgrado van de journalisten Marloes de Koning en Werner Bosman is verkozen tot beste Nederlandse blog door de jury van weblogprijs The BOBs. The BOBs werden mede georganiseerd door de Wereldomroep, dus dan is zo’n internationale keus niet vreemd. Maar dan nog is het verdiend, want Bureau Belgrado gaat verder waar het schaarse nieuws uit Oost-Europa op krantenpagina’s ophoudt. Volgens jurylid Marie-José Klaver maakte Bright een goede kans, maar ‘omdat de weblogredactie van Bright bestaat uit betaalde journalisten werd dit weblog helaas gediskwalificeerd in de categorie Beste Nederlandse weblog’.”


    12 november 2006 om 15:48
    jeroenmirck

    En dat laatste is toch wel een opmerkelijk detail. Wat is er mis met bloggers die betaald krijgen voor hun schrijfsels? Let de jury van de Bloggies daar ook op, Frank? Ik vraag het maar even, want Adfoblog wil natuurlijk graag meedingen in de categorie Beste Nieuwkomer… 😉


    12 november 2006 om 15:51
    media

    Kom net thuis van een weekendje weg en lees nu ook de postings op Bright en Marie-Jose’s blog. Vreemd dat Bright is gediskwalificeerd; dat wisten ze toch ook toen het lijstje met genomineerden definitief was!?


    12 november 2006 om 15:54
    media

    Jeroen, en als je weet dat Bright is gediskwalificeerd omdat ze een corporate blog zouden zijn, dan moet je vervolgens eens kijken naar de winnaars in de categorie corporate blogs, Dat zijn voor zover ik het kan beoordelen particuliere blogs!

    Wellicht dat Marie-Jose eea kan toelichten als ze weer terig is uit Berlijn. Ik ben namelijk wel benieuwd.


    12 november 2006 om 15:58
    punkey

    @Jeroen: Goede vraag. We hebben er tot op heden niet eerder bij stilgestaan. Maar de spelregels worden gemaakt “as we speak” dus ik denk dat we er wel een mening over gaan krijgen. Persoonlijk maakt het mij niet zo bar veel uit of een weblog uit betaalde redactieleden bestaat of niet. Wat wel een interessante discussie kan worden is dan of het betalen van je redactie de kwaliteit doet verhogen. Als dat zo is, waarom zijn particuliere (onbetaalde) blogs dan zo populair? Houden we dan inferieure kwaliteit?


    12 november 2006 om 16:01
    media

    @Frank: denk inderdaad dat het goed is dat vooraf duidelijk is welke blogs nu wel en niet in een bepaalde categorie thuishoren. In ieder geval succes met de voorbereiding!


    12 november 2006 om 16:05
    punkey

    Hmmm…mijn laatste zin moest zijn “Houden we dan VAN inferieure kwaliteit?”


    12 november 2006 om 16:28
    jeroenmirck

    Het betalen van bloggers is iets relatiefs: zo ben ik fulltime in dienst van Adformatie, maar zijn mijn blogactiviteiten additioneel. Je zou kunnen zeggen dat ik het pro deo doe voor mijn werkgever. 😉


    12 november 2006 om 17:01
    Kari-Anne

    Idd, het maakt niet uit of een blog wel of niet betaalde redactieleden kent.

    Het gaat om de kwaliteit!

    Ik sluit me aan bij Jeroen, ook ik werk vaak pro deo 😉


    12 november 2006 om 18:30
    Arnoud Rademaker

    @Allen,

    Ik kan me nog heel goed herinneren dat Marco een berekening op MF heeft geplaatst van de geweldige opbrengsten die weblogbeheerders na al hun activiteiten schaamteloos en notabene belastingvrij in hun diepe zakken kunnen steken.

    Ging het niet over 5 cent per jaar! Vervolgens zijn er de afgelopen maanden zo nu en dan hele nuttige discussies ontstaan over het al dan niet betalen voor content van webloggers.

    Uit jullie reacties maak ik op dat er al een vorm van acceptatie begint te groeien. Voorheen werd het verdienen aan (poezen) weblogs niet voor mogelijk gehouden. Er waren teveel poezenweblogs. ;.) Nu accepteren we al dat er voor content wordt betaald. Sterker, worden de betaalde weblogs als een bedreiging gezien? Zo vraag ik me af. Of draaf ik nu door? Het zal wel. Helemaal in de moed van het feit mijn onbetaalde weblog is opgenomen door http://www.leren.nl kan ik me even lekker laten gaan.

    We houden niet van inferieure kwaliteit? Marco je weet wel beter. (HaHa) Sterker, kwalitatieve weblogs zullen altijd boven komen drijven. En wie weet, wordt er ook nog een keer voor betaald.

    Groet,

    Arnoud


    12 november 2006 om 20:59
    Arnoud Rademaker

    @Marco,

    Hoewel de primaire inkomsten voor velen (nog) minimaal zullen zijn, denk ik toch dat er wel sprake is van secondaire inkomsten. Ik vermoed dat jij en Frank om maar eens enkelen uit bovenstaande rijtje te noemen, toch vaker worden gevraagd voor het één of ander, mede als gevolg van je weblog. Ik vind dit overigens niet meer dan logisch. En maak maar geen opbrengstberekening per uur. Ik weet er alles van .)

    Arnoud


    12 november 2006 om 21:24
    Marie-Jose Klaver

    Hoi,

    Ik ben terug uit Berlijn. Onder corporate blogs worden door Deutsche Welle, de organisator van de BOBs, blogs verstaan waarvoor betaald wordt, dwz de schrijver is in dienst van bijvoorbeeld een krant of een uitgever of wordt als freelancer ingehuurd. Feitelijk is Marketingfacts geen corporate blog volgens de regels van de BOBs. Het Russische weblog dat de catagorie Best Corporate Blog heeft gewonnen wordt geschreven door een journalist van een Russische sportkrant. Omdat hij betaald wordt, heet zijn blog corporate. Ik ben het met deze definitie niet eens, maar mijn bezwaren hebben niet mogen baten. Hopelijk worden de regels wel veranderd voor de BOBs 2007.

    Voor mij is het 100 % duidelijk dat Bright en het winnende Russische weblog in de corporate catagorie journalistieke blogs zijn (daar is geen aparte categorie voor), net zoals de Nederlandse winnaar Bureau Belgrado. Voor de correspondenten die Bureau Belgrado maken is het bloggen geen officieel onderdeel van hun werk, voor de medewerkers van Bright en de Russische sportjournalist wel.

    Groeten,

    Marie-José Klaver


    13 november 2006 om 10:32
    media

    Dank voor de aanvullende informatie Marie-José! Het is inderdaad te hopen dat ze volgend jaar de regels wat aanpassen en wat beter naar je willen luisteren 😉


    13 november 2006 om 20:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!