Bloghype over zijn hoogtepunt heen?

Bloghype over zijn hoogtepunt heen?

Bloghype over zijn hoogtepunt heen?

Ik had me eerlijk gezegd voorgenomen niet meer te schrijven over de periodieke publicaties van Technorati over de nieuwste ontwikkelingen in de blogosfeer. De eerste keer was het indrukwekkend, de tweede keer was het interessant en vanaf dat moment was het eigenlijk iedere keer hetzelfde. En dat terwijl Technorati niet eens een totaalbeeld geeft maar slechts is gebaseerd op een beperkt deel van de blogosfeer.

Toch wil ik even stilstaan bij de State of the Blogosphere die vandaag is gepubliceerd. Voor het eerst lijken de trendgrafieken af te buigen. Met een totaal van ruim 57 miljoen blogs die door Technorati zijn geindexeerd, is de toename beduidend minder dan in de vorige perioden. Een vergelijkbaar beeld zien we voor het aantal nieuwe blogs per dag en het aantal postings per dag. Is de bloghype over zijn hoogtepunt heen of is het te vroeg om dat te kunnen concluderen?


Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Geen idee, maar ze mogen wel opschieten met dat instorten van de hype. Ik heb nog 112 dagen over...

    geplaatst op
  • Haha, die weddenschap ga je zowiezo verliezen Anders. Om hoeveel kratjes champagne ging het ook al weer? ;-)

    geplaatst op
  • Dat het afvlakt lijkt me een geruststellend idee. Wat een 'rukkers' tegenwoordig op het Net.
    Oeps, kwam dat uit mijn mond? Nee hoor. Het zijn de geleende woorden die wijnmeneer René van Heusden bezigde tegen een bloggerspubliek dat zich aangesproken toonde. Een vermakelijke discussie waarin van Heusden feitelijk gewoon zegt'wat een amateurs toch tegenwoordig'. En dat mag allemaal maar schrijven! Misschien wordt het wel een heus relletje in het wijnglas onder onze kaasstolp! Zal wel niet, want de echte wijnjongens doen het nog steeds op papier.

    Maar .... die meneer Van Heusden heeft natuurlijk een volstrekt terecht punt. Iedereen kan zomaar zijn met z'n pen aan de slag. Examen of een sollicatie zijn afgeschaft. Je kunt zo het scherm van een nietsvermoedende lezer volkalken. Blij dus dat er minder meer mensen die exhibitionische neiging hebben. De Heer zij geprezen, wat een zegen! Eindelijk kan het kaf weer van het koren worden gescheiden. Lijkt me leuk bij te houden hoeveel zinvolle blogs erbij komen ;-)

    Bestaat er eigenlijk al een tool om dat te meten?

    geplaatst op
  • Is inderdaad een aardige discussie Dick; staat de column van René van Heusden ook ergens online? Ben eigenlijk wel benieuwd.

    Vwb je vraag of het al mogelijk is om het aantal zinvolle blogs te meten heb ik eerst nog een wedervraag, wanneer is iets zinvol?

    geplaatst op
  • Marco, natuurlijk staat die column niet online. Zoals ik al zei: aan gene zijde doen ze het nog op papier. Dat heeft minder tikfouten tot gevolg, maar ook minder spanning ;-)

    Zinvol = iets wat van algemeen belang is. Ego-docuementen vind ik niet zo spannend. Dan lees ik leiver een goed geschreven roman.

    En nou ga je zeker vragen: wat is 'van algemeen belang'? Da's ook nog wel te zeggen: 'iets dat wat toevoegt aan het publieke 'body of knowledge' ', cq. aan 'de bestaande perspectieven op een onderwerp'.
    .

    geplaatst op
  • @Dick en Marco,

    Perioden van groei zijn te vergelijken met de seizoenen van het jaar. Soms is het noodzakelijk om na een periode van explosie groei een periode van rust te hebben. Het blad valt zodat er ruimte wordt gemaakt voor nieuwe loten. Soms breken de nieuwe groeipunten bijna onopgemerkt door. Een andere keer is het zo heet dat iedereen spreekt over een bubble.

    We kunnen inmiddels wel stellen dat weblogs in een behoefte voorzien. Anders zijn er geen 57 miljoen. Kortom de groei zal net zoals alle andere belangrijke trends via de ups en downs rustig voortkabbelen.

    Zinvol, staat in mijn ogen los van het algemeen belang. Specifieke weblogs hoeven het algemeen belang niet te dienen. Maar kunnen wel heel zinvol zijn voor een kleine groep andere geïnteresseerden.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • Hoi Arnoud,

    Met 'algemeen belang' bedoelde ik niet zozeer dat ze 'het grootste nut voor iedereen' moeten bieden, maar inhoudelijk zouden mogen voorzien in een interesse ipv alleen maar een 'Selbstdarstellung' te wezen.

    A propos: gaat de term 'blog' eigenlijk nog wel ergens over?

    Ik ken een geval van een corporate blog dat intern niet van de grond komt omdat de term blog 'exhibitonistisch' besmet is. Stom maar waar.

    Blog is een naam voor een bepaald type online Dbase programmatuur en geen verzamelnaam voor doorgeschoten exhibitionisme.

    Boeiend is het feit dat dag- en weekbladen zich in zeer hoog tempo ontwikkelen tot ....... interactieve media. Of zijn het nou blogs? In ieder geval komt er een berg response op nieuws vrij die voor mij heel interessant is als peiling van het 'Volksempfinden'.
    Ok, er is nog niet echt discussie zoals op dit type blog, maar dat is vermoedelijk een kwestie van tijd. Als die trend doorzet heb je er dus in een mum van tijd een paar gecontreerde maar gigantische self-expression magneten bij. Minder 'blogs', maar wel veel meer interactiviteit. Ach, what is in a name?

    geplaatst op
  • 'Zinvol', 'van algemeen belang', het zijn wat mij betreft begrippen die niet echt relevant zijn bij de beoordeling van blogs. De meeste blogs zijn, zoals de oorsprong van het woord ook weergeeft, persoonlijk logs op het web (= weblog). Dat anderen het leuk vinden om het te lezen en er zo nu en dan op te reageren is mooi meegenomen maar geen must. Wel van belang is dat de blogs zijn 'aangesloten' op de blogosfeer (via hyperlinks, pings, rss-feeds en trackbacks) en dat je via zoeksystemen zoals Technorati kunt peilen wat de 'mening' is van de blogosfeer.

    Is een blog zinvol en van algemeen belang dan zal het in de regel meer lezers en reageerders hebben en zal het in de longtail opschuiven naar links; het wordt steeds invoedrijker en zal op een gegeven moment niet veel verschillen van traditionele uitgaven zoals dagbladen of tijdschriften.

    Het gaat inderdaad snel met de dagbladen, heb gisteren op advies van Dick eens gekeken naar de reacties van het AD, Telegraaf, etc. Opmerkelijk veel reacties met dit verschil dat online dagbladen geen weblogs zijn. Ze missen de persoonlijke boodschapper en de aansluiting op de blogosfeer. They are not connected (yet)!

    geplaatst op
  • Als ik even terugkeer naar de vraag "is de Bloghype over haar hoogtepunt heen"? Ik kan me voorstellen dat veel mensen een blog aanmaken en er vervolgens nooit meer wat mee doen. In dat geval groeit het aantal blogs en neemt het aantal postings niet toe.

    Als vervolgens iedereen al eens een blogje heeft opgezet blijven er minder mensen over die eens een blog willen proberen. In dat geval neemt het aantal nieuwe blogs af. Ziedaar de verklaring voor afnemend aantal postings en blogs ;-).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.