Bloghype over zijn hoogtepunt heen?

6 november 2006, 17:59

Bloghype over zijn hoogtepunt heen?

Ik had me eerlijk gezegd voorgenomen niet meer te schrijven over de periodieke publicaties van Technorati over de nieuwste ontwikkelingen in de blogosfeer. De eerste keer was het indrukwekkend, de tweede keer was het interessant en vanaf dat moment was het eigenlijk iedere keer hetzelfde. En dat terwijl Technorati niet eens een totaalbeeld geeft maar slechts is gebaseerd op een beperkt deel van de blogosfeer.

Toch wil ik even stilstaan bij de State of the Blogosphere die vandaag is gepubliceerd. Voor het eerst lijken de trendgrafieken af te buigen. Met een totaal van ruim 57 miljoen blogs die door Technorati zijn geindexeerd, is de toename beduidend minder dan in de vorige perioden. Een vergelijkbaar beeld zien we voor het aantal nieuwe blogs per dag en het aantal postings per dag. Is de bloghype over zijn hoogtepunt heen of is het te vroeg om dat te kunnen concluderen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    media

    Haha, die weddenschap ga je zowiezo verliezen Anders. Om hoeveel kratjes champagne ging het ook al weer? 😉


    6 november 2006 om 18:33
    media

    Is inderdaad een aardige discussie Dick; staat de column van René van Heusden ook ergens online? Ben eigenlijk wel benieuwd.

    Vwb je vraag of het al mogelijk is om het aantal zinvolle blogs te meten heb ik eerst nog een wedervraag, wanneer is iets zinvol?


    6 november 2006 om 19:24
    Dick

    Marco, natuurlijk staat die column niet online. Zoals ik al zei: aan gene zijde doen ze het nog op papier. Dat heeft minder tikfouten tot gevolg, maar ook minder spanning 😉

    Zinvol = iets wat van algemeen belang is. Ego-docuementen vind ik niet zo spannend. Dan lees ik leiver een goed geschreven roman.

    En nou ga je zeker vragen: wat is ‘van algemeen belang’? Da’s ook nog wel te zeggen: ‘iets dat wat toevoegt aan het publieke ‘body of knowledge’ ‘, cq. aan ‘de bestaande perspectieven op een onderwerp’.

    .


    6 november 2006 om 20:34
    Arnoud Rademaker

    @Dick en Marco,

    Perioden van groei zijn te vergelijken met de seizoenen van het jaar. Soms is het noodzakelijk om na een periode van explosie groei een periode van rust te hebben. Het blad valt zodat er ruimte wordt gemaakt voor nieuwe loten. Soms breken de nieuwe groeipunten bijna onopgemerkt door. Een andere keer is het zo heet dat iedereen spreekt over een bubble.

    We kunnen inmiddels wel stellen dat weblogs in een behoefte voorzien. Anders zijn er geen 57 miljoen. Kortom de groei zal net zoals alle andere belangrijke trends via de ups en downs rustig voortkabbelen.

    Zinvol, staat in mijn ogen los van het algemeen belang. Specifieke weblogs hoeven het algemeen belang niet te dienen. Maar kunnen wel heel zinvol zijn voor een kleine groep andere geïnteresseerden.

    Groet,

    Arnoud


    6 november 2006 om 21:50
    Dick

    Hoi Arnoud,

    Met ‘algemeen belang’ bedoelde ik niet zozeer dat ze ‘het grootste nut voor iedereen’ moeten bieden, maar inhoudelijk zouden mogen voorzien in een interesse ipv alleen maar een ‘Selbstdarstellung’ te wezen.

    A propos: gaat de term ‘blog’ eigenlijk nog wel ergens over?

    Ik ken een geval van een corporate blog dat intern niet van de grond komt omdat de term blog ‘exhibitonistisch’ besmet is. Stom maar waar.

    Blog is een naam voor een bepaald type online Dbase programmatuur en geen verzamelnaam voor doorgeschoten exhibitionisme.

    Boeiend is het feit dat dag- en weekbladen zich in zeer hoog tempo ontwikkelen tot ……. interactieve media. Of zijn het nou blogs? In ieder geval komt er een berg response op nieuws vrij die voor mij heel interessant is als peiling van het ‘Volksempfinden’.

    Ok, er is nog niet echt discussie zoals op dit type blog, maar dat is vermoedelijk een kwestie van tijd. Als die trend doorzet heb je er dus in een mum van tijd een paar gecontreerde maar gigantische self-expression magneten bij. Minder ‘blogs’, maar wel veel meer interactiviteit. Ach, what is in a name?


    6 november 2006 om 22:18
    Ben-Anne Wieringa

    Als ik even terugkeer naar de vraag “is de Bloghype over haar hoogtepunt heen”? Ik kan me voorstellen dat veel mensen een blog aanmaken en er vervolgens nooit meer wat mee doen. In dat geval groeit het aantal blogs en neemt het aantal postings niet toe.

    Als vervolgens iedereen al eens een blogje heeft opgezet blijven er minder mensen over die eens een blog willen proberen. In dat geval neemt het aantal nieuwe blogs af. Ziedaar de verklaring voor afnemend aantal postings en blogs ;-).


    7 november 2006 om 15:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!