The Long Tail

The Long Tail
The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of MoreWe hebben hier op Marketingfacts al vaker geschreven over The Long Tail, een model uitgewerkt door Wired-hoofdredacteur Chris Anderson.

In het kort gaat 'The Long Tail' over de economische verandering die optreedt doordat op internet onbeperkte schapruimte beschikbaar is waardoor oneindig veel producten zonder extra meerkosten kunnen worden verkocht. Dit betekent dat niet alleen de meest populaire (lees: producten met het meeste marketingbudget) worden verkocht, maar vooral ook de minder populaire producten. Als de consument zelf kan kiezen dan blijkt dat maar liefst 97 procent van de verkopen afkomstig te zijn van de minder populaire producten. Dit geldt voor boeken, cd’s en dvd’s maar in toenemende mate ook voor andere producten en diensten die via internet beschikbaar zijn.

Met het oog op zijn komst naar Nederland (op 28 en 29 november tijdens Marketing3) verschijnen er de laatste tijd steeds meer boekrecensies en achtergrondartikelen:" Zoals gezegd, ook wij schreven al eerder over The Long Tail: Zijn we nog relevante bronnen vergeten?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 20 reacties op dit artikel

  • ook offline kom ik het meer en meer tegen.
    Herinner me een paginagroot artikel in het NRC van 2 weken geleden. Daarin was alleen het begrip 'Long Tail' naar het Nederlands vertaald :|

    geplaatst op
  • Hoi Marco,

    Hoe werd je presentatie gisteren ontvangen?

    De long tail? Een fantastische ontwikkeling. Maar vergis je niet, voor zover dit wel eens voorkomt.)

    Ik ben ervan overtuigd dat elke behoefte een andere behoefte oproept (Maslov). Ik geloof dat de strekking van het verhaal (long tail) absoluut waar is.
    Ik voorzie op termijn een nieuwe behoefte ontstaan met name op het gebied van de dienstverlening, namelijk de behoefte om deze gratis content te kunnen integreren in je dagelijks handelen.
    Als kennis gratis is te verkrijgen, overigens een mooie opsteker voor de ontwikkeling van onze kenniseconomie, zul je deze kennis ook willen gebruiken. Vanaf dat moment roepen veel mensen allerlei allerlei gevoelens bij zichzel op, bijvoorbeeld grevoelens van onzekerheid. Het toepassen van deze kennis vraagt om die jou daarin kunnen coachen.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • Bijvoorbeeld, gezien mijn slordigheden in het vorige stukje, een cursus fatsoenlijk schrijven.

    geplaatst op
  • Arnoud, presentatie ging prima; was een interessant seminar waar ik helaas wat eerder weg moest gezien een workshop die ik later die dag in Amsterdam nog moest geven. Heb een retedruk programma maar ga er later deze week zeker nog iets over schrijven. Of misschien dat Carl Mangold al eerder met zijn verhaal komt; die was er ook en had een prima presentatie!

    geplaatst op
  • Zie ook deze geinige video op Youtube over een gastoptreden in Second Life. Geeft een zeer heldere elevator pitch van de Longtail <object width="425" height="350"></param></param><embed src="http://www.youtube.com/v/VdN6bMhgcKY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

    geplaatst op
  • hmmm, dat werkte dus niet, deze dan: Chris Anderson in Second Life

    geplaatst op
  • En in het juni-nummer van Twinkle stond een artikel over de Long Tail. In de Twinkle die deze week verschijnt, staat een interview met John Anderson.

    geplaatst op
  • Chris Anderson uiteraard

    geplaatst op
  • En natuurlijk een aantal artikelen op mijn site: [http://www.brickmeetsbyte.com/index.php/site/tags/longtail/]Artikelen getagged met Long Tail[/url]

    geplaatst op
  • Marco een tip: maak het mogelijk om een preview te zien van je reactie, dan zie je meteen of je het fout het ingetypt :-). artikelen over de longtail

    geplaatst op
  • Beste Eduard,

    De tip die je geeft is naast de wijziging van de lay-out misschien wel de beste taaltechnische belegging die je kunt bedenken. (haha).

    Ik ben het volledig met je eens.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • Beste Eduard,

    De tip die je geeft is naast de wijziging van de lay-out misschien wel de beste taaltechnische belegging die je kunt bedenken. (haha).

    Ik ben het volledig met je eens.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • Een analyse van WSJ reporter Lee Gomes (
    hier

    geplaatst op
  • Dank voor de aanvullingen! Naast de online publicaties zijn er ook nog tal van artikelen in kranten en tijdschriften verschenen (o.a. in Emerce nr 61).

    Eduard, die preview is er juist bewust uitgehaald omdat het technisch problemen opleverde; zal Ralph nog eens vragen hoe dat precies zit!

    geplaatst op
  • Op recommenders06 heeft Anderson een leuke presentatie gegeven in de context van recommender systemen.

    Zie http://blog.recommenders06.com/wp-content/uploads/2006/09/3crisanderson.wmv

    geplaatst op
  • Het artikel over de Long Tail stond in de NRC van 14 oktober, met na het artikel de volgende toevoeging:

    “Dit artikel is met toestemming van de auteur door de redactie samengesteld op basis van verschillende publicaties van Anderson. Het weblog dat Anderson heeft gewijd aan zijn artikelen en boek hierover is te vinden op http://www.thelongtail.com”

    Typerend vind ik de trefwoorden die door de NRC eraan zijn toegekend: Media, Popmuziek, Literatuur.

    Persoonlijk begrijp ik de heisa over “The Long Tail” niet zo goed. Ik vind het een beetje déja vu van het type dat ik ook had toen de OOR ten tijde van de eeuwwiseling “What’s Going On” van Marvin Gaye uitriep tot zo’n beetje de beste popplaat van de laatste dertig jaar (waar waren jullie in april 1971?). Hoewel ik vind dat er veel boeiends en moois is vooruitgekomen uit Wired-kringen, wil ik bij de long tail observaties wat aanmerkingen maken.

    Binnen de stroming van het structuralisme - gericht op filosofie, culturele antropologie en semantiek –is een aantal belangrijke typeringen geformuleerd die kenmerkend zijn voor het menselijk denken en handelen (waarom kopen we wat we kopen), te weten metafoor, metonymie en associatie. Ik vermeld dit omdat het juist deze mechanismen zjn die het gedrag doen ontstaan zoals het is beschreven in “The long tail”. De observaties zijn op zich zijn juist (en boeiend als je er het juiste vervolg aangeeft), ze zijn niet zaligmakend (so what?) en vloeien voort uit menselijk gedrag en dat zal ik toelichten, mede m.b.v. een aantal (real life) voorbeelden.

    Metonymie zorgt ervoor dat we onze interesse uitbreiden door naar aanpalende gebieden te gaan kijken of juist dieper in te zoomen (meer van deze groep/artiest, of juist meer van de zanger alleen); metaforen bewerkstelligen een sfeerbepalende inkadering (meer van dit type muziek, bijv. ‘Gothic’ omdat de sfeer me aanspreekt). Dit is een doodnormale manier van redeneren: vind ik iets leuk, dan wil ik er meer van. Zo zijn er legio mensen die complete auteurs ‘afwerken’ of popgroepen in al hun vertakkingen volgen – daarom wordt ook veel van de ‘back catalogue’ van een label (her)uitgebracht – geremasterd en met toevoegingen. Volg je die gedachtelijnen ver en diep, dan kan je komen bij content die al jaren ‘on the shelf’ ligt of daar misschien van verdwenen is. Een voorbeeldje: via de ingang Depeche Mode (zeer courante content) kan je terecht komen bij Yazoo, Erasure, Allison Moyet en zelfs nog Bronski Beat en Communards of Electronic. Lang niet al die content is in fysiek formaat beschikbaar, evenmin als al het (ooit) in Nederland uitgegeven werk van Havank of Bruce Chatwin. Zo is ‘Het parfum’ van Patrick Süsskind is – ondanks de naderende film - momenteel rin digitaal formaat, kan je die via printing on demand of burning on demand beschikbaar stellen, als je de digitale rechten naar behoren hebt geregeld.

    Nogmaals, het is belangrijk dat het verschijnsel is geconstateerd, accoord, maar het is kenmerkend voor het gedrag dat we op basis van metaforen, associatie en metonymie vertonen – niets menselijks is ons vreemd. De adequate follow-up van het gedrag dat we aan de dag leggen, en het faciliteren van in de ‘quest for content’ is wel belangrijk en daarom is het initatief van Google om print content te digitaliseren prijzenswaardig. Blijft dat de rechten op die content geregeld moeten worden.

    geplaatst op
  • Correctie: omdat de laatste 8 regels van mijn post wat typo's/weglatingen (blame it on Word) hieronder de juiste versie:

    Zo is ‘Het parfum’ van Patrick Süsskind – ondanks de naderende film - momenteel niet verkrijgbaar. Beschik je over de content in digitaal formaat, dan kan je die content via printing on demand of (POD) burning on demand (een ‘cd’ met nummers van jouw keuze) beschikbaar stellen, als je de digitale rechten naar behoren hebt geregeld - jaja dit is conform de LONG TAIL.

    Nogmaals, het is belangrijk dat het verschijnsel is geconstateerd, accoord, maar het is kenmerkend voor het gedrag dat we op basis van metaforen, associatie en metonymie vertonen – niets menselijks is ons vreemd. De adequate follow-up van het gedrag dat we aan de dag leggen bij de ‘quest for content’ en het faciliteren van onze zoektocht is wel belangrijk en daarom is het initatief van Google om print content te digitaliseren prijzenswaardig. Blijft dat de rechten op die content geregeld moeten worden.

    geplaatst op
  • Enigzins verlaat stap ik in deze discussie. Vorige week heb ik de uitstekende presentatie van Marco bij het seminar van Media Plaza bijgewoond. Ook daarin kwam de 'Long tail' voorbij. Binnen de b2b uitgeverijen, waar ik werkzaam ben, wordt zeer wisselend gedacht over LT.

    Voor veel van onze klanten - professionals zoals advocaten, accountants, ondernemers, etc - geldt dat vooral de meest up to date informatie ook de meeste relevantie bezit. En daardoor de hoogste waarde vertegenwoordigt. Zowel voor de uitgevers als voor de klant.

    Tegelijk willen deze klanten ook over alles in hun vakgebeid kunnen beschikken en vaak tot vele jaren geleden, want dan kunnen bijvoorbeeld advocaten net die uitspraak vinden die een beslissende betekenis heeft voor de zaak waar ze aan werken. Hier werkt de LT wel zou je kunnen zeggen. Hoe deze ontwikkeling zich op de langere termijn zal ontwikkelen is volstrekt onduidelijk, maar de grootste concurrentie voor ons soort uitgeverijen is absoluut gratis content via internet. Met name Wiki's zoals, http://www.taxalmanac.org zouden wel eens heel snel de grootste bedreigingen kunnen zijn.


    Overigens loopt de b2b uitgeverij ernstig achter bij de b2c uitgeverij. Het seminar van vorige week was het beste aanbod en net als vele andere seminars vnl. bedoeld voor de b2c markt. Weblogs, RSS, UGC. Het is binnen deze branche amper bekend wat het betekent, laat staan welke mogelijkheden dan wel bedreigingen het biedt.

    Er moet nog een hoop geleerd worden.

    geplaatst op
  • Dank voor het compliment Jille!

    En ik sluit me helemaal aan bij je conclusie dat er op het gebied van b2b nog heel veel te leren valt. Ik wijs uitgevers daarbij vaak op het model van marketingfacts. Volgens mij ook een uitstekend model voor uitgevers die de omschakeling moeten maken van print naar crossmediaal.

    geplaatst op
  • Morgen bij Marketing3 en Adformatie sprak alvast met hem. Leuk interview!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.