Solliciteren met een fimpje

Solliciteren met een fimpje

Voor een nieuw ‘TV Channel, maar dan een tikkeltje anders’ is een Belgische onderneming op zoek naar nieuw talent. Op de site www.anewtvchannel.be vertelt een dame dat er binnenkort iets nieuws op het gebied van televisie gaat gebeuren: ‘Television but not as we know it’. De organisatie die erbij hoort is trendy, betrouwbaar en entertaining. Met deze cryptische omschrijving moet de potentiele sollicitant het even doen. Het ‘tikkeltje anders’ blijkt in elk geval uit de sollicitatieprocedure. De kandidaat kan één van de tien vacatures selecteren en solliciteren door het insturen van een persoonlijk filmpje. Dat filmpje kan direct via de website worden opgenomen. Het filmpje is voldoende voor de eerste indruk. Het ingeven van een paar persoonlijke gegevens is vervolgens voldoende om te solliciteren. A New TV Channel geeft ook nog een aantal filmpjes die laten zien hoe het níet moet. Funny.

Waar we in Nederland de discussie voeren over het mogelijk maken van anoniem solliciteren weet elke HR manager dat de meeste aanname/aanwijs beslissingen al in de eerste vijf minuten genomen kunnen worden. Deze procedure maakt hier prima gebruik van. Volgens de makers zijn ze hiermee de eerste in ons taalgebied. Zou best kunnen, want ik heb het nog niet gezien.

Overigens weet ik iets meer over dit ‘nieuwe TV Channel’ omdat ik voor Invisible Minds, dat tekende voor het concept van deze site, eerder dit jaar een workshop heb gegeven. Maar ik mag er helaas geen verdere toelichting op geven.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Wat een leuk initiatief! Ik hoop dat dit aanslaat. Het heeft iets weg van de volgende generatie voicemails inspreken, maar dan met een hogere drempel. Ik denk dat dit alleen zin heeft als presentatie een belangrijk onderdeel van je functie is, ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld web moderators, eindredacteurs of accountants liever op een traditionelere manier solliciteren.

    geplaatst op
  • @Pieter: ik zou me voor kunnen stellen dat webmoderators, eindredacteurs of accountants liever op schrift solliciteren. Toch is het 'passen in het team', 'persoonlijke drive' voor recruiters essentieel in het selctieproces. Ik kan me voorstellen dat zij liever een uur naar 30 kandidaten kijken in plaats van een uur lang CV's screenen op de juiste werkervaring of opleiding. En als de potentiele sollicitanten dat in dit geval niet willen, zijn misschien zelf ook niet innovatief genoeg. En innovatieve mensen is precies wat ze hier zoeken, ook in dit type functies. Dus dat selecteert ook al.
    Als het overigens even lukt zal ik ook proberen de resultaten van deze actie nog te achterhalen. Dat lijkt me zinvol om te weten.

    geplaatst op
  • Wel interessant. Ik kan me voorstellen dat je op basis van twee minuten video in veel gevallen sneller weet waar je mee te maken hebt dan op basis van een "anonieme" CV van 2 pagina's.

    Helemaal nieuw is het concept solliciteren-via-video niet (zie vacature.com en videorecruitment.nl) maar het is wel leuk dat het nu vanuit een bedrijf zelf komt in plaats vanuit een recruitment-medium. Site ziet er goed uit en de werking van de sollicitatiemethode wordt duidelijk gepresenteerd.

    Zou me overigens niks verbazen als het het eerste bedrijf ter wereld waar je eerst akkoord moet gaan met twee pagina's aan algemene voorwaarden voordat je kunt solliciteren.

    Jammer dat ze in België de "skip intro" nog niet uitgevonden hebben.

    geplaatst op
  • Toevoeging: opmerkelijk dat het bedrijf niks over zichzelf vermeld anders dan dat ze "binnenkort iets nieuws" gaan doen. Als sollicitant wil je toch wel weten waar je mee te maken hebt?

    geplaatst op
  • Is zeker voor een TV-zender van het Vlaams Belang. Weten ze zeker dat ze 'eigen volk eerst' selecteren. ;-)
    Ik juich vernieuwing op het gebied van recruitment toe, maar heb tegelijkertijd gemengde gevoelens over deze manier van solliciteren. Voor je het weet moeten bouwvakkers ook een filmpje insturen. Wedden dat het dan niet meer gaat om hun timmer- of metselvaardigheid?

    geplaatst op
  • fimpje ;-)

    De makers zijn zeker niet de eerste die vragen middels een filmpje te reageren. Wel zijn ze een van de eersten die het idee ook goed uitvoeren.

    geplaatst op
  • @Macblik: ik ben ervan overtuigd dat een recruiter die een timmerman aanneemt nu al wel degelijk kijkt of iemand past in het team. Al is het maar op gevoel. Timmervaardigheden zijn belangrijk maar persoonlijke vaardigheden ook. En dat zie je niet in CV's.

    geplaatst op
  • @ Erwin goede tip en dit is wel een goed uitgevoerde versie zeg! De kwaliteit van het beeld is top, de intro is goed. De voorbeelden van de videoboodschappen hoe het niet moet zijn ook voorspelbaar maar lachwekkend. Zover ik kon zien ging het voornamelijk over vacatures over de doelgroep van mensen in de mediabranche en dan sluit een dergelijke website prima aan bij de doelgroep. Voor de doelgroep timmermannen moeten andere media worden ingezet lijkt me zo. Maar met gaat erom om je doelgroep te bereiken en deze in beweging te krijgen en ik denk dat dit op deze manier zeer goed is uitgevoerd. Complimenten voor de webbouwers!

    geplaatst op
  • Erg leuke site. Nu denk ik zelf dat Nederland gewoon nog niet klaar is voor videorecruitment. Nog lang niet iedereen heeft een webcam en de kwaliteit is nog niet helemaal goed. De filmpjes zijn veel te statisch en saai.

    Over 3 a 4 jaar denk ik dat we hierin echt een revolutie van gaan zien.

    Overigens moeten we ons wel beseffen dat als we zo moeten gaan solliciteren je gelijk aan de hele wereld je filmpje laat zien. Je huidige baas zou dat toch niet leuk vinden.

    Het nieuwste concept om te solliciteren in Nederland is Recruiter for You . Op deze site is het mogelijk om helemaal anoniem te blijven. Niemand mag bij de database, wel zo prettig. De werkzoekende is hier aan de macht en kan met een paar keer klikken zijn CV naar meerdere recruiters sturen. De recruiter heeft dan wel de contacten en de vacatures.

    geplaatst op
  • Ik ben eerder achterdochtig, ... hetzelfde concept werd in Belgie al eens gedaan door Volkswagen om hun vodcast "EscapeTV" te lanceren. Omdat er zo weinig over het bedrijf wordt vertelt kan ik niet nalaten om hierachter een adverteerde te zoeken.
    Over naar Erwin, die weet hier duidelijk meer over! :-)

    geplaatst op
  • @Evert-Jan: Komt tijd, komt raad. Keep You Posted ')

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.