Zoals blijkt uit diverse postings bij collega’s van ons, doet het onderzoek naar tijdsbesteding van het SCP veel stof opwaaien. De afkalvende positie van van TV wordt duidelijk en de groei van internet spreekt boekdelen. De jeugd kijkt zelfs al meer internet dan TV. Daarmee komt de toekomst van TV onder druk te staan. Iets wat ze bij SPOT niet graag horen. Daarom is op dezelfde dag nog de aanval op het onderzoek van het doorgaans zeer betrouwbare SCP geopend. Een oude politieke methode: als de inhoud je niet zint, dan richt je de pijlen op het proces. Een zwaktebod zo blijkt uit de reactie van SCP. We rekenen op meer weerwoord van de onderzoekers. Ondertussen is het voor de digitale parochie smullen van de preek van het SCP.
De besteding aan media is de grootste activiteit buiten de vaste activiteiten als werk en slaap. Daarmee is media consumeren onze nationale hobby met 19 uur per week ( 1.000 uur per jaar). Dit getal is al 30 jaar hetzelfde. Alleen verandert het mediumtype dat gebruikt wordt aanzienlijk de afgelopen 30 jaar. Zie daarvoor bijgaande grafiek van het SCP.
SCP meldt hierover: “Tegenover de geslonken kijktijd staat een stijging van de tijd besteed aan ict. De opkomst van computer en internet is ten koste gegaan van de tijd besteed aan de al bestaande media. In deze zin kun je spreken over vervanging van oude door nieuwe media.” Als vervolgens naar persoonskenmerken wordt gekeken, dan blijkt dat deze verandering bij de jeugd dramatisch is. Tijd besteed aan internet groeit van 2000 tot 2005 van 3.4 naar 8.6 uur. Een toename van ruim 150%! Dit gaat ten koste van de TV-consumptie. Deze daalt van 10.7 uur per week naar 8.4. Een afname van 21%, waarbij de jongeren meer “computeren”, dan TV kijken.
Daarmee lijkt de trend gezet. Jong geleerd is over het algemeen oud gedaan. De stelling dat deze jongeren als ze later een huis en kinderen hebben wel achterover op de seat and sofa gaan zitten voor de TV is onhoudbaar. Andere argumenten (onder meer dat SKO veel meer TV-consumptie meet) zijn terug te voeren op de primaire activiteiten. Vaak staat de TV erbij aan, bij het eten, bij het praten, bij het MSN-en. SCP meet de hoofdactiviteit. Dit geeft zeker voor engagement een veel eerlijker beeld. De commitment van de kijker is bij SCP min of meer gelijk. Het gaat immers om de primaire activiteit op dat moment, niet om de tijd dat het medium aanstaat zoals bij SKO.
Daarmee (en met het onderzoek van de BVA) lijkt het duidelijk wat er boven de TV-markt hangt. De recordomzetten van de exploitanten ten spijt. Dit gaat voorbij. De echt vooruitlopende partijen zoals Disney en Newscorp zetten hun geld al lang op nieuwe media. Vooral de integratie van deze media (ook wel convergentie genoemd) heeft in mijn ogen enorme potentie. TV kijken is straks niet wezenlijk anders meer dan internetten. De vraag is alleen wie dan onze contentproviders zijn: de huidige mediaexploitanten of de nieuwe online partijen?