Disney ontvouwt superbe multimediale strategie

11 oktober 2006, 13:11

Eerder meldde ik al dat er twee mediamultinationals multimediale successen lijken te boeken. Newscorp van Rupert Murdoch en Disney, dat in de VS vooral met ABC sterk voor de dag komt. Murdoch heeft de strategie om sterke niet-tradtionele media bedrijven in te lijven (MySpace, Jamba). Disney zoekt haar ontwikkeling vooral in het aanbieden van haar sterke content via nieuwe kanalen. Disney’s co-chair, Anne Sweeney sprak eergisteren in Cannes op Mipcom en vertelde ons wat meer over wat de toekomst van Disney ons gaat brengen. Ofwel: hoe en waar kunnen we Lost en Desperate Housewives nu en in de toekomst bekijken?

Gratis is “good deal”

Sweeney is niet alleen lid van de Raad van Bestuur van Disney’s gehele media tak, maar ook president van de televisietak van Disney, inclusief het hierboven genoemde ABC. Eerder gaf ik al aan dat ABC stevig geïnvesteerd heeft in het gratis beschikbaar maken van ABC series via video on demand met advertenties. De recall van die adverteerders was veel hoger, maar daarnaast vinden 84% van de mensen ook het wel een “good deal” om (verplicht) reclame te kijken voor het gratis kunnen bekijken van content online. Niet voor niets heeft ABC haar experiment van eerder dit jaar, nu in het najaar gecontinueerd.

Piraten zijn concurrenten

Toen Sweeney over piraten sprak, had ze het deze keer niet over Pirates of the Carribean, maar over de illegale verspreiding van de niet rechtenvrije content. Het besef dat piraten in feite concurrenten zijn en werken volgens dezelfde business principes, heeft bij Disney een stroomversnelling te weeg gebracht. De samenwerking met Itunes (inmiddels 13 miljoen verkochte filmpjes) en het aanbieden van de eerdere genoemde content via de website van ABC zijn hier direct het gevolg van.

Uitgebreid onderzoek van Disney toont aan dat het gebruik van deze meerdere kanalen, geen kannibaliserend effect heeft. Eerder is er sprake van versterking. Het zijn namelijk verschillende gebruikers en gebruiksmoment naast elkaar. Bewijs daarvan is dat veel van het downloaden binnen 24 uur na de uitzending op TV plaats vindt. Men wil mee kunnen praten tijdens de lunchpauze.

De vraag is of dit ook zo blijft als de koppeling tussen internet en TV echt vorm begint te krijgen. Dan zal de “gewone” TV kijker ook via internet gaan kijken en treedt er wel degelijk substitutie op. Disney lijkt in dat geval voorbereid, want ook via internet worden er reclamedollars verdiend.

Content blijft king

Disney gelooft heilig in haar eigen producten en investeert in de platforms om deze te distrubueren: “Content drives everything. As more platforms are created, the demand for content increases.” Daarbij wil Disney waarde creëren voor haar eigen content en voor de adverteerder. Beide modellen (verkoop en gratis) blijven dus actueel. Investeren in merken is daarbij noodzakelijk (content moet in demand zijn), maar investeren in platforms is minstens even belangrijk (content moet on demand zijn).

Voor de troepen uit

Disney laat hiermee in mijn optiek een zeer sterke multimediale en deels crossmediale strategie zien. Een strategisch proactief denken dat nog op weinig andere plekken van de grond komt. De enige open vraag is nog, waar blijft Disney’s interactieve strategie. Als Disney daarmee aan de slag gaat, dan kunen de concurrenten in de VS en Europa kijken wat ze van Disney kunnen leren.

Met dank aan: PaidContent.org Newswire

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!