Koopgedrag van moeders met kinderen verandert met leeftijd kind

Koopgedrag van moeders met kinderen verandert met leeftijd kind
, Upstream
@marcoderksen

Trends in Baby-, Peuter-, Kleutermarketing & communicatieMoeders met kleine kinderen zijn een aparte doelgroep voor adverteerders. Ze worden wel de consument met de vier ogen en vier benen genoemd. Hun koopgedrag als het kind een baby is, is heel anders dan wanneer het een kleuter is. Het eerste stadium (0 tot 2 jaar) begint al in de baarmoeder. De moeder neemt bijna alle beslissingen over wat het kind nodig heeft, het kind heeft weinig keus. Voorwaardelijk afhankelijk zijn kinderen in de leeftijd 3 tot 8 jaar. De adverteerders moeten de consument eerst als moeder aanspreken, dan als moeder en kind en daarna (>8 jaar) steeds meer als kind en moeder (bron: Admap).

Het wordt voor adverteerders derhalve steeds belangrijker om zich af te vragen op wie zij hun marketingactiviteiten moeten richten. Bij de verschillende levensfases van de ‘kleine consument’ krijgt de marketeer telkens te maken met een andere wijze van benaderen. Welke mijlpalen zijn er? Wat zijn de bijbehorende koopbehoeften? Wat is de markt van nu en de toekomst? Hoe ziet het bestedingsbedrag eruit? En: wat zijn de laatste trends? En hoe gaan adverteerders hier mee om?

Een aardig Nederlands voorbeeld is ‘Campioentje’ waarmee Campina zich specifiek richt op jonge kinderen. Ook ‘Bumba’ is een goed voorbeeld van het juist benaderen van de doelgroep (in dit geval dus zowel ouder als kind). Het vrolijke tv-clowntje van Studio 100 is uitgewerkt tot een totaalconcept inclusief complete merchandising: Het winkeltje van Bumba.

Op 6 december vindt het jaarcongres ‘Trends in Baby-, Peuter-, Kleutermarketing & communicatie’ plaats in Het Spoorwegmuseum Utrecht. Dit is het jaarlijkse congres en trefpunt voor de marketingsector die zich richt op deze specifieke doelgroep. Als mijn agenda het toelaat zal ik er zelf ook zijn dit jaar.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Marco, heb jij een kopie van het artikel 'Marketing to the four-eyed, four-legged consumer' uit Admap?

    geplaatst op
  • voor mij blijft het ethetische linke soep

    geplaatst op
  • @Peter, kan je helaas niet helpen.

    @Boudewijn, wat bedoel je precies? Dat het ethisch onverantwoord is om reclame te maken voor kinderen? Mee eens, maar waar ligt die grens? Vond hierover een aardige paper uit 2005 van Maarten Holland met als titel Reclame voor kinderen, zou jij er aan meedoen? (pdf).

    geplaatst op
  • Interessante paper. kent iemand ook een paper over het onderwerp zelf: marketing voor kinderen en jonge moeders?

    geplaatst op
  • Hier staat nog wat over de onbedoelde effecten van marketing gericht op kinderen:
    http://marketingvoorkinderen.nl/onbedoelde-effecten/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.