Consument kijkt dagelijks 17 minuten naar tv-reclame

21 september 2006, 20:15

Consument kijkt dagelijks 17 minuten naar tv-reclameAls ik het goed heb begrepen van Peter en Michael, dan heeft SPOT gisteren een persbericht verstuurd met daarin nieuwe gegevens over de televisiemarkt die zijn gepubliceerd in het SPOT Televisierapport 2006 (nog niet online beschikbaar).

Uit het persbericht blijkt dat er vanaf 2004 een duidelijke stijging is waar te nemen in het aantal verkochte televisietoestellen. In 2005 schaft 1 op de 5 huishoudens een nieuwe televisie aan. Het WK 2006 in Duitsland heeft de verkoop van televisies verder gestimuleerd en in de maanden mei en juni werden 20% meer televisies meer verkocht.

In het voorjaar van 2006 worden er voor het eerst meer LCD/Plasma televisies verkocht dan televisies met traditionele beeldbuizen. Grotere schermen worden steeds populairder. In 2005 werd 83% van de omzet van LCD/Plasma TV’s gerealiseerd door apparaten met een beelddiameter van 61 cm of meer. Het bezit van DVD-spelers neemt verder toe: 63% van de huishoudens bezit een dvd-speler. 7% van de huishoudens heeft een DVD-recorder, 4% een hard disk recorder. De verkoop van de hard disk recorder stijgt sterk, maar de penetratie is nog laag. Voor het merendeel van de mensen met een harddiskrecorder verandert het televisiekijken niet ingrijpend. In huishoudens met een Hard Disk of DVD recorder wordt slechts 7 à 8% van de kijktijd uitgesteld of time shifted gekeken.

Televisie via Internet (IPTV)

Er wordt steeds meer video via internet aangeboden. Tele2/Versatel (sinds 2005) en Mine (sinds 2006) geven hele zenders door. Bedrijven bieden ook steeds meer video via internet aan.

Steeds vaker worden televisie-programma’s opgevraagd via internet. Begin 2006 worden via de site uitzendinggemist van de Publieke Omroep per maand meer dan 4 miljoen streams opgevraagd. Populaire programma’s zijn nieuws-en sportprogramma’s, maar ook programma’s meer gericht op jongeren. Het aantal opgevraagde streams is echter nog klein in verhouding tot de televisie-kijkdichtheden.

Er is nog geen standaard bereiksdefinitie voor televisie én internet. Bij televisie wordt het aantal kijkers en de kijktijd gemeten, bij internet het aantal opgevraagde streams maar niet de tijdsduur.

Kijktijd

De Nederlander is in 2005 meer televisie gaan kijken en kijkt nu gemiddeld 195 minuten per dag (3 uur en een kwartier). In 2006 wordt een verdere stijging verwacht, mede door de Olympische Spelen en het WK 2006. Elders in de wereld kijkt men veel meer televisie. Japan is hierbij de grote nummer één: hier kijkt men nu maar liefst 311 minuten per dag televisie!

Uit onderzoek van SKO blijkt dat het aantal zenders waar men naar kijkt toeneemt. Men kijkt nu gemiddeld per dag naar 4 zenders (minimaal 5 minuten), per week naar 11 zenders en per maand naar 17 zenders.

Televisiereclame

Het aantal merken waarvoor wordt geadverteerd stijgt in 2006 tot ruim 1600. Er wordt dagelijks ongeveer 17 minuten naar reclame gekeken, dit is een kleine 9% van de kijktijd. Het aandeel reclame kijken in de kijktijd stijgt niet.

Bron

Persbericht SPOT

Zie ook de eerdere berichten:

SPOT voorziet doorbraak internet op televisie

We keken iets meer televisie in 2005

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    evroekel

    Japan: 5 uur en 11 minuten per dag tv kijken. Ongekend. Je vraagt je af wat dat kijken na 5 uur nog inhoud. Jammer dat in het rapport niets te lezen is over gebruik van Mediacenter. Die zullen vermoedelijk onder de harddiskrecorder groep vallen, maar specifiek percentage zou interessanter zijn.


    22 september 2006 om 18:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!