SPOT voorziet doorbraak internet op televisie

18 mei 2006, 15:39

Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisie-reclame (SPOT) organiseerde vandaag de SPOT TV dag 2006. In zijn presentatie Tijd, TV en Multitasking (pdf) stelde Paul van Niekerk, directeur SPOT, dat de toegang van internet op het televisietoestel de belangrijkste technische doorbraak van dit moment is. Het zal de toegankelijkheid en het gebruik van internet enorm verbreden. Voor de adverteerder betekent dit het voorlopige hoogtepunt in de toegang tot de consument: de combinatie van het massabereik van televisie met het individuele contact op basis van internet.

SPOT ziet op dit moment drie lang verwachte technische innovaties daadwerkelijk beschikbaar komen:

  • Interactieve TV: het interactief maken van het televisietoestel en dat vercommercialiseren (decoders).
  • Internet TV: het brengen van Internet naar het televisietoestel (surfen, e-mailen).
  • Chat TV: het toevoegen van communicatie in een overlay over het televisiebeeld (chatten, MSN-en, bellen).

De invloed van de Personal Video Recorder of de hard disk recorder valt in het niet bij deze ontwikkelingen. aldus Paul van Niekerk. De PVR voegt geen nieuwe content toe en wijzigt nauwelijks iets in de beleving van het televisiekijken. De hier genoemde innovaties betekenen daarentegen stuk voor stuk een ingrijpende wijziging in het gebruik van het televisietoestel en in de aandacht en beleving van het televisiekijken. SPOT baseert deze conclusies onder meer op een door hen uitgevoerd Tijdbestedingsonderzoek, zo valt te lezen in het persbericht.

Het schermengebruik domineert ’s avonds veruit de tijdbesteding. Van de mensen die ’s avonds thuis zijn, zit bijna driekwart voor of achter een scherm, hetzij van de televisie, hetzij van de computer, hetzij van allebei. Televisie en computergebruik gaan ‘natuurlijk’ samen. Zodra de integratie van internet en televisie een feit is, zal een flink deel van het computergebruik en de bijbehorende communicatie zich verplaatsen naar het televisiescherm is de voorspelling. Het multitasken zal dan meer en meer plaatsvinden op één apparaat: de televisiecomputer. We kunnen op dat moment niet meer over multitasking spreken, dit wordt het multifunctioneel gebruik van het televisietoestel. ‘Alles wordt televisie.’

Invloed PVR.

Persoonlijk zie ik internetten op mijn tv (nog) niet zitten. Ik zal ongetwijfeld content via internet binnen halen en op mijn TV bekijken, maar internetten voelt toch anders dan tv kijken. TV kijken doe ik vrij passief, internetten veel actiever. Even snel een info ophalen via internet op de tv over een tv-programma of even chatten zal vast gebeuren, maar traditioneel internetten en de beeldbuis enige tijd bezet houden omdat ik zonodig moet bloggen op Marketingfacts, zal ik denk ik niet lang kunnen volhouden 😉 Maar goed ik heb op dat punt, internetten via de tv, (nog) geen ervaring. ’t is puur mijn gevoel op dit moment.

Echter met de opmerking dat de PVR niets wijzigt in de beleving van televisiekijken, ben ik het zeker niet eens. Ik heb inmiddels 3 jaar een DVD-recorder in huis en mijn kijkgedrag is wel degelijk veranderd. Ik neem standaard iets van 15 programma’s op die gewoon elke keer worden overschreven. Heb ik een uurtje vrij, dan wordt er niet gezapt, maar gewoon een programma geselecteerd uit de lijst met opgenomen programma’s. Commercials? Met een druk op de knop geskipt. Mijn beleving van tv kijken is wel degelijk gewijzigd in die 3 jaar. Ik neem meer op, zie vooral de opgenomen programma’s op mijn eigen moment en skip commercials, iets dat met de traditionele videorecoder in huis zeker niet in deze mate het geval was. Maar goed ’t is mijn persoonlijke ervaring, dus N=1. Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Bron: Persbericht Spot.

Zie ook: De verschillende presentaties van de SPOT TV Dag.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

16 Reacties

    venturo

    Die Paul toch, evenals Spot zelf er nog steeds geen reet van begrepen…1/ Niet de techniek converteert maar content een tv toestel is slechts een monitor en zal (een paar probeersel daagelaten) nooit zelf intelligemt worden, 2/ het allerbelangrijkste instrument is de Personal Program and Content Guide, een evolutie van bestaande EPG’s en mediabrowsers…Spot loopt al een tijdje achter de muziek aan.


    18 mei 2006 om 17:33
    media

    Die is inderdaad goed; alles wordt straks tv aldus Paul van Niekerk. Dat moet je als directeur van SPOT natuurlijk ook wel roepen om de adverteerders vooral niet aan andere media kwijt te raken. Ben wel benieuwd wanneer brancheorganisatie en adverteerders nu eens gaan inzien dat het denken/redeneren vanuit één medium z’n langste tijd heeft gehad.


    18 mei 2006 om 17:50
    venturo

    Ach Peter, convergentie is natuurlijk al een tijdje aan de orde. Natuurlijk begrijp ik jouw overwegingen maar onderscheid nou consumptie (tv kijken), participatie (interactie) en consultatie (internet). Totaal verschillende motieven die alleen maar samen komen als er sprake is van geïntegreerde content. TVcontent op internet heeft alles te maken met de lage penetratie van digitv. Ik heb een lamaboxje met een Mediacentre aan boord. Ik kijk uitzending gemist wel op TV. Toevallig is dat internet, over een jaar IPTV, nog verder middels wimax (wll) en wellicht via HSDPA…binnenkort een stukje op MF hierover. Wat Spot betreft weinig gewaagd, geen nieuws en vooral zooooo twee jaar terug 🙂


    18 mei 2006 om 17:59
    loket

    eens Albert. het televisietoestel als device, maar voor de persoonlijke interactie kruip je toch liever een schermpje verder (PC) en laat je de rest van het HH hun keuzes maken.


    18 mei 2006 om 18:07
    venturo

    Yep, tenzij er community formats aan de orde zijn. Ik ben bezig met 3VO (VVN), een referendum en kieswijzer. Daar komen consumptie, participatie en consultatie samen. Maar binnenkort meer.


    18 mei 2006 om 18:11
    media

    Dat laatste is nog maar de vraag Peter. Al eerder refereerde ik naar het boek “Communities Dominates Brands” waarin o.a. wordt ingegaan op de battle for the office, battle for the home en battle for the pocket. De eerste en de laatste lijken inmiddels beslecht door resp. pc en mobiel. Maar welk device het in huis gaat winnen is nog maar de vraag. TV en PC lijken grote kanshebbers maar wie zegt niet dat er straks een ander device gaat winnen? Een multimedia gaming console waarmee je ook kunt internetten, tv kijken, radio luisteren, etc. Wellicht kunnen we dan switchen om het beeld op het device te bekijken of te projecteren op de muur. Kortom, er kan volgens mij nog van alles gebeuren en volgens mij moet je daarom niet meer denken vanuit het medium maar vanuit de content.


    18 mei 2006 om 18:16
    Edwin

    Ik zie de functie van de TV steeds meer verwateren, met het hele gezin voor de TV is er steeds minder bij.

    Iedereen heeft op den duur een of meerdere eigen/persoonlijke TV/PC/Laptop/handheld/GSM/headset apparaten en doet daar de dingen op die in het artikel genoemd worden, dus tv kijken radio/muziek luisteren, films kijken, chatten, mailen, werken, cammen, surfen…

    en dat allemaal tegelijk, multitasking, maar wel personal, dus iedereen kijkt met zijn/haar eigen voorkeursapparaat naar zijn/haar eigen content…

    En de sociale contacten? MSN, cam, mail…

    Hier in huis wordt nu al regelmatig via MSN aan de kids verteld dat het eten op tafel staat…


    18 mei 2006 om 18:19
    loket

    @Marco: TV-kijken zoals we dat nu kennen blijft voorlopig nog wel leading, maar de marges in TV-land zijn niet al te hoog. Dus elke minuut kijktijd die wordt ingeleverd ten koste van reguliere TV is kostbaar. De huidige ontwikkelingen op het gebied van digitale TV en internet knagen m.i. aan de positie het mediumtype. Dat heeft gevolgen voor de kijkers en dus ook adverteerders (lees: inkomsten).


    18 mei 2006 om 18:39
    evroekel

    @Edwin: “Via MSN vertellen dat het eten op tafel staat”.

    Prachtig. Dat wordt nog leuk als die kids van mij puber zijn 😉

    Gezien de discussie hier, ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe de presentatie zelf is ontvangen. Je mag toch een kritische noot verwachten met zo’n verhaal. Iemand de TV Dag toevallig bezocht?


    18 mei 2006 om 18:43
    venturo

    Erik, iemand met een kritische noot wordt niet toegelaten bij die kruisbestuivers…:) sorry hoor ik heb moeite om deze grijze verzameling open deuren serieus te nemen. Ik richt me liever op de adverteerder zelf. Unilever, Heineken, Sony en P&G hebben een beter beeld van deze evolutie dan Spot, ook binnen de BVA ( Beer Flik) zijn gelukkig mensen die het snappen.


    18 mei 2006 om 19:02
    Jhon

    Wat kan ik nog toevoegen aan alle opmerkingen hierboven. Ook ik was op Spot TV Dag aanwezig en heb met verbazing de dia’s van Paul voorbij zien komen en uiteraard zijn toelichting c.q. conclusies. Ik was de weg helemaal kwijt waarom de zaal regelmatig moest lachen. Bij mij komt dan de vraag op hoe het gros van de zaal er over dacht. Hopelijk hetzelfde als alle opmerkingen hierboven. Zoniet, dan….


    19 mei 2006 om 04:28
    Gijsbregt

    @ peter

    Unilever zit dit jaar al met meer dan 10% online. Dat is een verdubbeling in een jaar. Dit gaat door, maar TV blijft nog zeker 5 jaar leading. Ik volg vandaag nog met een artikel over de grote broer van de TV dag, the upfront in de VS.

    @ erik

    Ik was er gisteren niet bij, maar heb info uit de eerste hand. Men was zeer kritisch naar het verhaal van Spot. Maar niemand (ook niet de grote namen, lees directeuren, van de exploitanten) durfde het aan om een ander geluid te laten horen. Althans niet in de zaal, wel tijdens de borrel…


    19 mei 2006 om 05:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!