Mobiele telefoon is het centrum van de tienerwereld

20 september 2006, 05:57

Mobiele telefoon is het centrum van de tienerwereldDe helft van de tienjarigen in Groot-Brittannië heeft een mobiele telefoon, maar als de jongeren twaalf jaar zijn, is het percentage gestegen tot 91 procent. De leeftijd tussen tien en twaalf jaar is precies ook de leeftijd waarover ouders sterk verdeeld zijn. Heeft een elfjarige een mobiele telefoon nodig? Een derde van de Britse ouders denkt van wel, 54 procent meent dat de zegen van de bereikbaarheid nog even uitgesteld moet worden.

Deze onderzoeksresultaten zijn te lezen in The Mobile Life Youth Report 2006 (pdf), dat werd opgesteld door YouGov in opdracht van The Carphone Warehouse (in Nederland The Phone House) en had als doel bekijken hoe mobiele telefoons ons leven beïnvloeden. Aan het onderzoek namen meer dan 1.250 jongeren tussen 11 en 17 jaar deel.

Enkele andere belangrijke conclusies:

  • Jongeren gebruiken telefoons liever voor SMS dan voor gesprekken. De onderzochte groep krijgt en verstuurt gemiddeld 9,6 SMS’jes per dag.
  • Hoe belangrijk het mobieltje is voor de jongeren, blijkt wel uit de uitspraak ‘als ik een dag lang niet gebeld word, voel ik me ongewenst’ wordt onderschreven door 42 procent van de vijftien- tot zeventienjarigen.
  • De vereenvoudiging van de communicatie heeft ervoor gezorgd dat jongeren voortdurend in contact kunnen blijven met hun vrienden. De stelling dat de telefoon het sociale leven bevordert, wordt dan ook door 78 procent van de jongeren onderschreven.
  • De telefoon is qua vertrouwelijkheid bijna te vergelijken met een dagboek: hij wordt door een derde van de jongeren gebruikt om te praten of SMS’en buiten medeweten van de ouders. Vooral de oudste groep (15-17 jarigen) laat zijn of haar tekstberichten en afbeeldingen zeker niet aan de ouders zien.

Via:

http://www.infeite.nl/

Hugo Louter
contentstrateeg/online marketeer bij 2meter1 Analytics

Zelfstandig contentstrateeg, online marketeer en analist. 2meter1: online marketing en analytics voor organisaties met een hart.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Luc Franken

    Ik zou zo weer van dat ding afwillen, vind het maar niets. Vooral omdat je als je altijd bereikbaar bent ook steeds meer verwachting schept. Als je dan een keer niet bereikbaar bent/wilt zijn ben is dat meteen vreemd.


    20 september 2006 om 10:19
    Edwin

    @Luc: Wat weerhoud je ervan om hem dan weg te doen?


    20 september 2006 om 11:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!