eBook: een digitaal leven met een onophoudelijke stroom aan informatie?

eBook: een digitaal leven met een onophoudelijke stroom aan informatie?
,
@peterluit

images.jpgWe zijn al hard op weg zelf knooppunten te worden van digitale levensstijl, waarbij we onszelf ‘volhangen’ met ‘digitaaltjes’. De GSM is inmiddels wel het minste wat de moderne mens 24 uur per dag, 7 dagen in de week, beschikbaar moet hebben.

De GSM, de PDA, het navigatiesysteem en de laptop zijn componenten van het mobiele kantoor geworden. In de auto wordt rijden gecombineerd met werken. Maar ook de consument omgeeft zich met steeds meer apparatuur. Op vakanties is het inmiddels al heel gewoon geworden de laptop mee te nemen om e-mail te checken. Elk anderhalf jaar verdubbelt alle informatie die we op deze wereld ‘rijk’ zijn. De mens lijkt onverzadigbaar in de consumptie ervan. Niemand ergert zich aan informatie overload. Als mens blijken wij prima in staat te zijn, informatie te zoeken, te selecteren, te consumeren en te bewaren. De technologie helpt ons een handje mee, om dat alles dan ook nog eens langs keurige digitale weg te behandelen. Het papier lijkt al vele decennia het einde tegemoet te zien. Maar niets is minder waar. De papierconsumptie neemt in zijn totale omvang nog steeds toe. Papier blijkt, ondanks veranderende markt omstandigheden, nog steeds een uitstekend communicatiemiddel te zijn.

En kennelijk vinden we dat prettig. Iemand anders verzorgt de inhoud, kiest, selecteert, hergroepeert, verandert en interpreteert. Zodra dat op ons netvlies komt, doen wij hetzelfde. Afhankelijk van plaats, tijd en beschikbaarheid. Informatie consumptie heeft verschillende gradaties van intensiteit, vanaf amusementswaarde tot en met maatschappelijke- en/of economische waarde. Naarmate de amusementswaarde groter is, blijkt de mens vooral te kiezen voor gemak. De krant, het boek en het tijdschrift zijn gemakkelijk te consumeren mediavormen. Een boek is een afgebakend geheel, aan de grootte kan je zien, hoeveel pagina’s je nog te gaan hebt, een eenvoudige bladwijzer is als het ware je indexering. Een krant of een tijdschrift kent een veel grilliger patroon, als mens ben je in staat snel het geheel aan pagina’s te overzien en keuzes te maken.


Het beeldscherm
Het is opmerkelijk dat het beeldscherm deze functie kennelijk niet het overgenomen. De mens zit dagelijks achter beeldschermen. We verwerken grote hoeveelheden informatie, die tot doel hebben om op de één of andere manier ons werk te doen. We gebruiken zoekmachines op internet om de juiste informatie te kunnen vinden. Maar we consumeren anders. Kennelijk heeft de mens weinig geduld om de aandacht te kunnen blijven vestigen op de inhoud op een beeldscherm. Met een paar muisklikken zijn we weg van de oorsprong. Een krant biedt totaaloverzicht, binnen een beeldscherm kijk je als het ware ‘door een kokertje’, je wilt altijd op zoek naar hetgeen er boven, onder of naast staat. Op basis van een totale andere look & feel ervaring gaan we met beeldschermen om.


eBooks
Het is dan eigenlijk ook zeer verwonderlijk, dat er überhaupt eBooks zijn uitgevonden. Terwijl we weten dat de leesbeleving van een boek een andere is dan het consumeren van informatie vanaf een beeldscherm, zijn in het begin van de jaren negentig toch de eerste stappen gezet in de eBooks. In die tijd was de term verbonden aan een stuk hardware, een beeldscherm, meestal met aanraakscherm en wat aansluitingen om een boek te kunnen uploaden. De beeldschermtechnologie was in die tijd nog behoorlijk beperkt. De resolutie was doorgaans laag en de beeldscherm ‘opteken’ frequentie was laag. Kortom, te onrustig voor het oog van de mens om langdurig te gebruiken. Maar dat zou allemaal nog wel verbeterd kunnen worden. Een veel groter probleem lag bij de uitgevers. Zij zagen een dreiging voor hun inkomsten, omdat de beveiliging van hun content niet goed geregeld was. Het ongelimiteerd doorkopiëren was een terechte angst, die ook de muziek industrie veel geld heeft gekost. Inmiddels staat de term eBook niet meer alleen voor een stuk hardware. Het staat tegenwoordig veel meer voor content, die al dan niet tegen betaling op het web te verkrijgen is. Op welk apparaat het wordt gelezen, doet er niet meer toe. De content is in verschillende formats te verkrijgen voor verschillende apparaten. Digital Rights Management (DRM) moet uitgevers voldoende beschermen tegen illegaal dupliceren en verder verspreiden.


Tweede kans
Is er dan nog wel echt een kans voor eBooks? Hebben we ons neergelegd bij het feit dat we content nog vaak blijven printen om het te kunnen consumeren? En doen we dat dan ook bij een boek? Een stapeltje A4-tjes met Harry Potter? Ik geloof het niet. Alleen digitaal papier zou uitkomst kunnen bieden. Die technologie lijkt inmiddels volwassen, na vele jaren research. De look & feel van de leesbaarheid overtreft alle kwaliteiten van de beste beeldschermen. Maar ook nu nog vergt digitaal papier een kastje met aanvullende hardware. Het is nog steeds niet dat ene velletje papier, waarop we de inhoud van een boek, tijdschrift of krant zouden kunnen ‘doorbladeren’ en na het lezen kunnen opvouwen. De aanvullende elektronika is (nu) nog te groot. Wanneer onder andere geheugen, digitale aansturing van de content, mobiele communicatie en uploadsoftware in een chipje zouden kunnen zitten van 0,1 mm, dan zou het geïntegreerd kunnen worden in het ‘velletje’ digitaal papier. En dan is de kans groot, dat de consument dit massaal gaat gebruiken. Alle pogingen tot nu toe, zijn slechts kleine stapjes in die richting. De huidige apparaten hebben ook nog teveel weg van computers. Met aanraakschermen verschijnen menu’s, waaruit men moet kiezen. Dat leidt de aandacht af van de content. Als je een roman leest, wil je niet onderbroken worden door één of meerdere menuopties om door te kunnen bladeren naar de volgende pagina. Gewoon het velletje omkeren zou de volgende bladzijde moeten tonen.



Zover is het nog niet. En daarom zal het fenomeen eBook nog geen doorbraak gaan betekenen voor de huidige uitgevers. Die richten zich veel meer op crossmediale concepten, waarbij een boek of tijdschrift wordt gecombineerd met andere mediavormen, zodat de consument een ‘totaal beleving’ kan krijgen, onafhankelijk van tijd en plaats. De aanvullende content op een tijdschrift welke via internet wordt aangeboden is ook afgestemd op het ‘andere’ leesgedrag. Nee, het verdwijnen van de boekenkast, afgedwongen door eBooks, zal net zo weinig kans hebben als het verdwijnen van papier in het kantoor. Daar kan zelfs digitaal papier in de toekomst weinig aan veranderen. Ook dat medium zal gewoon weer aanvullend zijn naast alle andere media en daarbinnen zijn weg wel weten te vinden. Dat we die ontwikkeling dan eBooks noemen, is misschien dan net zo vergankelijk als de term crossmedia nu.


Uit: TVM: magazine voor communicatiemedia

door: Peter Luit


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Zit net alle stukken uit te printen die ik voor mijn afspraken morgen wil gebruiken. Het duurt volgens mij ook nog wel even voordat papier definitief is verdwenen (als dat uberhaupt ooit zal verdwijnen).

    geplaatst op
  • Het is leuk dat alle mediakanalen en processen voortdurend aanvullend op elkaar zijn, alleen de businessmodellen er omheen vernieuwen, veranderen....... En daar zijn we doorgaans traag in....

    geplaatst op
  • wel grappig dat de introductie in het filmpje geschiedt vanaf een stapeltje papier. En vreemd dat de technologie waar naar mijn weten o.a. Philips al een tijd mee bezig is, nu plotseling uit de UK komt.
    Als je een e-book of e-paper net als een krant op tafel naast je bord kunt leggen, of op de bank onderuit gezakt, of in een volle trein, dan maakt het kans van slagen. En zoals Peter al beschrijft, als je je blik kunt laten dwalen over een pagina om iets van je gading te vinden. Dat geldt dan vooral voor de generaties die voor plusminus 1990 geboren zijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.