Elke burger een persoonlijke overheidssite?

13 september 2006, 04:01

Elke burger een persoonlijke overheidssite?Zoals eerder aangegeven was ik gisteren te gast bij de Gemeente Amsterdam om te spreken voor een 40-tal communicatiemedewerkers (van verschillende stadsdelen). Een interessante sessie waarin duidelijk werd in welke spagaat dit soort organisaties soms zitten bij doorontwikkeling van digitale communicatie. Aan de ene kant de vele mogelijkheden en aan de andere kant de spelregels vanuit de overheid.

Toen ik gisteravond thuis kwam en mijn feeds aan het scannen was las ik in de Volkskrant over een persoonlijke overheidssite voor iedere burger. De overheid werkt blijkbaar in alle stilte aan persoonlijke internetsites voor alle burgers. Wanneer de testen slagen, krijgt iedereen straks een persoonlijke webpagina met zijn belasting- of uitkeringsgegevens. Ook gegevens over kinderbijslag, vergunningen en andere overheidsinformatie zouden kunnen worden opgenomen. De eerste tests zijn eerder dit jaar in gang gezet door de toenmalige minister Pechtold van Bestuurlijke Vernieuwing.

Hoe lang zou het nog duren voordat de overheid een eigen loket krijgt in Habbohotel of Second Life?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Yme Bosma

    Als ze er nou gewoon een webservice van maken dan kunnen we die loketten zelf bouwen in SL, zou een leuke mash-up zijn…;-)


    13 september 2006 om 05:16
    chi666

    Heb net vanuit burger@overheid een enquête ingevuld over de functionaliteiten die ik wil. Stonden ook stukjes design bij. Hoewel het zonder inhoud lastig te beoordelen is werd ik er niet warm of koud van. Then again, het was ook niet dramatisch.

    Wat wel opviel was de vraag: Zou u per e-mail of SMS op de hoogte gehouden willen worden als er een update of bericht is. Ik heb meteen maar de opmerking bij ‘functionaliteiten’ gezet of men ook ooit van RSS gehoord had.


    13 september 2006 om 17:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!