4 uitgangspunten voor het verbeteren van de homepage conversie

4 uitgangspunten voor het verbeteren van de homepage conversie

De homepage is de belangrijkste pagina van je website. En meteen ook de moeilijkste. De homepage moet zo zijn ingericht dat een bezoeker direct een goed beeld krijgt wat hij op de site kan vinden (en wat niet). De 4 uitgangspunten dienen als leidraad om je homepage na te lopen, verbeteringen door te voeren en conversie te verhogen:

1. Bezoekersprofiel(en)
Zijn er uitgebreide bezoekersprofielen beschreven van de beoogde doelgroep(en). Hoe uitvoeriger de beschrijving hoe beter je in de huid van je klant kan kruipen, hoe beter je de bezoeker kan bedienen. Voor meer achtergrond informatie over het opzetten van profielen: zie de recente post ‘personas wat zijn dat’

2. Outside-in
Bij het vaststellen van de inhoud van de homepage staat de bezoeker centraal. Niet het bedrijf. Voorkom een inside-out benadering waarbij de interne bedrijfsdoelstellingen centraal komen te staan en er veel intern gerichte informatie op een site komt die eigenlijk bedoeld is voor de interne medewerkers en niet voor de bezoekers van de website. Bezoekers zijn in eerste instantie niet geïnteresseerd in de geschiedenis van het bedrijf of hoe succesvol je jezelf vindt. Gebruik op de website ook de taal die de doelgroep spreekt, dus geen vaktermen in teksten.

3. Het belangrijkste eerst
De homepage is de etalage van je webwinkel. Het moet een goede afspiegeling zijn van wat je te bieden hebt, maar niet alles is even belangrijk. Toon direct op je homepage het product of dienst dat je levert. Nog vaak genoeg kom je websites tegen waarbij het assortiment pas na 2 of 3 kliks getoond wordt. Bezoekers zijn onrustig, ongeduldig en onzeker. Hoe sneller ze de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn hoe beter.

4. Service- versus verkoopgerichte navigatie
Maak een onderscheid tussen servicegerichte en verkoopgerichte navigatie. Onder een servicegerichte navigatie komen de onderwerpen die niet direct met de transactie maken hebben zoals: veel gestelde vragen, pers, sitemap, algemene voorwaarden etc. Een servicegerichte navigatie heeft een minder prominente positie op de homepage dan de verkoopnavigatie. Bij de verkoopnavigatie staat het verkoopproces en de transactie centraal.

En zoals ook in de post van “10 conversietips van bezoeker naar boeker” als laatste punt is gemeld gaat het om meten = weten = verbeteren. Het optimaliseren van een website is een continu proces. Alleen door er veel mee bezig te zijn en te doen ervaar je wat wel en niet werkt. Veel plezier met het nalopen van de homepage en het verbeteren van de conversie.


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Outside-in: om de mate waarin je de klant centraal zet op je website te meten, kan je even je URL intypen op http://www.ikke-ikke.nl

    geplaatst op
  • @ Ewald - je tool http://www.ikke-ikke.nl is een goed middel om je als marketeer bewust te maken van het belang dat je de klant centraal moet stellen. Ik kom als ecommerce consultant bij veel verschillende grote en kleine klanten voor conversie verbetertrajecten en zie dat vanwege de operationele druk dat men niet lang genoeg stilstaat bij het beschrijven van de doelgroep en het echt inleven in (het probleem van) de klant. Omdat ik ook 11 jaar aan de andere kant van de tafel heb gezeten zie: over de bloggers weet ik dat dit ook de eenvoudigste weg is. Dus wel begrijpelijk dat het gebeurt en daar zal je als adviseur dan ook rekening mee moeten houden. Houdt ons ook weer bezig :-)

    geplaatst op
  • Ha, ikke.com is een handige tool: ik kan gelukkig zeggen dat ik 84 % klantgerichtheid scoor. Toch heb ik ook wat aan bovenstaand lijstje, want ik wil mijn conversie nog omhoog hebben. Punt drie geeft te denken dat ik het aanbod nog duidelijker moet maken. En nog wat servicegerichte navigatie toevoegen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.