Omdat steeds meer mensen doorkregen dat het zuignapje in mijn auto eigenlijk voor de keukenhanddoek bedoeld is besloot ik recent voor het echte werk te gaan. De HEMA had een leuke actie: een autoverzekering inclusief een gratis navigatiesysteem. Een snelle online berekening leerde dat de HEMA voor mij niet goedkoper is. Maar, zo beredeneerde ik, als ik de verzekering sluit met een looptijd van een jaar ben ik incl. gratis Garmin nog steeds spekkoper. Nog even de voorwaarden gecheckt en vervolgens het formulier (online) verzonden.
Na mijn vakantie lag de bevestiging van mijn aanvraag op de mat. Wat bleek? Al in de eerste paar regels stond dat ik, als de verzekering binnen een jaar werd opgezegd, “(een gedeelte van) de adviesprijs van de Garmin terug moest betalen”. Verwezen werd naar de bijgesloten voorwaarden. Bij het aanvragen van de verzekering is met geen woord gerept over deze voorwaarde. Extra irritant omdat de Garmin mijn enige reden was om (tijdelijk?) over te stappen. Gelukkig kon de verzekering zonder opgaaf van reden binnen twee weken worden opgezegd, dus dat heb ik gedaan. Daar moest ik nog wel over bellen, bijgesloten was namelijk de polis voor meneer Hoek uit Zoetermeer.
Wat me, naast de irritatie, boeit is hoe deze actie tot stand is gekomen. Als je als HEMA een totaal nieuwe markt betreed zou je toch extra voorzichtig moeten zijn. De contacten lopen voor de consument in elk geval via de AON. Heeft deze verzekeraar voor de HEMA de actie verzonnen, inclusief het achterhouden van essentiele voorwaarden, of slechts uitgevoerd? Commercieel zijn ze in elk geval wel, ook al op een irritante manier. Op mijn keurige mail (geachte heer/mevrouw etc.) waarin ik aangeef af te zien van de verzekering komt per kerende post een éénregelige reply: “Waarom ziet u af van de verzekering?”. Geen aanhef, ondertekening, alleen die ene zin. En dat terwijl ik helemaal geen reden hóef te geven!