Persona’s is het ontwerpen van websites en telefonische klantenservices voor één gebruiker. Er wordt een archetypische gebruiker van de website in kwestie opgesteld. Deze gebruiker krijgt een naam, een gezicht, enkele persoonlijke kenmerken, doelen en taken. Het gaat erom dat er onderzoek wordt verricht naar de gebruikers van de website. Hierop kunnen vervolgens de persona’s worden gebaseerd. Interviews en ‘veldstudies’ geven dan inzicht wie de persona’s zijn.
De persona-methodiek leidt tot beter begrip van klanten, kortere designcycli en verhoogde productkwaliteit, waaronder een verhoogde usability. In de VS is deze aanpak inmiddels zeer populair. Ford, Microsoft en Reuters zijn voorbeelden van bedrijven die er gebruik van maken. TNO Informatie- en Communicatietechnologie heeft inmiddels ook een aantal malen de methodiek toegepast, met succesvolle resultaten.
Persona bezoeker Marketingfacts
Wie is nu de bezoeker van Marketingfacts vragen we ons af. Uit eerder onderzoek zijn een aantal demografische kenmerken gekomen die ons helpen in de huid te kruipen van de bezoeker. Ik heb geprobeerd om een persona samen te stellen voor Marketingfacts.
Frederik van Wiegen
Frederik is internetmarketeer bij een webmarketingbureau. Frederik is 35 jaar en wil alles weten op het gebied van e-commerce en e-business. Frederik heeft Communicatie gestudeerd aan de universiteit. Zijn bovenmodale inkomen stelt hem in staat om in Amsterdam-Zuid te wonen. Frederik leest ook een aantal marketing vakbladen om op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen te blijven. Ook is Frederik geïnteresseerd in kunst, cultuur en politiek. Dit volgt hij echter van een afstand. Zo nu en dan gaat hij met zijn vriendin, waar hij mee samenwoont, naar een theatervoorstelling. Frederik is een snelle denker en weet zich omringt door gadgets als een PDA en natuurlijk het nieuwste mobieltje. Computers heeft hij ook genoeg, met uiteraard een snelle internetverbinding. Hij heeft zelfs een klein netwerk zodat hij en zijn vriendin tegelijk kunnen internetten. Zowel privé als zakelijk is hij dagelijks op het internet te vinden. Als het maar enigszins kan, bestelt hij artikelen en reizen online. MSN gebruikt hij ook veel. Maar dan vooral om te chatten met zijn vrienden. Frederik is ambitieus en wil graag bij een groot beursgenoteerd bedrijf als internetmarketeer aan het werk. Daarom netwerkt hij door bijeenkomsten van het IPAN te bezoeken. Ook op de bijeenkomsten van 212Amsterdam is hij regelmatig te vinden. Veel hobby’s heeft Frederik niet. Golf lijkt hem wel leuk. Maar eigenlijk vindt hij dit te duur. Liever rijdt hij een rondje in zijn pas aangeschafte Peugeot 407.
Wat is de persona van jullie site?