Spiral Frog zorgt voor doorbraak in muziekindustrie

30 augustus 2006, 06:02

Binnenkort zorgt de nieuwste downloadsite SpiralFrog, met gratis downloaden voor een omwenteling in de muziekindustrie. Het unieke aan dit iniatief is dat ook een grote platenmaatschappij meewerkt: Universal stelt haar muziek gratis beschikbaar via Spiral Frog. De inkomsten van de spiraal kikker komen niet uit betaalde downloads maar uit advertenties op de site. Hiervan worden ook de artiesten betaald. De enige beperking die de consument nog krijgt is dat de bestanden met DRM worden aangeboden.

De beta-versie van SpiralFrog wordt in december gelanceerd in Amerika en Canada. Voor SpiralFrog is het van groot belang dat platenmaatschappijen hun medewerking verlenen aan het initiatief. Universal is nu de eerste die zijn steun toezegt. Er zullen er ongetwijfeld nog een aantal volgen. (persbericht)

Zo krijgt het personal music brand, de digitale troubadour, langzaam vorm. Over een aantal jaar heeft elke individuele consument één persoonlijk muziekmerk dat alle muziek die ooit is gemaakt, waar ook ter wereld, in welke taal of uitvoering dan ooit beschikbaar heeft en afspeelt. En niet alleen in een grote database, maar dit merk gaat ons ook adviseren. Op basis van hoe wij eerder reageerden op muziek, soms op basis van onze ratings maar vooral ook wat onze trusted relations (vrienden, familie, collega’s..) ervan vonden. Op deze wijze werden artiesten als The Arctic Monkeys en Lily Allen al groot via MySpace. Wij betalen ons personal music brand per luisterminuut, per maand of een andere constructie. We betalen het personal music brand voor auditief vermaak. Downloaden hoeft dan niet meer want we luisteren alleen in een persoonlijke stream: in de auto, vanuit huis of vanuit een hotel in Zimbabwe. Bij het personal music brand gaat het niet om het bezit van muziek maar om het luisteren naar muziek.

De bediening van het personal music brand loopt overigens niet via ingewikkelde interfaces. We mogen gewoon zeggen wat we willen horen. We roepen gewoon de naam van ons merk. Er verschijnt een karakter dat ons merk representeert. Dat verschijnt op elk mogelijk beeldscherm in de buurt (wat we nu tv, mobiel op afstandsbediening noemen) . ‘graag even iets Italiaans’. En onze digitale troubadour begint. Als we willen zonder tekst, zodat we een karaoke kunnen inzetten. Wat jij wilt.

En artiesten? Die verdienen geld door op te treden, aan merchandising of betaalde (virtuele) clubs. Genoeg te bedenken. Het komt allemaal goed. Deze stap van SpiralFrog helpt de muziekindustrie weer een stapje vooruit. Nu met DRM. Straks zonder DRM. Nu met advertenties. Straks met relevante precies passende aanbiedingen, bvb van concerten. Nu nog gratis, maar straks willen we hier voor betalen! Graag zelfs. Maestro! Music!

Erwin van Lun
Futurist and Angular Engineer bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Bram Timmers

    Een dergelijke richting juich ik toe, al zijn er meerdere stappen nodig om de muziekwereld in de nieuwe eeuw te helpen. Ik heb eerder onderzoek gedaan naar deze mogelijkheden (zie http://www.c3.hu/~bram) en zag deze oplossing ook als mogelijkheid. Jammer alleen dat er nog altijd Digital Rights Management wordt gebruikt. Echter, ik denk dat Universal anders niet had ingestemd met het plan.


    30 augustus 2006 om 07:00
    Ivo

    Volgens mij zit er een klein foutje in het artikel maar ik kan het ook verkeerd hebben:

    “Universal stelt haar muziek gratis beschikbaar via Spiral Frog.”

    Ik denk dat het moet zijn zijn “Spiral Frog stelt de muziek van Universal gratis beschikbaar aan haar klanten”. Ik gok toch dat een deel van de advertentie inkomsten naar Universal gaan dus zij krijgen wel gewoon betaald voor de muziek.


    30 augustus 2006 om 07:18
    Kasper Katje

    Sorry hoor maar dit klinkt als dagdromerige toekomstmuziek. Doorbraak? Eerst zien en dan geloven en maar hopen dat ze goede CPM deals kunnen sluiten.


    30 augustus 2006 om 09:08
    ErwinVanLun

    @kasper: ik zie t als een doorbraak omdat ik zelf een duidelijk beeld heb waar het naar toegaat.

    Maar jij hoeft t daar natuurlijk niet mee eens te zijn..;)


    30 augustus 2006 om 12:08
    Kasper Katje

    Volgens mij is het waar je HOOPT of VERWACHT dat het naar toe gaat maar je moet de huid niet verkopen wanneer je nog steeds galvocht aftapt bij de beer 😉

    Het klinkt als een simpel maar levensvatbaar concept maar er zijn nog te veel details niet bekend.


    30 augustus 2006 om 12:51
    Kasper Katje

    Bedankt voor de aanvulling Erwin want ik had niet gekeken naar de link achter ’troubadour’ maar begrijp je insteek en visie nu beter.

    Ik ging er vanuit dat je plots het licht zag door de aankondiging van de komst van Spiral Frog en daar op voortborduurde en ‘doorbraak’ niet meer is dan een klein stapje in die richting.


    31 augustus 2006 om 05:00
    Kasper Katje

    edit: en zie nu dat ‘doorbraak’ niet meer is dan een klein stapje in die richting.


    31 augustus 2006 om 05:02
    Emiel Kamzol

    Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat dit initiatief gaat lukken.

    Wat voor een CPM moeten ze vragen om alleen al uit de basis kosten te komen.

    1) neem buma/stemra die zeker kosten rekenen per d/w

    2) afdrachten naar de artiesten/producenten toe?.

    Het zou kunnen dat Universal niet het Hit reportaire aanbied dat scheelt aanzienlijk in de kosten, maar dat maakt het automatisch minder intressant voor de gebruiker. En tevens moet de industrie eerst een standaart/universeel DRM systeem ontwikkelen dat zou naar mijn mening een echt wezelijke bijdrage leveren aan het downloaden van muziek. Zolang dat er niet blijft de muziek industrie achter de feite aanlopen.


    31 augustus 2006 om 12:00
    ErwinVanLun

    @Emiel: Deze gratis stap is een tussenstap, uiteindelijk gaan we voor muziek gewoon betalen maar dan wel voor een redelijke prijs. Ik denk dat dit eerst heel groot gaat worden en dat er vervolgens tools ontstaan die automatisch een bestand ontdoen van DRM, zoals Jelle al aankondigde. Niemand zit te wachten op allerlei beperkingen als je iets hebt gekocht.

    Als we echter voor 5 cent een nummer kunnen downloaden met gegarandeerde kwaliteit, dan zullen mensen bijna niet meer geneigd zijn te kopieren. Een vriend of wie dan ook kan nooit garanderen dat je de originele goede nummers krijgt. Het is gewoon een geldkwestie. Met een jaar of vijf is dit standaard. Eerst moeten we accepteren dan MP3 of elk ander ‘vrij’ formaat de standaard is, dan gaan we ervoor betalen, en dan komen de volgende stappen.


    1 september 2006 om 09:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!