Coca-cola rijdt mee op GTA succes

Coca-cola rijdt mee op GTA succes
, ING Groep
@evr

Frank-ly was er vanochtend vroeg bij en is enthousiast over deze commercial van Coca-Cola gemaakt door Wieden & Kennedy. Hoewel Coca-Cola wat moeite heeft met consumer generated media, maken ze wel mooie commercials. Dit keer drinkt crimineel Tommy Vercetti uit de game Grand Theft Auto een Coca-Cola en is hij meteen een ‘good guy’ geworden. Mooie productie die aanslaat bij de grote schare GTA-liefhebbers!

Ook niet onaardig is overigens deze parodie op GTA gemaakt door Chapelle Show.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Erg geslaagde commercia! Op de grootste internationale game websites/weblogs wordt hier ook enthousiast op gereageerd. Coca-Cola snapt het :)

    geplaatst op
  • Briljant! De eerste grote adverteerder die het zo aanpakt, wie volgt?

    geplaatst op
  • Mooi gemaakt en leuk bedacht, dat zeker. Maar de commercial is wel erg gericht op jongeren. Als je GTA niet kent dan gaat de essentie aan je voorbij. Daarbij associeert Coca Cola zich hier wel met een boven gemiddeld gewelddadige game. Ze maken van de crimineel in de hoofdrol weliswaar een goodguy, maar het blijft een spel dat draait om schieten, auto's jatten en mensen in elkaar slaan. Waarschijnlijk ben ik niet goed op de hoogte van de populariteit van GTA en doet Coca Cola hier een gouden zet, toch vind ik het gewaagd.

    geplaatst op
  • knappe zet van coca cola, nu afwachten wie volgt en met welke game of soap serie ?

    geplaatst op
  • coca cola focust klaarblijkelijk op een jonge doelgroep die redelijk goed op de hoogte is van games. Het kan een sub-campagne zijn waarbij ze het resultaat gaan evalueren en wellicht in de toekomst meer en gerichter gaan targetten op games/gamers.

    Persoonlijk vind ik de game ook gewaagd, maar het feit dat iedereen er over praat en overwegend positief, denk ik dat dit een gouden zet is geweest.

    Heeft iemand al amerikaanse recensies gelezen? Amerikanen en game-geweld...

    Nog even dit; in een tijd waar er weer veel dreiging is (terrorisme en oorlogen), vind ik de boodschap wel een goede...zou dit ook echt in de insteek geweest zijn?

    geplaatst op
  • @Arjan: de gemiddelde 'gamer' is zo rond de 30 jaar. GTA zelf heeft ook een 16/18+ rating. De game zal natuurlijk wel door jongeren ook worden gespeeld, maar het merendeel betreft de 18-35 doelgroep. Alleen al op de PlayStation 2 zijn er al meer dan 40 miljoen GTA games verkocht. Samen met de PC en Xbox versies zal dit aantal de 100 miljoen benaderen, zeker als je het aantal 'illegale' downloads ook meerekent. GTA is wel gewelddadig, maar het is aan de gebruiker hoe hij/zij de game speelt. Het gaat om de totale vrijheid in een urban setting. Blijkbaar spreekt dat een gigantische groep aan en Coca-Cola maakt hier slim gebruik van. Dit is waarschijnlijk ook één van de weinige games die je voor een dergelijke commercial kunt gebruiken, zonder al te opvallend gebruik te maken van de licentie van de game.

    geplaatst op
  • @Cem: bedankt voor je uitleg. Dat werpt een ander licht op de zaak. Wellicht voor mij een goed moment om me ook eens in de 'game'wereld te verdiepen. Klaarblijkelijk is het voor bedrijven een nieuw marketinginstrument aan het worden.

    geplaatst op
  • @arjan; het is zeker een nieuw marketinginstrument. Er komen steeds meer bedrijven die hun brand koppelen aan games. Bijvoorbeeld in Azie is CocaCola helemaal op World of WarCraft gestort. In Nederland zie je Postbank met HabboHotel en Achmea (geloof ik) met Eccky.

    Ik zit nu eigenlijk te wachten of CocaCola dit verder gaat uitbouwen IN the game zelf.

    geplaatst op
  • je kunt nu ook relatief makkelijk op adverteren via massive Inc..... zeker de moeite waard om eens naar te kijken!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.