Meer inzicht in je webbezoekers

Meer inzicht in je webbezoekers
,

Semphonic benadert webanalytics op een manier die zij ‘functionalisme’ noemen, en heeft hier een interessante white-paper (pdf) over geschreven. De kern van het verhaal is dat zij alle (relevante) pagina’s van een site classificeren op basis van de functie die die pagina heeft, en afhankelijk van die functie er specifieke KPI’s aan hangen. De belangrijkste pagina’s die zij onderscheiden:

- Engagers: moeten interesse opwekken bij de bezoeker en deze tot actie aanzetten
- Routers: moeten bezoekers gericht naar specifieke pagina’s brengen (bv search)
- Convincers: moeten bezoekers het product/de dienst verkopen
- Closers: moeten bezoekers het conversieproces inhelpen
- Completers: bedankpagina’s
- Tools: geven bezoekers informatie die geen onderdeel uit maakt van het verkoopproces
- Explainers: moeten bezoekers uitleg geven over het product/de dienst
- Informers: geven bezoekers (algemeen) nieuws
- Billboards: dragers van advertenties (waar aan verdiend wordt)

In hun whitepaper (pdf) geven zij een stappenplan waarmee je deze benadering zelf kunt implementeren, en geven zij aan welke KPI’s voor welk soort pagina’s het meest geschikt zijn.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Interessante benadering dat in essentie overeenkomt met de functionele benadering die wij ook in het komen-kijken-kiezen model gebruiken. Per stap in dit model worden webpagina's en KPI's gekoppeld.

    Wat ik een beetje mis in de benadering van Semphonic is de relatie tussen de functionaliteiten die ze benoemen. Die relatie is namelijk van belang bij het stellen van prioriteiten (tenzij je tijd en budget voldoende hebt om alles gelijktijdig te optimaliseren).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.