Meer inzicht in je webbezoekers

7 augustus 2006, 17:08

Semphonic benadert webanalytics op een manier die zij ‘functionalisme’ noemen, en heeft hier een interessante white-paper (pdf) over geschreven. De kern van het verhaal is dat zij alle (relevante) pagina’s van een site classificeren op basis van de functie die die pagina heeft, en afhankelijk van die functie er specifieke KPI’s aan hangen. De belangrijkste pagina’s die zij onderscheiden:

– Engagers: moeten interesse opwekken bij de bezoeker en deze tot actie aanzetten

– Routers: moeten bezoekers gericht naar specifieke pagina’s brengen (bv search)

– Convincers: moeten bezoekers het product/de dienst verkopen

– Closers: moeten bezoekers het conversieproces inhelpen

– Completers: bedankpagina’s

– Tools: geven bezoekers informatie die geen onderdeel uit maakt van het verkoopproces

– Explainers: moeten bezoekers uitleg geven over het product/de dienst

– Informers: geven bezoekers (algemeen) nieuws

– Billboards: dragers van advertenties (waar aan verdiend wordt)

In hun whitepaper (pdf) geven zij een stappenplan waarmee je deze benadering zelf kunt implementeren, en geven zij aan welke KPI’s voor welk soort pagina’s het meest geschikt zijn.

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!