Facts & Figures Word of Mouth

6 augustus 2006, 04:45

43% van de marketing execs in de VS verwacht binnen 6 maanden te starten met WOM (bron: CMO Magazine, April 2006)

Ben-Anne schreef al eerder namens BlogResearch een kort verslag over zijn bezoek aan WOMBAT2 in San Francisco. Uit presentaties van o.a. Keller Fay Group, Millward Brown en Voodoovox selecteerde hij de belangrijkste facts & figures over Word of Mouth Marketing:

1. Waarom is Word of Mouth (WOM) belangrijk?

  • 76% van de US consumenten gelooft niet dat bedrijven de waarheid verkondigen in advertenties (bron: Yankelovich, 2005)
  • 68% van de US consumenten heeft vertrouwen in “mensen zoals zij” (‘Twinsumers’, volgens Trendwatching.com); dit was 22% in 2003 (bron: Edelman Trust Barometer).
  • 92% van de US bedrijven denkt dat WOM de beste bron is voor productideeën (bron:GfK NOP/Roper)
  • 19% van de US consumenten kiest een merk alleen op basis van aanbeveling (bron: Millward Brown, WOM Influence Study, 2005)
  • 43% van de US marketing executives gaat WOM gebruiken in het komende half jaar (bron: CMO Magazine, April 2005)

2. Wie zorgt er voor WOM?

  • 76% van de US consumenten praat over minstens 1 merk per dag (en gemiddeld over tien merken) (bron: TalkTrack™, Keller Fay Group, 2006).
  • 15% van ieder gesprek bevat informatie over een merk of service (bron: Northeastern University)
  • 46% van de merkgerelateerde discussie vindt plaats (in de US) tussen familieleden (bron: TalkTrack™, Keller Fay Group, 2006).

3. Waar vindt WOM plaats?

  • 29% van de WOM-conversaties vindt online plaats (bron: TalkTrack™, Keller Fay Group, 2006).
  • Het aandeel online conversaties is onder jongeren 3x groter dan onder ouderen (bron:TalkTrack™, Keller Fay Group, 2006).

4. Wat wordt er gezegd?

  • De verhouding positieve t.o.v. negeatieve WOM is 6 : 1 (bron: TalkTrack™, Keller Fay Group, 2006)
  • 74% van US consumenten die een negatief advies krijgt via WOM, besluit een ander product te kopen (bron: Millward Brown, WOM Influence Study, 2005)
  • 61% van de merkgerelateerde conversaties heeft invloed op de waarschijnlijkheid om een merk te kopen (bron: TalkTrack™, Keller Fay Group, 2006)
Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    RubZie

    Dit vind ik eigenlijk het leukste cijfer: “De verhouding positieve t.o.v. negatieve WOM is 6 : 1”

    Veel marketeers en PR’ers zouden dat boven hun bed moeten hangen. Zodat ze de volgende keer tgwee keer nadenken als ze te snel zeggen “we moeten wel oppassen dat we ons brand niet beschadigen/ te grabbel gooien/ veranderen/ in gevaar brengen/ …”.

    Het sluit imho aan op het flauwe maar ware “branding is a verb, not a noun”. De kans dat je een fout maakt is altijd aanwezig, maar er wordt nu eenmaal meer over positieve dingen dan negatieve ervaringen gepraat. Gewoon doen dus, niet afwachten.


    6 augustus 2006 om 09:23
    RubZie

    branding moet natuurlijk “brand” zijn trouwens 😐


    6 augustus 2006 om 09:55
    Charles

    Wat laat dit grafiekje precies zien? Het percentage van de gebruikte manieren van marketing bedrijven? M.a.w. Waar staan de gegeven percentages voor?

    Charles


    7 augustus 2006 om 11:25
    media

    @Charles: Voor zover ik het heb begrepen gaat het hier om de zaken die marketeers doen (of gaan doen) op gebied van word of mouth.


    7 augustus 2006 om 11:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief