Dispuut over digitaal kijkgedrag

1 augustus 2006, 12:18

Dispuut over digitaal kijkgedragPlanet meldt dat in een Amerikaans onderzoek van Mediamark Research de conclusie wordt getrokken dat kijkers met een Digitale Video Recorder (DVR) minder fanatieke tv-kijkers zijn en ook minder reclame tot zich nemen.

David Poltrack (CBS) is het niet eens met de onderzoeksmethode. De resultaten zijn namelijk niet gebaseerd op metingen maar op basis van vragen aan zo’n 20.000 kijkers. De TV-wereld houdt liever vast aan de uitkomsten van het onderzoek van Arbitron in november vorig jaar. Daaruit bleek dat DVR-gebruikers juist 12 procent meer tv kijken en ook meer reclame nuttigen.

Al 18 procent van de Amerikanen kijkt via een Digitale Video Recorder, zo blijkt uit recent onderzoek van Arbitron (pdf). Mediamark Research komt tot 11 procent van de huishoudens die de DVR gebruiken.

In Nederland kennen we de Digitale Media Monitor waarin Interview-NSS ieder kwartaal het gebruik van digitale media meet. Bij het uitkomen van de eerste resultaten in december vorig jaar, onstond al verwarring over het effect van DVR op het kijkgedrag. In tegenstelling tot de uitkomst van het onderzoek van Arbitron, kijkt een DVR-bezitter in Nederland ook minder naar TV in plaats van meer. De gemiddelde kijktijd van televisie ligt op dit moment op 194 minuten per dag. Een DVR-bezitter kijkt volgens de Digitale Media Monitor 128 minuten per dag. Dat is 34 procent minder dan het gemiddelde.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Peter Bonjernoor

    Als gebruiker van digitale TV met recorder kan ik je verzekeren dat de reclame in programma’s die ik heb opgenomen 8x versneld niet worden bekeken…


    1 augustus 2006 om 13:22
    venturo

    Marco, een van de misverstanden over de PVR’s is dat consumenten niet minder kijken maar wel efficiënter. Met andere woorden de beleving van de content is beter omdat er bewuster wordt gekeken dan in het geval van ‘live’ televisiekijken. Minder zappen, minder proeven maar vooral gaan voor programma’s in en rond het profiel. De TV hebben aanstaan is wel totaal iets anders dan programma’s bekijken die bewust opgenomen zijn. Reclames worden wel degelijk vaal geskipt door bezitters van PVR’s tenzij ze relevant zijn.


    1 augustus 2006 om 17:43
    Robin van Schaik

    Is het vreemd dat mensen met een dvr minder tv kijken? Ik heb ‘m zelf primair aangeschaft om reclames te skippen (gaat meestal meteen goed met de intelligent chaptering!). Ik kijk nu dus ook minder Tv dan voorheen en op sommige zenders zal dat zomaar 30% kunnen schelen. Daarbij heeft de CBS mijnheer ook belang bij de conclusie dat meer gekeken wordt door dvr bezitters?

    Pfff, wie heeft er eigenlijk nog tijd om 3 uur per dag TV te kijken?? Misschien zijn de dvr bezitters toch al niet van die veelkijkers.


    1 augustus 2006 om 19:38
    chi666

    “Pfff, wie heeft er eigenlijk nog tijd om 3 uur per dag TV te kijken??”

    Volgens mij vooral mensen zonder internet toegang (ja, die zijn er nog) of in ieder geval zonder breedband.

    Er zijn nog maar heel weinig echte hits op tv, je merkt dat de meeste mensen het medium toch veel negeren.


    2 augustus 2006 om 05:20
    ronald ter voert

    Ik kijk al jaren vanaf de recorder en i love it. Idd. meer quality-time, geen reclames, gericht kijken, etc. maakt dat je een programma beter tot je neemt en je nog tijd over houd voor andere leuke dingen.

    Gisteravond eens zonder gedaan en je merkt hoeveel tijd en aandacht je verliest. Gelukkig bedacht ik me op tijd wat ik ook al weer aan het kijken was tijdens het zappen…..vermoeiend.


    2 augustus 2006 om 05:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!