TomTom lanceert zoekmachine campagne in 12 landen

TomTom lanceert zoekmachine campagne in 12 landen
AEX fonds TomTom, leverancier van persoonlijke navigatieproducten en diensten, heeft zoekmachinebureau Checkit als partner gekozen voor het managen van 22 campagnes in 12 landen. De TomTom-campagnes zullen ingezet worden in Nederland, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Australië, België, Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken en Zweden. In totaal zijn er 22 campagnes in 12 verschillende landen en 8 verschillende talen.

Stephan van Kruisselberge, Vice President Marketing van TomTom: "Wat we zien is dat onze doelgroep enorm veel gebruik maakt van zoekmachines. We wilden graag dat zoekmachinegebruikers zeer specifiek en in hun eigen taal worden aangesproken. De samenwerking heeft als doel de Search Engine Advertising activiteiten van TomTom op een hoger plan te brengen."

Steeds meer AEX fondsen nemen zoekmachine marketing op in hun mediamix: ABN AMRO, Aegon, Ahold, Akzo Nobel, DSM, Fortis, Heineken, ING, KPN, Philips, Reed Elsevier, TNT, TomTom, Vedior, Unilever en WoltersKluwer. Een bevestiging voor Google dat steeds meer beursgenoteerde bedrijven wereldwijd een deel van hun budget verschuiven naar zoekmachine marketing.

AEX fondsen die volgens mij nog geen zoekmachine marketing campagnes hebben ingezet zijn Buhrmann, Getronics, Hagemeyer, Numico, Rodamco, SBM Offshore en Shell.

Tevens een belangrijke ontwikkeling voor de internationalisering van Nederlandse zoekmachine bureaus in Nederland (met concurrentie uit Duitsland en Engeland), die toch wereldwijde campagnes naar zich toe weten te trekken, o.a. Transavia (Traffic4u), Martinair & KLM (Onetomarket) en TomTom (Checkit).

Nederland staat met 14 GAPC's (Google Advertising Professional Company; omzet minstens EUR 100.000) op de 3e plaats in Europa, na Duitsland (17 GAPC's) en Engeland (42 GAPC's). Ook de internationale expansie van een aantal bureau's groeit gestaag: Clearsense (overname door World Directories), Onetomarket (uitbreiding naar Spanje en Duitsland), Gladior (uitbreiding Duitsland & Polen).

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • En waarom gebruikt TomTom geen landelijke zoekmachine marketing bedrijven aangestuurd door een reclame bureau? Meermaals worden de dialogen van onze Noorder vrienden niet begrepen en dit vise versa. Het inspelen en meeliften op landelijke hypes en beroemdheden worden hierdoor erg bemoeilijkt volgens mij.

    geplaatst op
  • Beste Paul,

    Je schrijft nadrukkelijk over AEX fondsen. Kun je uitleggen waarom dit in jouw ogen een belangrijke ontwikkeling is?

    Is er wat dat betreft een onderscheid te maken tussen beurgenoteerde bedrijven en niet-beursgenoteerde bedrijven? Of maken beursgenoteerde bedrijven een inhaalslag? Dat laatste vermoed ik. Klopt dit?

    Ik ben heel benieuwd naar je reactie.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • Hm....

    Ben veel benieuwder naar de gemoeide bedragen voor een dergelijke campagne...

    Zal vast niet misselijk zijn...

    Iemand een idee?

    geplaatst op
  • Hmm, bedragen?
    Dat kun je op twee manieren zien, de uitgaven aan de campagnes of de kosten voor setup + management etc. Dat laatste zal wel meevallen, 22 campagnes is niet echt heel veel. Enige "lastige" is teksten en keywords in de juiste taal en stijl (zoals Eddy terecht opmerkt).

    Qua budget op campagnes kun je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, een paar ton op 12 landen blaas je er zo doorheen. Ze zullen wel gewoon rendement checken en zolang dat positief is zullen ze bij TomTom niet klagen (hoop ik toch tenminste).

    geplaatst op
  • @Eddy:
    Veelal maken zoekmachine marketing bedrijven in Nederland, Duitsland en Engeland gebruik van "locals" (die makkelijk kunnen communiceren en weten wat er in een land speelt) of hebben samenwerkingsverbanden met zoekmachine bureaus in het betreffende land. Ook het probleem dat je 12 pitches moet uitschrijven voor elk land, gaat redelijk wat tijd en geld kosten. TomTom maakt gebruik van mediabureau Mediaedge:cia:, die voor hen de mediaplanning doet.

    @Arnoud:
    Waarom ik onderscheid maak tussen AEX fondsen en niet-beursgenoteerde bedrijven, is dat dit een internationale trend is. Google CEO Eric Schmidt zei in oktober 2005: "We're attracting a lot more interest from Fortune 500 companies". Tevens meldde Google half 2005, dat ze 25% van 's werelds Top 1000 adverteerders aan zich had weten te binden, veelal beursgenoteerde bedrijven. Dus ja, beursgenoteerde bedrijven maken een inhaalslag. Bron: Businessweek

    Ook zetten beursgenoteerde bedrijven hogere budgetten in, dan niet beursgenoteerde bedrijven. Easyjet bijv. (genoteerd aan de FTSE) besteed £18.000 per dag aan Google Adwords! Vergelijk dat maar eens met een niet-beursgenoteerd bedrijf (Bron: Travelmole)

    De mate waarin internet marketing wordt ingezet, verschilt natuurlijk per sector. Voor een bedrijf als DSM of Akzo komt bij het binnenhalen van nieuwe klanten meer kijken.

    geplaatst op
  • @Ulco even een beetje offtopic en misschien iets te persoonlijk maar het zit me al een tijdje dwars: Ik kom je opmerkingen regelmatig tegen en op zich zijn deze inhoudelijk kloppend en voor sommige mensen misschien nog steeds leerzaam. Alleen wanneer ik op je eigen weblog kom krijg ik regelmatig het idee dat je een enorme cowboy bent, daarmee bedoel ik dat je op zeer informele toon over zaken praat en ik het idee krijg dat je op het randje van black hat SEO werkt. Is dat zo? Probeer je bewust die schijn te wekken of begrijp ik als ontvanger jou boodschappen helemaal verkeerd?

    (hint: stel me eens gerust) -> Ulco gelieve dit per email aan Sebastiaan (sebastianpaauw at gmail.com) doen en niet in deze discussie

    geplaatst op
  • @Ulco:
    Aan het opzetten van een grootschalige zoekmachine campagne en kosten om te adverteren moet je al snel denken aan een ton of meer. Vergeet niet dat voor 12 landen veel keywords gezocht, advertentie teksten en landingspages gemaakt moeten worden, onderzoek naar marktaandelen van verschillende zoekmachines in die landen (gebruik Google Adwords, Miva, Yahoo Search Marketing of lokale PPC aanbieder?), verantwoording afgelegd en doelstellingen gehaald moet worden. Maar je moet natuurlijk ook de kosten/conversie in de gaten houden.

    Wat betreft een paar ton er doorheen blazen, verschilt dat per land. In Engeland, Duitsland en Nederland zijn de prijzen van keywords al redelijk hoog. In landen als Belgie, Spanje, Italie etc liggen de prijzen lager. Ook informeren of bestellen via internet verschilt nogal per land. Zo shoppen in Spanje 9% van alle gebruikers online tegen 16% in Italie (Bron IAB). In Nederland ligt dit op 50%. Ook het internet gebruik (en dus ook zoekmachine gebruikers) ligt in een aantal landen lager tov andere media.

    Ulco: Ze zullen wel gewoon rendement checken en zolang dat positief is zullen ze bij TomTom niet klagen (hoop ik toch tenminste).
    TomTom is een beursgenoteerd bedrijf, dus moeten verantwoording afleggen aan aandeelhouders. Dus gewoon rendement is niet genoeg.

    geplaatst op
  • @Eddy:
    Ook een reden voor het gebruik van een zoekmachine marketing bedrijf tov lokale zoekmachine marketing bedrijven is dat in betreffende landen nog weinig GAPC bedrijven zijn. Als je een Google Advertising Professional Company bent met een omzet van EUR 250.000 per kwartaal kom je in aanmerking voor het incentive programma van Google, waardoor je kortingen krijgt. Dit is niet voordelig als je meerdere bureaus inschakelt. Dus ook een kosten/baten kwestie.

    geplaatst op
  • @Paul:
    Ik gebruikte bewust rendement en niet ROI om verwarring met de standaard adwords conversion tracking te voorkomen. Zit daar hier onze communicatiefout?

    Rendement lijkt me afgezet tegenover de doelstellingen van de campagnes, dus naamsbekendheid, omzet, bezoekersstijgingen, noem het maar op. Het lijkt me toch niet dat je nog *iets* anders kunt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.