Integratie van internet grootste uitdaging marketeers
Voor de zevende keer deed Trendbox, in samenwerking met het Tijdschrift voor Marketing en WebAds, onderzoek naar wat er leeft onder marketeers. Welke kansen en bedreigingen ziet hij, wie zijn zijn helden? Wordt hij nog steeds gekort op budget, en hoe zit het met de verschuiving naar internet? Doet de marketeer al meer aan mediaonderzoek? Krappe budgetten zijn inmiddels geaccepteerd als een gegeven. Grootste angst is nu: blijven hangen in het oude en korte termijndenken. Waar haalt de marketeer nieuwe elan vandaan en het lef om nieuwe dingen te gaan doen?
Deze maand in Tijdschrift voor Marketing (print) een uitgebreid verslag van de Grote Marketing Enquete 2006 met daarin aan het woord Alfred Levi (MM&MO), Tjeerd Kooij (WebAds) en Ruurd Hielkema (Trendbox). Op marketing-online.nl is een korte samenvatting en het gehele onderzoek (pdf) te vinden.
Meest opmerkelijke conclusie is wellicht het feit dat dit jaar 64 procent van de Nederlandse marketeers de integratie van internet in hun marketingplannen bovenaan het lijstje plaatst van kansen en uitdagingen. Daarmee is het aantal marketeers dat internet als de grootste uitdaging ziet nog groter dan op het hoogtepunt van de internet-bubble in 2000!
Tijd om de bubbel nieuw leven in te blazen dus! 😉
Wat ik wel aardig vindt is dat wordt geroepen dat internet het nu dan toch echt eindelijk heeft gemaakt bij de marketeer. Maar volgens mij wordt er vooral gesproken over een “kans” en een “uitdaging”. En die twee liggen ook nog wel iets uit elkaar in mijn ogen. Voorlopig is de marketeer er nog niet, eerst die kans maar eens grijpen, die uitdaging aangaan.
Dan kunnen we over een jaar misschien met recht roepen dat de marketeer internet op waarde schat, en gebruikt.
Verder vind ik het hoofdstuk “Helden” een beetje vreemd. Google is de grootste marketing held, met als nummer twee Heineken en drie Albert Heijn. Vraag me eigenlijk af of de respondenten Google zo’n held vinden vanwege hun marketing activiteiten, of vanwege hun invoed op de manier waarop ze zelf marketing bedrijven.