Stimuleren van mond tot mond reclame is een trend

Stimuleren van mond tot mond reclame is een trend

Stimuleren van mond tot mond is een trendDat het stimuleren van mond tot mond reclame populair is bij marketeers weten we inmiddels. Maar welke producten lenen zich hier nu goed voor? Niels Kolthoff van Research International vroeg aan bijna 200 Nederlanders over welke producten ze zich graag laten informeren door vrienden en bekenden en deed daarvan kort verslag in Tijdschrift van Marketing (print) deze maand.

Maar liefst 79% van de ondervraagden zegt wel eens anderen te adviseren en 73 procent zegt dat ze zich wel eens voor een aankoop van een product of dienst heeft laten beinvloeden. Men laat zich vooral adviseren over technisch geavanceerde producten als computers (39%), internetaansluiting (30%) en auto (27%).

Kolthoff verwacht dat het stimuleren van mond tot mond reclame in de toekomst steeds meer zal worden aangemoedigd, maar geeft daarbij aan dat sommige productsoorten zich daarvoor beter lenen dan andere.


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Jammer dat een niet-lezer van het tijdschrift niet de kans krijgt om het onderzoek via mond-tot-mond te promoten doordat het nergens online beschikbaar is... Ik zou het graag lezen en erover schrijven, en mijn collega's en klanten enthousiast maken.

    geplaatst op
  • Naar het fenomeen 'wat genereert buzz': welke ervaringen zorgen ervoor dat mensen gaan praten, is zeer veel onderzoek gedaan.

    FF een quotje:

    Mensen vertellen echter niet alles aan elkaar. Emanuel Rosen heeft onderzocht wat wél buzz, een golf van mond-tot-mond reclame, creëert: [Rosen, 2000, p25]:
    •bijzondere media: muziek, films en boeken
    •innoverende en nieuwe categorieën
    •persoonlijke ervaringen met hotels, luchtvaartmaatschappijen of auto's
    •complexe producten
    •dure producten
    •zichtbare producten
    Nieuwe opvallende ervaringen in de fysieke wereld (producten en diensten) of in virtuele wereld (media) buzz. Daarbij worden slechte ervaringen nog eens twee keer zo veel doorgespeeld als goede ervaringen [Rosen, 2000, p40]. Als een film eenmaal slecht is bevonden of een slechte ervaring is opgedaan met een luchtvaartmaatschappij, dan is het tij lastig weer te keren. Dat buzzt dan de verkeerde kant op.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.