Cendris: 18 miljoen adressen?

10 juli 2006, 14:24

Met verbazing lees ik zojuist op Adformatie dat Cendris het Nationaal Consumenten Bestand introduceert. Naast de al aanwezige doelgroepbestanden zoals DMdata en Verhuisdata, maakt het bestand gebruik van data afkomstig van bedrijven zoals Sanoma, GoudenGids, Telegraaf Tijdschriften Groep en TPG Post. In totaal zou het bestand 18 miljoen consumentenadressen bevatten en dat is best knap als je je bedenkt dat we in Nederland ‘slechts’ 16.337.685 inwoners hebben.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    Bram Alkema

    Oh dat kan ik wel verklaren denk ik. Ik persoonlijk sta voor 1 mio adressen. Ik heb die Cendris databases met opzet vervuild. Niet omdat ik een activist ben, neh… dat is het niet. Het zit zo. Ik maak me (genetisch bepaald) kwader over DM snailmail dan over email spam. Ik heb een (inmiddels) geautomatiseerd systeem dat wekelijks 5000 bonnetjes uit dag- en week bladen met een (realistisch maar) fake adres invult en ongefrankeerd op de bus doet. Dat is voor al die keren dat Mevrouw Alkema een prijs gewonnen zou hebben. Natuurlijk eigenlijk zou alle DM (snail, spim, spam, tele) zonder duidelijk opt out systeem verboden moeten worden. Maar deze oplossing vind ik veel fijnderder. 18 mio en nog hebben ze niets door. Ik krijg ze wel, ik ben een practivist…


    10 juli 2006 om 15:30
    Kasper Katje

    Yo go Bram 🙂


    10 juli 2006 om 15:45
    media

    Haha, ja die Bram is me er eentje 😉

    We hebben ooit, heel lang geleden, vanuit BrandmarC waar ik destijds werkte de DataAudit ontwikkeld die op basis van multivariate data-analyse onjuiste gegevens uit dit soort databestanden kon filteren. Wellicht moet ik binnenkort toch maar weer eens met ze gaan praten! 😉


    10 juli 2006 om 15:50
    Wouter

    Ik haal het gemiddelde ook omhoog met mijn drie panden natuurlijk 😉


    10 juli 2006 om 18:31
    wilbert

    Als je inderdaad mailadressen, fysieke adressen (privé en zakelijke adressen) bij elkaar opteld moet 18 miljoen wel haalbaar zijn.


    11 juli 2006 om 05:14
    Edwin

    Zelfs dan toch niet met 16 miljoen inwoners hebben we maximaal 8 miljoen adressen, maar er zijn toch geen 10 miljoen bedrijven in NL. Dan werken er gemiddeld maar <2 mensen per bedrijf...


    11 juli 2006 om 06:22
    Jan-willem

    Mijn aanname is dat het een database betreft op persoonsniveau en niet op adres- of huishoudniveau. In 1 huishouden kan bv mevrouw een abonnementen hebben bij Sanoma op Libelle en meneer op Autoweek. Hierdoor worden voor dit huishouden 2 adressen opgenomen in de database. Maar dan blijft het wel lastig om 18 miljoen adressen te hebben omdat er maar 16 miljoen consumenten zijn..


    11 juli 2006 om 09:03
    Toni

    16 miljoen consumenten + 2 miljoen zakelijke adressen


    11 juli 2006 om 09:43
    Arash

    Worden postbussen ook gezien als adressen?


    11 juli 2006 om 10:05
    media

    Vreemd dat Cendris zelf nog niet heeft gereageerd. Of zouden ze druk bezig zijn om uit te zoeken waar die 18 miljoen adressen nu vandaan komen? 😉


    11 juli 2006 om 20:18
    Floris

    @Marco,

    Jij vraagt je af waarom we nog niet gereageerd hebben. Omdat we het toch interessant vinden om te zien hoe de discussie verloopt op het blog. We willen even wat nuanceren. Cendris maakt gebruik van verschillende databronnen om een zo actueel en dekkend mogelijk bestand van Nederlandse consumenten en bedrijven te kunnen aanbieden. Op deze wijze kan men iedere doelgroep in Nederland bereiken en zijn de eigen klantbestanden optimaal te onderhouden. Niet elk bestand is voor zowel onderhoud als prospectie inzetbaar. Het bestand van de Telegraaf Tijdschriften Groep is bijvoorbeeld enkel beschikbaar voor prospectie.

    Hoe zit het nou met die 18 miljoen Nederlanders? Het Nationaal Consumenten Bestand is inderdaad opgebouwd op persoonsniveau. Naast het feit dat personen een abonnement kunnen hebben op verschillende bladen en op basis daarvan vaker voorkomen zijn er ook historische gegevens opgenomen. Deze zijn weer zeer waardevol om relatiebestanden optimaal te kunnen onderhouden. Vandaar dat je dan op 18 miljoen records komt of zoals vermeld 18 miljoen consumentenadressen.

    Dus resumerend:

    er zijn +/- 450.000 postcodes in Nederland

    6,7 miljoen postcode, huisnr combinaties (ook wel foutief aangeduid als adressen)

    7,2 miljoen unieke adressen

    7 miljoen huishoudens

    16,3 miljoen personen

    En… 18 miljoen Nederlanders in het Nationaal Consumenten Bestand 🙂


    12 juli 2006 om 07:02
    media

    Ah, men leest dus nog wel marketingfacts, heel goed 😉

    Ook dank voor de aanvullende informatie Floris, maakt het inderdaad een stuk duidelijker!


    12 juli 2006 om 07:05
    Raedts

    @Floris,

    wil je hiermee zeggen dat het waardevol is dat mensen meerdere malen in het bestand voorkomen omdat ze meerdere abonnementen hebben (gehad)?

    Dat snap ik niet, je wil toch juist een zo volledig mogelijk klantbeeld hebben?


    12 juli 2006 om 07:08
    Thaïs

    Het verhaal van Bram:

    “geautomatiseerd systeem dat wekelijks 5000 bonnetjes uit dag- en week bladen met een (realistisch maar) fake adres invult en ongefrankeerd op de bus doet.”

    Het gaat hiet om e-mails en een geautomatiseerd systeem? Hoezo spreek je dan over een machine die “alles ongefrankeerd op de bus doet”? Vervolgens heb je het over opt-in en out. Dus e-mail communicatie daarbij is geen sprake van frankeren. Spannend dat dit programma voor je naar de brievenbus loopt. Je bent niet duidelijk of je het over e-mail of grijpbare post hebt.

    Lijkt me dan een dure grap als je het over Post hebt i.p.v e-mail. E-mail zou ik me nog kunnen voorstellen als je een database’je aanmaakt die dit voor je doet. Ook niet gemakkelijk om dit te bouwen, als je het goed wilt doen. Bovendien heb je dan ook 1 miljoen fictieve adressen moeten aanmaken, en dus een programma die dit kan genereren en e-mailen. In dit geval postadressen en geen e-mails als je het hebt over ongefrankeerd op de bus doen.

    Het klinkt als een warrig ongeloofwaardig verhaal zonder een ‘echt’ duidelijke omschrijving. Ik kan me voorstellen dat Cendris niet reageert.


    14 juli 2006 om 06:56
    Bram

    @thais: Ik ben bang dat wij elkaar niet gaan begrijpen. Op mijn planeet wonen Gumbah en Kamagurka, Borat en dat soort dingen. Als je denkt: he, dat is wel erg warrig en absurd en Cendris reageert niet, en he dat is al weer een anakoloete bijzin, dikke kans dat de schrijver van die planeet komt. Voorbeeld van dat type (ja noem het maar) humor: Dat Cendris eigenlijk naar al die 18 miljoen een briefje moet sturen om zich te komen legitimeren vanwege de nieuwe identificatie plicht.

    @Ludo: Met het bewaren historische abonnement gegevens heb je soms waardevolle indirecte (maar nu wellicht niet meer kloppende adressen). Het Nationaal Consumenten Bestand is ook geen bestand waarschijnlijk maar een paar gekoppelde databases. Een van de queries kwam toevallig op 18 mio uit en toen schreef iemand bij Cendris (Niet Floris) op dat er meer dat 18 mio consumenten en Nederland wonen. Dat is dan qua direct marketing datamining allemaal uit te leggen maar marketing technisch ‘een beetje dom’ (percentages tellen nu eenmaal op tot 100) .

    @Floris: Overigens (met heel de MF community als mijn getuige) wil ik dat Cendris mijn (inclusief historische gegevens uit haar bestand verwijderd. Ik heb verzet recht, waar kan ik dat doen? Ten overvloede en ter lering kopieer ik lid 1 en 2 van art 41 WPB:

    1. Indien gegevens worden verwerkt in verband met de totstandbrenging of de instandhouding van een directe relatie tussen de verantwoordelijke of een derde en de betrokkene met het oog op werving voor commerciële of charitatieve doelen, kan de betrokkene daartegen bij de verantwoordelijke te allen tijde kosteloos verzet aantekenen.

    2. In geval van verzet treft de verantwoordelijke de maatregelen om deze vorm van verwerking terstond te beëindigen.


    16 juli 2006 om 10:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!