Cendris: 18 miljoen adressen?

Cendris: 18 miljoen adressen?

Met verbazing lees ik zojuist op Adformatie dat Cendris het Nationaal Consumenten Bestand introduceert. Naast de al aanwezige doelgroepbestanden zoals DMdata en Verhuisdata, maakt het bestand gebruik van data afkomstig van bedrijven zoals Sanoma, GoudenGids, Telegraaf Tijdschriften Groep en TPG Post. In totaal zou het bestand 18 miljoen consumentenadressen bevatten en dat is best knap als je je bedenkt dat we in Nederland ‘slechts’ 16.337.685 inwoners hebben.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Ja dat viel mij ook al op inderdaad, helemaal als je ervan uit gaat dat er huishoudens enzo zijn met één adres. Ik dacht dat ik wel fout zou zitten met deze gedachte.. Er staat trouwens geen persbericht o.i.d. op de website van Cendris. Wel een ander bericht. Hierdoor zouden er nóg minder adressen beschikbaar moeten zijn :)

    geplaatst op
  • Oh dat kan ik wel verklaren denk ik. Ik persoonlijk sta voor 1 mio adressen. Ik heb die Cendris databases met opzet vervuild. Niet omdat ik een activist ben, neh... dat is het niet. Het zit zo. Ik maak me (genetisch bepaald) kwader over DM snailmail dan over email spam. Ik heb een (inmiddels) geautomatiseerd systeem dat wekelijks 5000 bonnetjes uit dag- en week bladen met een (realistisch maar) fake adres invult en ongefrankeerd op de bus doet. Dat is voor al die keren dat Mevrouw Alkema een prijs gewonnen zou hebben. Natuurlijk eigenlijk zou alle DM (snail, spim, spam, tele) zonder duidelijk opt out systeem verboden moeten worden. Maar deze oplossing vind ik veel fijnderder. 18 mio en nog hebben ze niets door. Ik krijg ze wel, ik ben een practivist...

    geplaatst op
  • Yo go Bram :-)

    geplaatst op
  • Haha, ja die Bram is me er eentje ;-)

    We hebben ooit, heel lang geleden, vanuit BrandmarC waar ik destijds werkte de DataAudit ontwikkeld die op basis van multivariate data-analyse onjuiste gegevens uit dit soort databestanden kon filteren. Wellicht moet ik binnenkort toch maar weer eens met ze gaan praten! ;-)

    geplaatst op
  • De factsheet van januari (http://www.adressen.nl/adressen.nl/public/pdf/NCB factsheet-jan06.pdf) bij adressen.nl geeft overigens aan dat men nagenoeg alle mailbare adressen in Nederland heeft: 6,5 miljoen adressen. Benieuwd wie er nu dus een vergissing heeft begaan ;-)

    geplaatst op
  • Ik haal het gemiddelde ook omhoog met mijn drie panden natuurlijk ;-)

    geplaatst op
  • Als je inderdaad mailadressen, fysieke adressen (privé en zakelijke adressen) bij elkaar opteld moet 18 miljoen wel haalbaar zijn.

    geplaatst op
  • Zelfs dan toch niet met 16 miljoen inwoners hebben we maximaal 8 miljoen adressen, maar er zijn toch geen 10 miljoen bedrijven in NL. Dan werken er gemiddeld maar <2 mensen per bedrijf...

    geplaatst op
  • Mijn aanname is dat het een database betreft op persoonsniveau en niet op adres- of huishoudniveau. In 1 huishouden kan bv mevrouw een abonnementen hebben bij Sanoma op Libelle en meneer op Autoweek. Hierdoor worden voor dit huishouden 2 adressen opgenomen in de database. Maar dan blijft het wel lastig om 18 miljoen adressen te hebben omdat er maar 16 miljoen consumenten zijn..

    geplaatst op
  • 16 miljoen consumenten + 2 miljoen zakelijke adressen

    geplaatst op
  • Worden postbussen ook gezien als adressen?

    geplaatst op
  • Vreemd dat Cendris zelf nog niet heeft gereageerd. Of zouden ze druk bezig zijn om uit te zoeken waar die 18 miljoen adressen nu vandaan komen? ;-)

    geplaatst op
  • @Marco,

    Jij vraagt je af waarom we nog niet gereageerd hebben. Omdat we het toch interessant vinden om te zien hoe de discussie verloopt op het blog. We willen even wat nuanceren. Cendris maakt gebruik van verschillende databronnen om een zo actueel en dekkend mogelijk bestand van Nederlandse consumenten en bedrijven te kunnen aanbieden. Op deze wijze kan men iedere doelgroep in Nederland bereiken en zijn de eigen klantbestanden optimaal te onderhouden. Niet elk bestand is voor zowel onderhoud als prospectie inzetbaar. Het bestand van de Telegraaf Tijdschriften Groep is bijvoorbeeld enkel beschikbaar voor prospectie.

    Hoe zit het nou met die 18 miljoen Nederlanders? Het Nationaal Consumenten Bestand is inderdaad opgebouwd op persoonsniveau. Naast het feit dat personen een abonnement kunnen hebben op verschillende bladen en op basis daarvan vaker voorkomen zijn er ook historische gegevens opgenomen. Deze zijn weer zeer waardevol om relatiebestanden optimaal te kunnen onderhouden. Vandaar dat je dan op 18 miljoen records komt of zoals vermeld 18 miljoen consumentenadressen.

    Dus resumerend:

    er zijn +/- 450.000 postcodes in Nederland
    6,7 miljoen postcode, huisnr combinaties (ook wel foutief aangeduid als adressen)
    7,2 miljoen unieke adressen
    7 miljoen huishoudens
    16,3 miljoen personen

    En... 18 miljoen Nederlanders in het Nationaal Consumenten Bestand :)

    geplaatst op
  • Ah, men leest dus nog wel marketingfacts, heel goed ;-)

    Ook dank voor de aanvullende informatie Floris, maakt het inderdaad een stuk duidelijker!

    geplaatst op
  • @Floris,

    wil je hiermee zeggen dat het waardevol is dat mensen meerdere malen in het bestand voorkomen omdat ze meerdere abonnementen hebben (gehad)?

    Dat snap ik niet, je wil toch juist een zo volledig mogelijk klantbeeld hebben?

    geplaatst op
  • Het verhaal van Bram:

    "geautomatiseerd systeem dat wekelijks 5000 bonnetjes uit dag- en week bladen met een (realistisch maar) fake adres invult en ongefrankeerd op de bus doet."

    Het gaat hiet om e-mails en een geautomatiseerd systeem? Hoezo spreek je dan over een machine die "alles ongefrankeerd op de bus doet"? Vervolgens heb je het over opt-in en out. Dus e-mail communicatie daarbij is geen sprake van frankeren. Spannend dat dit programma voor je naar de brievenbus loopt. Je bent niet duidelijk of je het over e-mail of grijpbare post hebt.

    Lijkt me dan een dure grap als je het over Post hebt i.p.v e-mail. E-mail zou ik me nog kunnen voorstellen als je een database'je aanmaakt die dit voor je doet. Ook niet gemakkelijk om dit te bouwen, als je het goed wilt doen. Bovendien heb je dan ook 1 miljoen fictieve adressen moeten aanmaken, en dus een programma die dit kan genereren en e-mailen. In dit geval postadressen en geen e-mails als je het hebt over ongefrankeerd op de bus doen.

    Het klinkt als een warrig ongeloofwaardig verhaal zonder een 'echt' duidelijke omschrijving. Ik kan me voorstellen dat Cendris niet reageert.

    geplaatst op
  • @thais: Ik ben bang dat wij elkaar niet gaan begrijpen. Op mijn planeet wonen Gumbah en Kamagurka, Borat en dat soort dingen. Als je denkt: he, dat is wel erg warrig en absurd en Cendris reageert niet, en he dat is al weer een anakoloete bijzin, dikke kans dat de schrijver van die planeet komt. Voorbeeld van dat type (ja noem het maar) humor: Dat Cendris eigenlijk naar al die 18 miljoen een briefje moet sturen om zich te komen legitimeren vanwege de nieuwe identificatie plicht.

    @Ludo: Met het bewaren historische abonnement gegevens heb je soms waardevolle indirecte (maar nu wellicht niet meer kloppende adressen). Het Nationaal Consumenten Bestand is ook geen bestand waarschijnlijk maar een paar gekoppelde databases. Een van de queries kwam toevallig op 18 mio uit en toen schreef iemand bij Cendris (Niet Floris) op dat er meer dat 18 mio consumenten en Nederland wonen. Dat is dan qua direct marketing datamining allemaal uit te leggen maar marketing technisch 'een beetje dom' (percentages tellen nu eenmaal op tot 100) .

    @Floris: Overigens (met heel de MF community als mijn getuige) wil ik dat Cendris mijn (inclusief historische gegevens uit haar bestand verwijderd. Ik heb verzet recht, waar kan ik dat doen? Ten overvloede en ter lering kopieer ik lid 1 en 2 van art 41 WPB:
    1. Indien gegevens worden verwerkt in verband met de totstandbrenging of de instandhouding van een directe relatie tussen de verantwoordelijke of een derde en de betrokkene met het oog op werving voor commerciële of charitatieve doelen, kan de betrokkene daartegen bij de verantwoordelijke te allen tijde kosteloos verzet aantekenen.
    2. In geval van verzet treft de verantwoordelijke de maatregelen om deze vorm van verwerking terstond te beëindigen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.