Overleeft het telefoonboek internet?

9 juli 2006, 04:27

Overleeft het telefoonboek internet?Gisteren publiceerde de Volkskrant een aardig artikel over het telefoonboek. De afgelopen 15 jaar kwam het telefoonboek in tal van nieuwe vormen uit – van cd tot website. Een paar feiten en cijfers uit het artikel:

  • Tussen maart vorig jaar en maart dit jaar deden 640 duizend abonnees hun vaste toestel de deur uit. De nummers van die ‘KPN-verlaters’ verdwenen deels uit het telefoonboek. Daar staan nu nog ongeveer 6 miljoen nummers in, waarvan 85 procent van particulieren.
  • Steeds meer mensen bellen via internet, via adsl en de kabel. 17 Procent van de huishoudens belt alleen nog mobiel.
  • In de telefoongids staan nu een half miljoen mobiele nummers, terwijl in Nederland 16 miljoen abonnementen in omloop zijn. De afgedrukte gsm-nummers zijn vooral van bedrijven.
  • De telefoongidsen – op papier, op internet, op cd-rom, per telefoon (0900-1313) of via sms – worden elke dag ruim 2 miljoen keer geraadpleegd.
  • Van de opgevraagde nummers wordt 65 procent gezocht in het telefoonboek en 30 procent via de website, die daarmee vorig jaar de op vier na drukst bezochte site op internet was.

Met name dat laatste verbaasde me omdat ik had verwacht dat met de opkomst van breedband en draadloos internet het gebruik van de website het gebruik van het telefoonboek inmiddels zou zijn gepasseerd. Marketing-directeur Dolf Weiler van De Telefoongids: “Thuis staat de pc toch nog vaak uit en niet in de huiskamer. Dan pak je sneller de papieren gids.”

Alhoewel niet expliciet genoemd in het artikel, heb ik het vermoeden dat een aantal van deze resultaten afkomstig zijn uit het zoekgedragonderzoek (doc) dat eind 2005 is uitgevoerd door TNS-NIPO in opdracht van De Telefoongids.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Floor

    Paaaa-pier?


    10 juli 2006 om 03:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!