Déjà vu: RTL in Print?

7 juli 2006, 09:51

Dick van der GraafRTL Nederland overweegt luttele jaren na het vertrek van CEO Dick van der Graaf in print te stappen meldt de Adformatie website vandaag. Uitgeverij Audax wordt genoemd als potentiële printpartner. Een herhaling van zetten mocht dat zo zijn maar met een andere schaker aan het bord en vanuit een nieuw perspectief bezien. Ruim twee jaar terug werd Dick van der Graaf, visionair en CEO van wat toen nog HMG was door zijn bazen van de RTL groep teruggefloten omdat hij allerlei non-broadcast activiteiten wilde introduceren. Waaronder een toen al multimediaal programmamagazine en andere printmodellen veelal met een cross-over naar TV formats. Van der Graaf trok na de correctie van zijn bazen zijn conclusies en vertrok met de noorderzon.

Nu groei in de traditionele tv markt door explosief stijgende kostprijzen voor gewone content nauwelijks meer mogelijk is wordt er heel wat archiefmateriaal afgestoft op het kantoor van RTL Nederland topman Fons van Westerloo die zich nu blijkbaar wel in de rug gesteund weet door de internationale tak van moederbedrijf Bertelsmann. Ik kan me zo voorstellen dat dit déjà vu de huidige commercieel directeur van Endemol Dick van der Graaf evenals uw (destijds betrokken) scribent dezes, ambivalente gevoelens zal bezorgen.

Overigens betwijfel ik zeer of Audax uiteindelijk de partner zal worden voor RTL Nederland. Sanoma ligt vanwege de multimediala aspiraties en de aanwezige communities veel meer voor de hand maar wellicht heeft Audax destijds wat exclusiviteit bedongen bij RTL. Of het “gewone print” en zeker een dagblad zoals Bildzeitung gaat worden lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Dat deel markt zit nog voller dan een vaatje nieuwe haring ook al is deze dit jaar naar verluid wat minder vet dan gebruikelijk…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!