Ilse media neemt Kieskeurig.nl over

Ilse media neemt Kieskeurig.nl over

Ilse media neemt Kieskeurig.nl overIk wist dat er een overname zat aan te komen maar zat helemaal fout met mijn gok. Vandaag werd namelijk bekend dat ilse media de vergelijkingssite Kieskeurig.nl heeft overgenomen.

Kieskeurig.nl is zo’n zeven jaar geleden opgericht door het echtpaar Janet Sellis en Henri Hoetink. De twee zijn thuis begonnen in hun zolderkamer met een idee en een webdomein. Na 7 jaar heeft het bedrijf uit Culemborg 25 personeelsleden en een gezonde bedrijfsvoering met een omzet in 2005 van 2.253.000 euro. Sellis en Hoetink zullen ook na de overname verbonden blijven aan Kieskeurig.nl. Namens ilse media zal Bert Wiggers, nu verantwoordelijk voor Startpagina.nl en NU.nl, de directie gaan voeren.

“De overname van Kieskeurig.nl past perfect in de strategie van ilse media”, licht Paul Molenaar – directeur van ilse media – toe. “Wij willen op zoveel mogelijk manieren een leidende rol spelen in het gidsen van de consument naar de meest relevante websites - zoals we dat met Startpagina.nl doen. Daar voegen we het gidsen naar de beste producten, plus de ervaringen van consumenten met die producten, aan toe. Kieskeurig.nl doet dat uitstekend.”


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 23 reacties op dit artikel

  • Leuk voor het echtpaar. Wat zouden ze gekregen hebben?
    Laat ik gelijk mijn vraag is uitbreiden: hoe wordt uberhaubt de waarde van een site bepaald? Op basis van unieke bezoekers? Op basis van omzet?

    geplaatst op
  • Ik heb die vraag uiteraard ook gesteld Wouter maar ilse media doet geen uitspraken over het overnamebedrag.

    geplaatst op
  • Wouter, man, jij ook hier? Moeten weer eens kletsen op IRC ;-)

    De waarde van een site is wat een gek er voor betaald. Ik heb op internationale forums wel eens gelezen dat 8x de winst een redelijk gangbare manier is om de waarde te schatten. Ik ben benieuwd hoeveel kieskeurig in SEM stopt, zal wel een flink deel van de omzet naar toe vloeien.

    geplaatst op
  • Echt leuk voor de echtpaar mits ze een lekkere bedrag hebben gehad.

    25 personeelsleden! Ik ben echt verbaast dat ze zoveel mensen in dienst hebben. Had niet verwacht dat kieskeuring.nl zoveel mensen nodig had om te draaien. Weet iemand hoeveel hiervan full-time zijn en hoe de organogram eruit ziet?

    geplaatst op
  • Bel ze op Arash, maak een afspraak en maak er een leuk video-interview van!

    geplaatst op
  • @ jan-willem: moeten we zeker is doen. :)

    Ik ging er altijd vanuit dat er een bedrag wordt neergelegd per unieke bezoeker van een website. Of denk ik nog in de oude dot com tijd wijze?

    geplaatst op
  • @ Wouter, ik zit alleen nooit meer op IRC ;-)

    Ik denk dat het aantal bezoekers eigenlijk niet zo heel relevant is, het is belangrijker dat je kijkt wat je bezoekers je opleveren. Bijvoorbeeld 10000 Albaniers op je website leveren waarschijnlijk minder op dan 5000 Nederlanders.

    geplaatst op
  • @ Arash, het lijkt me dat het echtpaar na jaren serieuze bedrijfsvoering, een omzet van 2,2 miljoen euro en een toppositie in de vergelijkmarkt in NL de boel niet voor een stuiver aan Ilse Media verkoopt. Ik denk dus dat ze wel aardig gecasht hebben. Voor Ilse ook een mooie aanvulling op het huidige portfolio, ik denk ook dat vergelijksites nog niet op hun top zitten en dat er met Kieskeurig veel meer mogelijk is.

    geplaatst op
  • @Marco, wat was jouw gok? Ik wist ook van de aanstaande overname en hield het vooralsnog op Hyves . . . Onterecht dus.

    geplaatst op
  • Ik zat in de b2b-hoek te denken om ilse's portfolio van NU/Z te versterken.

    Overigens, op basis van een eerdere posting van Lianne zou kieskeurig.nl ongeveer 1,4 mln x 31 euro = ca. 42 mln euro waard zijn ;-)

    geplaatst op
  • Waar haalt kieskeurig.nl zijn omzet van 2 miljoen vandaan, dat is toch geen geringe omzet. Wat is hun verdienmodel?

    geplaatst op
  • Normale waarderingen van (internet)bedrijven zonder exceptionele groei is zo'n 7x de winst. Uitgaande van 2,25 mln omzet, 25 man in dienst en een paar schattingen over overige kosten zal de operationele winst enkele tonnen tot een half miljoen bedragen. Verkoopbedrag zal dus circa € 2,5 - 3 mln zijn.

    geplaatst op
  • 2-3 mln lijkt mij ook een reële waarde... maar wat een verschrikkelijke rommelige site is dat kieskeurig.nl. Maar gelukkig hebben ze een zeer aantrekkelijke digitalecameraspecialist!

    geplaatst op
  • Wat is hun verdienmodel?


    Een snelle blik leert dat het gaat om inkomsten uit bannering en affiliatelinks (CPC/CPL) en wellicht nog een vast (terugkerend) bedrag voor opname van assortiment.

    geplaatst op
  • > Een snelle blik leert dat het gaat om inkomsten uit bannering en affiliatelinks (CPC/CPL) en
    > wellicht nog een vast (terugkerend) bedrag voor opname van assortiment.

    Maar levert dat tegenwoordig al 2 miljoen op jaarbasis op?
    Doe ik toch iets verkeerd :S

    geplaatst op
  • Verdienmodel: koop zoveel mogelijk kliks in via Google en verkoop die bezoekers vervolgens weer door aan een of meer merchants. Een dikke Google rekening iedere maand en hopelijk een dikke factuur naar de merchants.

    Voor merchants is het een prijzige manier om bezoekers binnen te krijgen. Je bent in Adwords namelijk aan het concurreren met je eigen leverancier van bezoekers. Zie dit voorbeeld:

    http://www.google.com/search?hl=nl&q=acer+aspire&lr;=

    Kieskeurig, Kelkoo en Vergelijk concurreren in de betaalde zoekresultaten met hun eigen klanten OBCS, ACES Direct en Central Point, waardoor ze voor deze laatste de prijs per klik verhogen. Omdat ze zelf ook veel moeten betalen aan Google, bereken zij deze kosten door aan de merchant. Zo zit je samen in een negatieve spiraal. Beslist.nl en Tweakers scoren goed in de organic resultaten en betalen zelf niet per bezoeker. Op lange termijn gunstiger voor de merchant.

    geplaatst op
  • @Marco: interessante links, had ook ff moeten zoeken natuurlijk :)

    geplaatst op
  • mbt bezoek vs waarde kieskeurig

    de site waarderen per bezoeker vind ik wel erg kort door de bocht. Een bezoeker van funda heeft wellicht veel meer waarde dan een bezoek aan een andere site. In adwords model zie je dit bv al terug, traffic genereren op trefwoorden hypotheken is toch een stuk duurder dan het trefwoord fietsenmaker, is appels met peren vergelijken. Aan de andere kant kun je nu ook zeggen dat bv ilse.nl gewoon bezoek inkoopt met als doel advertentieinkomsten uitbreiding, dus het bezoek zegt wel iets over de waarde. Ik denk dat je aan de omzet van een bedrijf (uit x aantal jaren) wel kunt halen wat de waarde is, de omzet is ook gerelateerd aan het bezoek, immers weinig bezoek levert volgens mij ook weinig omzet en omgekeerd. Andere belangrijke factoren zijn potentie en concurrent opkopen. Denkt iemand dat marktplaats voor 250 mln (weet niet meer precies hoeveel) verkocht is op basis van omzet en bezoek? De formule omzet x factor x potentie x concurrentiebeperking zal eerder in de buurt komen.

    geplaatst op
  • Kieskeurig levert niet alleen kliks aan bedrijven. Dit is een deel van hun omzet. Een ander deel is het leveren van productinformatie aan bedrijven. Die informatie kan dan op de bedrijfswebsite worden getoond en wordt door Kieskeurig bijgewerkt. Bedrijven hebben dan dus altijd de laatste productinfo op hun website staan. Dit is in de vorm van een maandelijks bedrag.

    Dus aan de ene kant een flexibele klik-vergoeding en aan de andere kant een vast bedrag per periode.

    geplaatst op
  • De overname van kieskeurig is vandaag het nieuws van de dag lijkt het wel, nagenoeg alle media schrijven er over. De meest interessante op een rijtje:

    Ilse met Kieskeurig richting e-commerce (Planet, met telefonisch interview Paul Molenaar)
    Ilse Media koopt Kieskeurig.nl (Webwereld)
    Clarkson en Kieskeurige waardes (IDG Blog)
    Ilse Media neemt Kieskeurig.nl over (Tweakers)
    Acquisitie Kieskeurig (Weblog Paul Molenaar)

    Jammer dat Kieskeurig.nl zelf geen weblog heeft; was eigenlijk wel benieuwd naar de reacties van de regelmatige bezoekers van kieskeurig.nl. Overigens, de weblog die vergelijk.nl destijds is gestart lijkt inmiddels al weer opgeheven.

    geplaatst op
  • @Baronnn
    De waarde van de content valt tegen. Via http://www.icecat.biz/ kun je bijvoorbeeld ICT en CE content gratis of voor een beperkt bedrag per maand afnemen. Wel opmerkelijk dat op basis van een omzet van 2.253.000 euro en 120.000 unieke bezoekers per dag, deze laatste slechts 6.000 euro per dag bij elkaar klikken. Als je dan weer uitgaat van een dubbeltje fee per verkochte klik, dan zou de helft van de bezoekers slechts een maal doorklikken naar een merchant.

    geplaatst op
  • Een jaar na de overname brengt Kieskeurig.nl 900.000 exemplaren uit van Kieskeurig Magazine. Het blad richt zich op voornamelijk op vrouwen en wordt met bladen van Sanoma meegestuurd (bron: Emerce).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.