Online kijken en luisteren steeds meer gemeengoed

Online kijken en luisteren steeds meer gemeengoed

De Nederlandse mediaconsument is nieuwsgierig maar kritisch, zo blijkt uit uitgebreid online kwalitatief onderzoek van DotWise onder 489 respondenten in leeftijd variërend van 18 t/m 65 jaar.

Op kantoor raakt online radio luisteren steeds meer ingeburgerd. Een gemist tv-programma wordt net zo gemakkelijk online bekeken. Middels digitale televisie bekijkt men niet alleen ‘live’ voetbalwedstrijden, maar blijft men ook op de hoogte van de ontwikkelingen in het geboortedorp. Bij afwezigheid van een televisie volgt men grote evenementen en muziekoptredens simpelweg online. En voor interessante (onderdelen van) radio-programma’s gebruikt men de iPod of MP3-speler.

Opvallend daarbij is dat niet zozeer de leeftijd van de respondent van invloed is op de interesse voor nieuwe technieken, als wel of het mannen of vrouwen betreft. Digitale televisie, online tv-kijken, podcasts en vodcasts zijn duidelijk meer in trek bij de mannelijke ondervraagden. Naast het gemak dat deze nieuwe technieken bieden, is het voor een groot deel ook de nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden. Tot de innovators behoren voornamelijk de dertigers en veertigers. Dat niet de twintigers als de echte trendsetters uit het onderzoek naar voren komen, heeft enerzijds te maken met de relatief hoge investeringen die veel van deze nieuwe technieken met zich meebrengen. Anderzijds geven zij aan minder interesse te hebben voor radio- en televisieuitzendingen.

De vrouwelijke deelnemers zijn over het algemeen veel minder nieuwsgierig naar de nieuwe mogelijkheden. Het gemak van het bekende, maakt hen bijvoorbeeld tot tevreden gebruikers van de normale videorecorder. Ze weten wat ze eraan hebben, ze hebben de bediening onder de knie en ze het dient hun doel: een soap of detective opnemen. Overgaan op nieuwe technieken doen veel vrouwen pas als het een goed alternatief is òf als het duidelijk toegevoegde waarde biedt. In dat kader noemen veel vrouwen zich tevreden gebruikers van webradio. Met name op kantoor is dit een goed alternatief, geen toestel nodig en de mogelijkheid om dat te luisteren waar de voorkeur naar uitgaat. Maar ook het luisteren van zenders die via de ether niet te ontvangen zijn, worden vooral door menig vrouwelijke respondent genoemd als groot voordeel.

Bron: DotWise.nl (via: Molblog).


Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Ik denk dat de grote doorbraak komt als je uitzendinggemist ook via de PC kan bekijken, op een eenvoudige wijze en ook nog eens goedkoop. PCzapper zou dit wel eens kunnen zijn. Een (mede?) iniatief van Vincent Evers.

    Gratis installeer je de software op je PC. Kan je kijken hoe het werkt.
    Voor 99 euro koop je een kabel waarmee je PC en TV verbindt (gewoon een scart stekker). En dan kan je je eigen videootjes van je TV bekijken, en uitzendinggemist, en nog veel meer online video content. En daarna kan je nog allerlei uitbreidingen kopen. Ben benieuwd wanneer dit gaat lopen...

    geplaatst op
  • @Erwin. KPN gaat met Mime o.a. uitzending gemist aanbieden op de televisie.

    geplaatst op
  • klopt. Mine zou ook best eens een suc6 kunnen worden. De kracht van Mine zit in het grote media-offensief dat KPN kan opstarten, in combinatie met het vertrouwen in het merk en de reeds bestaande klantrelatie. Concepten als PCZapper zijn echter simpeler. Minder draden, geen extra kastjes, werkt direct. Ik denk dat mensen uiteindelijk op dit soort oplossingen zitten te wachten.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.