Durfkapitaal voor blogs

2 juli 2006, 07:28

Rafat Ali, CEO van ContentNext, een bloguitgeverij met drie dagelijkse blogs over de contentindustrie PaidContent, MocoNews, ContentSutra, heeft een investering ontvangen van onder de miljoen dollar van Greycroft Partners’ Investment. Met de investering gaat het bedrijf zich met haar formule (blogs en bijeenkomsten) richten op regionale markten zoals Groot-Brittannie en Duitsland. Ook worden samenwerkingsverbanden aan gegaan zoals Marketingfacts onlangs aankondigde. Zo wordt met het gerenommeerde Amerikaanse muziektijdschrift Billboard van VNU een weblog Billboard Postplay opgezet over digitale muziek.

Wall Street Journal schreef over de investering: “The financing, though small in comparison with most Web deals, is one of several in recent weeks that indicate optimism on the part of early-stage investors in the viability of blogs as an outlet for journalism, rather than the gossip and personal opinion that characterizes much of the medium.”

Cynthia Brumfield, IPDemocracy, schreef in een commentaar: “So this development answers, in part, the perennial question about whether there is money in blogging. But it’s not an answer that many people want to hear—yes, there is money in blogging, but for most people it takes years and hard work to see the dough.”

Jeff Jarvis was iets kritischer: “My Entertainment Weekly went through $200 million before breaking even (not my fault); now it’s a $300 million a year franchise. Weblog companies won’t make that much but they don’t need that much to be successful. After all, small is the new big.”

Jak Boumans is adviseur content strategie bij Electronic Media Reporting, een bureau actief sinds 1990 en gespecialiseerd op het gebied van content. Electronic Media Reporting kent vier werkgebieden: strategisch advies: studies: evaluatie en audits van projecten (o.a. voor de EU); publicitaire producties (nieuwsbrieven, boeken, congressen, reizen). Jak Boumans houdt een dagelijks, Engelstalig blog Buziaulane bij over de contentindustrie. Jak Boumans is ook een van de organisatoren van de multimedia contentwedstrijd Europrix.nl en de Nederlandse voorselectie van de World Summit Awards. ook is hij promotor van de Europrix Top Talent Award, een multimedia wedstrijd voor jonge producenten. Hij is tevens secretaris van de European Academy of Digital Media. Jak Boumans publiceert nationaal en internationaal. Hij publiceerde in 1986 het Online Handboek (Spectrum). Hij levert ook bijdragen aan vakstudies zoals E-Content, Technologies and Perspectives for the European Market (2004).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!