Over crossmedia en narrowcasting

28 juni 2006, 04:44

De afgelopen periode heb ik toch weer met grote verbazing gelezen over, en geluisterd naar al die doorgewinterde crossmedia specialisten die luid debiterend hun vermeende kennis trachten te verheffen al ware het een nieuwe religie. Er wordt dan ook heel wat gepubliceerd over crossmedia op het net en in de vakbladen. In het algemeen bedoelen deze “kenners” en de auteurs van al dit fraais met crossmedia vooral de verbinding, de onderliggende techniek en de zichtbare uitvoering. Een misvatting naar mijn mening…

Vrijwel nooit heeft men het over het uiteindelijke doel, de complementaire inhoud of de zorgvuldig afgewogen cross-over die de uitgeeftaak, bedrijfs- of merkstrategie ondersteund, verbreed of versterkt en synergie tussen verschillende media inzet kan bewerkstelligen. Heel vaak lees je, “we” moeten iets doen met internet, r- en vooral tv of sinds kort narrowcasting. Crossmedia uitvoeren is echter a-priori mediaonafhankelijk kunnen denken en heeft als primair uitgangspunt de ultieme afstemming van het communicatiedoel op het al dan niet tijdelijk motief van de ontvanger op een steeds vaker vooraf bepaald adres en vooral het juiste momentum. Het universum waar zich dat afspeelt is de crossmedia vectorruimte, het selectieve middel is de content.

Het moge duidelijk zijn dat dergelijke opvattingen ook de verwachtte doorbraak van local based broadcasting, in Nederland vooral bekend als mediamisverstand narrowcasting, in de weg staan. Grote ondernemingen zoals Albert Heijn, Shell, BP maar ook ON en McDonalds maken nog steeds de fout hun monitoractiviteiten solitair te benaderen, niet in het minst door de matige dimensionale inzichten van hun leveranciers en adviseurs. Men vergeet dat het grootste deel van de communicatie buiten de outlet plaatsvindt, er is veelal geen cross-over naar de communicatie op locatie zonder een herkenningspunt (de cross-over) voor de kerngroep.

Dergelijke narrowcasting oplossingen zijn vooral bedoeld om adverteerders met belangstelling voor locatie gebonden communicatiemogelijkheden geld uit de zak te kloppen maar dienen uiteindelijk vooral het financieel motief van de narrowcasting “specialist” of de eigenaar van outlet. Narrowcasting in deze vorm is een vorm van verplaatsing. Bij verplaatsing komt een ander doel voor het werkelijke doel van een motief in de plaats. Maar ondanks gebrek aan inhoud en relevantie narrowcasten “we” en dat is modern.

Local based broadcasting dient echter geplaatst worden in de goed gedefinieerde vectorruimte welke crossmedia zou moeten vertegenwoordigen. De tot nu toe gebruikelijke inzet van parallelle mediavormen vertegenwoordigen in het algemeen vrije vectoren zonder marketingaangrijpingspunt. En dat is nou net waar het om zou moeten gaan, geïntegreerde media-inzet met gebonden vectoren. Local based broadcasting is als gebonden vector in een crossmedia configuratie met een zorgvuldig afgewogen aangrijpingspunt telkens weer opnieuw een marketing of communicatie oplossing en vooral geen trucje met een monitor…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Jonathan marks

    Some godd points here. Part of the problem has been the workflow at the producers end (be they broadcasters or production houses). Their software is mono-platform, so once they make a show they try to work out how to adapt it to other platforms – post-production. Luckily, there are production software guys who understand you need to work on an idea, decide which relevant platforms are needed, and then do some proper cross-platform production. I’ve been working in London and Bergen with people who get it – and the results when done properly are superb. Not going to happen for a while in NL though…


    28 juni 2006 om 08:30
    hans-peter

    Alle dure woorden ten spijt is dit wel een heel flinterdun stukje.

    Ik denk dat de adverteerders die jij noemt, zoals Albert Heijn, wel degelijk nadenken over hun mediamix en de rol die narrowcasting daar in zou kunnen spelen. Sterker, ze doen er zeer gedegen onderzoek naar. De suggestie dat er reclamegeld wordt uitgegeven aan narrowcasting “alleen omdat het modern is” is ronduit belachelijk.

    Over het mediamisverstand narrowcasting: de door jou gebruikte aanduiding ‘local based broadcasting’ kom ik in de Wikipedia nergens tegen en op het hele internet alleen op jouw weblog. Dat communiceert pas moeilijk..


    28 juni 2006 om 11:53
    venturo

    hans peter, gevalletje van wat de boer niet kent eet ie niet? ik weet uit eigen ervaring dat albert heijn niet zo dacht, dat AH inmiddles op haar voorzichtige schreden is gekeerd en dat men de huidige leverancier mogelijk aan de kant schuift zegt iets over hun voortschrijdend inzicht… narrowcasting is een nederlands onbegrip. Met local based broadcasting benader je wat meer de kern. Vinden ook grote marktpartijen inmiddels.


    28 juni 2006 om 12:02
    venturo

    @ Hans peter. Ik zie zojuist de kop van je weblog. Ik begrijp je reactie wat beter:)


    28 juni 2006 om 12:08
    Ido Sharon

    Heb begrepen dat het verloop van narrowcasting bij Albert Heij geschiedt op basis van een prima samenwerking met de leveranciers. De pilot verloopt naar wens!


    19 juli 2006 om 13:28
    Misty

    I just co1&8nl;#d2u7;t go away your site prior to suggesting that I extremely enjoyed the usual information a person provide to your guests? Is going to be back steadily in order to inspect new posts


    9 augustus 2016 om 05:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!