Nieuwsbank 10 jaar

26 juni 2006, 07:00

Nieuwsmakelaar Nieuwsbank uit Utrecht heeft dit feit gisteren gevierd met medewerkers en oud-medewerkers. De nieuwsmakelaar heeft zich in de afgelopen 10 jaar gespecialiseerd in distribueren van persberichten. Het bureau begon met 30 berichten per dag, maar wist dank zij een zelf ontwikkelde internet robot een dagelijkse hoeveelheid van 800 berichten te bereiken.

Alle berichten worden bekeken en zo nodig qua koppen aangepast. Momenteel verwerkt Nieuwsbank bijna 10.000 persberichten per maand. Het bureau beheert ook een archief van ruim 700.000 Nederlandstalige berichten en ca. 145.000 Engelstalige berichten.

Het bureau werd in 1996 opgestart door Jan Halkes, ex-correspoindent o.a. van Trouw en ex-docent aan de School voor Journalistiek. Het bureau leeft van klanten die betalen voor de verspreiding en het management van de nieuwsberichten, voornamelijk bedrijven, en van afnemers van de persberichten. Ook distribueert het bureau persberichten van het Amerikaanse persagentschap Businesswire. Ook worden op de site advertenties geplaatst. De site trekt gemiddeld 15.000 bezoekers per dag.

Jak Boumans is adviseur content strategie bij Electronic Media Reporting, een bureau actief sinds 1990 en gespecialiseerd op het gebied van content. Electronic Media Reporting kent vier werkgebieden: strategisch advies: studies: evaluatie en audits van projecten (o.a. voor de EU); publicitaire producties (nieuwsbrieven, boeken, congressen, reizen). Jak Boumans houdt een dagelijks, Engelstalig blog Buziaulane bij over de contentindustrie. Jak Boumans is ook een van de organisatoren van de multimedia contentwedstrijd Europrix.nl en de Nederlandse voorselectie van de World Summit Awards. ook is hij promotor van de Europrix Top Talent Award, een multimedia wedstrijd voor jonge producenten. Hij is tevens secretaris van de European Academy of Digital Media. Jak Boumans publiceert nationaal en internationaal. Hij publiceerde in 1986 het Online Handboek (Spectrum). Hij levert ook bijdragen aan vakstudies zoals E-Content, Technologies and Perspectives for the European Market (2004).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Brett

    Dat 15.000 contacten vooral holle vaten zijn, lijkt wel redelijk aannemelijk. Lijkt me een mooie discussie om eens in kaart te brengen hoeveel redacteuren/journalisten we in Nederland hebben. CBS kan niet veel verder helpen zie ik. op Perslijst.com komt men tot 4.000, Handboek zie vorige reactie 9.000, NVJ zegt ook 9.000 leden te hebben. De journalisten in mijn omgeving hoor ik net praten over nieusbank, laat staan dat ze de moeite nemen om zich daar aan te melden; ze praten wel over ANP en in toenemende mate Novum. Wie weet hier harde gegevens over?


    4 juli 2006 om 08:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!